سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس پس از ۶ ساعت بحث و بررسی، به وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارتخانه‌های کشور، اقتصاد و راه و ترابری رای اعتماد دادند.

هرچند نشست نفس‌گیر مجلس به رأی اعتماد به هر ۳ نماینده پیشنهادی احمدی‌نژاد منجر شد، اما این نتیجه خوش برای دولت پس از ساعت‌ها بحث و گفت‌وگوی چالشی موافقان و مخالفان گزینه‌های پیشنهادی و دفاع رئیس‌جمهوری و وزیرانش از انتقادات داغ برخی نمایندگان به ثمر نشست؛ انتقاداتی که اتفاقاً بسیاری از آن‌ها از زبان نمایندگان حامی دولت مطرح شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، در جلسه علنی مجلس، علی کردان با ۱۶۹ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و ۳۶ رای ممتنع، از مجموع ۲۶۹ رای برای تصدی پست وزارت کشور انتخاب شد.

صلاحیت شمس‌الدین حسینی نیز برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی با ۲۱۷ رای موافق و تنها ۲۹ رای مخالف مورد تایید نمایندگان مجلس قرار گرفت که البته ۲۳ نفر از نمایندگان هم به حسینی رای ممتنع دادند.

حمید بهبهانی نیز با کسب ۱۸۱ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۳۷ رای ممتنع وزیر راه و ترابری شد.

همچنین رئیس‌جمهوری پس از دفاع از وزرای پیشنهادی خود از مهدی هاشمی و حسین صمصامی که سرپرستی ۳ ماهه وزارتخانه‌های کشور و اقتصاد را به‌عهده داشتند، تشکر کرد.

سخنرانی نکردن هیچ نماینده‌ای در مقام مخالف برای وزیر پیشنهادی اقتصاد، اگر چه نوید یک جلسه آرام را در روز بررسی صلاحیت وزرا می‌داد، اما مخالفت پر جارو جنجال چهره‌های قدیمی مجلس با گزینه پیشنهادی کشور، صحن علنی مجلس را به یکی از پرچالش‌ترین روزهای خود تبدیل کرد.

چهره‌هایی همچون احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و الیاس نادران نماینده مردم تهران، در نوبت بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی شدند.

لحظاتی پیش از تذکر آیین نامه‌ای توکلی، علی شاهرخی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی از شبنامه‌هایی سخن گفته بود که به‌منظور تخریب وزرا بین نمایندگان پخش شده است.

بحث بر سر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در یک جلسه غیرعلنی زمانی اوج گرفت که رئیس مجلس در مقابل این درخواست نمایندگان اعلام کرد: جمهوری اسلامی بیدی نیست که با بحث درباره دو یا سه وزیر بلرزد، دوستان آزادند درباره وزرا حرف خودشان را بزنند و مردم هم محرم هستند.

با این وجود توکلی تشخیص برگزاری جلسه غیرعلنی را در مقام رئیس مجلس و هیات رئیسه ندانست و خطاب به لاریجانی اظهار داشت: شما حق اعمال قدرت بر نظر ۱۰ نفر را ندارید.

هیچ نماینده‌ای برای نطق مخالف با شمس‌الدین حسینی ثبت نام نکرده است. این جمله‌ای بود که موسی قربانی از جایگاه هیات رئیسه مجلس، در دعوت ناطقان موافق و مخالف گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد بیان کرد، از این‌رو مجلس به بررسی ۲ گزینه دیگر که مخالفان جدی‌ای داشتند پرداخت.

سرمایه‌ای که دیر وارد شد

گزینه پیشنهادی راه و ترابری برخلاف حسینی، روز چندان راحتی را پشت سرنگذاشت. اگر چه او هم درنهایت با ۱۸۱ رای موافق و ۵۱ رای مخالف پست وزارت گرفت، اما انتقادات تندی را در پس خود دید.

این انتقادات از علی مطهری شروع شد. نماینده مردم تهران که به‌عنوان اولین مخالف صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری نسبت به مسائل فرهنگی بسیار بی‌تفاوت،  و غیرحساس هستند و به این جور مسائل به هیچ وجه اهمیت نمی‌دهند، گزینه پیشنهادی راه و ترابری را مطابق با ارزش‌ها و معیارهای دولت نهم ندانست.

وی اظهار داشت: اگر بهبهانی در دولت موقت مهدی بازرگان معرفی می‌شد بهتر بود، ولی وی مناسب برای وزارت در دولت نهم نیست.

مطهری بخشی از وقت خود را در اختیار محمد دهقان، قرار داد تا او نیز همین انتقادات را متوجه دولت و وزیر پیشنهادی اش کند.

نماینده مردم طرقبه ضمن اشاره به اینکه بهبهانی به لحاظ علمی از سرمایه‌های این کشور است گفت: این سرمایه در سال‌های پس از بازنشستگی و از سال ۸۱ به بعد وارد کارهای اجرایی شده است.

قوی‌ترین نطق مخالف را برای بهبهانی، حشمت‌الله فلاحت پیشه ایراد کرد. نماینده اسلام آباد غرب طرح شکست خورده مونوریل را ایرادی بر وزیر پیشنهادی راه و ترابری دانست.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه بهبهانی برنامه‌ای کلی به مجلس ارائه کرده و از ۱۶ صفحه برنامه او حدود ۱۲ صفحه به کلیات پرداخته است خطاب به وی تاکید کرد: مشکل وزارت راه هم درون و هم در بیرون وزارتخانه ساختاری است در حالی که شما باید برای این قسمت برنامه عملیاتی ارائه می‌دادید.

لب تیغ

شاید اگر هر کس دیگری غیراز علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جایگاه موافق، برای گزینه پیشنهادی وزارت کشور نطق می‌کرد، علی کردان با ۱۶۹ رای به وزارت کشور نرفته بود.

کردان تندترین مخالفت‌ها را در صحن علنی مجلس پذیرا شد؛ چه بسا اینکه وقتی علیرضا زاکانی در مقام مخالف، مدرک کردان و عضو هیات علمی شدن وی در دانشگاه آزاد را مورد تردید قرار داد در پایان سخنانش گفت: « کاش جلسه غیرعلنی بود».

۶ نفر برای سخنرانی در مخالفت با کردان ثبت نام کرده‌ بودند. مطهری همان انتقاداتی را که ساعتی پیش‌تر متوجه بهبهانی کرده بود، برای گزینه پیشنهادی کشور هم تکرار کرد.

روح‌الله حسینیان، نماینده مردم تهران از جلسه اعضای کمیسیون اصل ۹۰ با کردان و ایراداتی که به مدرک وی وارد بود سخن گفت.

زاکانی تصدی مسئولیت وزارت کشور توسط کردان را خسارت برای کشور دانست. حسینیان نیز مخالفتش را از سر دلسوزی با دولت نهم عنوان کرد.

وی ادامه داد: «من نگران آینده اصولگرایی هستم و نکند با این روند نیروهای مذهبی، حکومت را به آنهایی که هشت سال با ارزش‌ها مخالفت کردند بازگردانند و شاید باید منتظر باشیم تا روزی از وزرای رژیم گذشته دعوت شود تا به‌عنوان متخصص در وزارتخانه‌ها نصب شوند».

وی همچنین از اینکه احمدی‌نژاد از پورمحمدی به کردان برای تصدی وزارت کشور رسیده است، ابراز تأسف کرد.

بروجردی نیز در مقام دفاع از کردان اظهار داشت: جناب حسینیان گفتند که کردان صلاحیت احراز مسئولیت وزارت کشور را ندارند و امین نظام نیستند، اما حرف من این است که آیا دادستان چندین شهر، فرماندار، قائم مقام وزارت نفت، معاون وزیر کار، عضو شورای فرماندهی سپاه پاسداران مازندران، مسئول اطلاعات، ‌معاون امور مجلس استان‌های صدا و سیما، معاون اداری مالی صداوسیما، قائم مقام ایرانگردی و جهانگردی، قائم مقام ثبت اسناد و املاک کشور و معاون اداری مالی سازمان مسکن، امین نظام نیست؟ پس چه کسی امین نظام است؟

محسن کوهکن، نماینده لنجان دیگر سخنران موافق کردان بود.

دفاع آخر احمدی‌نژاد

مهر: رئیس‌جمهوری پیش از رای اعتماد نمایندگان به وزرا به سخنرانی پرداخت.  احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه در پیگیری اصول و ارزش‌ها با هیچ کس تعارف نداریم، تصریح کرد: در انتخاب این همکاران با علم و آگاهی و رعایت ضوابط و معیارها و اصول انقلاب تصمیم گرفتم و نزد خداوند حجت قاطع دارم.

وی  ضمن انتقاد از صحبت یکی از مخالفین که گفته بود با روند فعلی دولت به سمت انتخاب وزرای دوران طاغوت می‌رویم، گفت: شباهت آقای بهبهانی با وزرای طاغوت چیست؟ 

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه هاشمی و صمصامی دارای آرای لب مرز بوده اند، گفت: بر همین اساس و بر مبنای رایزنی که انجام شده بود آنها را معرفی نکردم.

کد خبر 59930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز