سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه بورس: رئیس هیأت‌مدیره بورس کالای ایران از ورود سیمان به بورس حداکثر تا ۲ ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار همشهری، ماه گذشته بالاخره پس از مدت‌ها بلاتکلیفی و تلاطم در بازار سیمان بالاخره دولت موافقت کرد تا سیمان را از سبد حمایتی خود خارج کند تا زمینه آزاد‌سازی‌ قیمت این محصول فراهم شود.

براساس این طرح که هم اکنون مرحله نخست آن طی می‌شود، سیمان تحت نظارت یک کمیته طی ۳ مرحله از سبد حمایتی خارج خواهد شد.

علی اکبر هاشمیان، مدیر عامل شرکت بورس کالا چند روز پس از اجرای مرحله اول طرح آزادسازی قیمت سیمان در یک نشست خبری از تشکیل کمیته ویژه‌ای برای ورود سیمان به بورس کالا خبر داد و گفت: تیم مشترکی متشکل از بورس کالا و انجمن صنفی کارفرمایان سیمان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تا زمینه ورود سیمان به بورس کالا را بررسی و مهیا کنند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا دولت تمایلی برای ورود سیمان به بورس کالا دارد یا خیر گفت: به‌نظر می‌رسد هر دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع برای این کار تمایل دارند. 

به این ترتیب با اجرای کامل طرح آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان مقدمات معاملات این محصول در بورس کالا فراهم خواهد شد.

کارشناسان معتقدند ورود محصول مهمی همچون سیمان از این جهت اهمیت دارد که دست دلالان و مافیای چندین ساله‌ای که در این صنعت شکل گرفته است را کوتاه خواهد کرد. 

روز گذشته هم حسین ملا حسین آقا رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس کالای ایران از مهیا شدن زمینه‌ها برای ورود سیمان به این بورس خبر داد، گفت: همه مقدمات و ملزومات برای عرضه سیمان در بورس کالا فراهم شده و این محصول حداکثر ظرف 2 ماه آینده در بورس کالا پذیرفته و معامله خواهد شد.

او در گفت‌وگو با همشهری، در باره فعالیت کمیته ویژه‌ای که مراحل ورود سیمان به بورس کالا را پیگیری می‌کند گفت: این کمیته به‌صورت متناوب فعالیت خود را ادامه می‌دهد اما آنچه مهم است این است که برای پذیرش هر کالایی به ساختار‌هایی نیاز است و هم‌اکنون همه ساختار‌های معامله سیمان در بورس کالا مهیا است و ما امیدواریم به‌زودی شاهد حضور سیمان روی تابلوی معاملات بورس کالا باشیم.

او در ادامه تاکید کرد: شرط اصلی برای ورود سیمان به بورس رقابتی شدن قیمت است تا تولید‌کنندگان محصولاتشان را در بورس عرضه کنند.

ملا حسین آقا با بیان اینکه الزام دیگر این است که میزان عرضه و تقاضا در حالت تعادل باشد، خاطرنشان‌کرد: خوشبختانه قرار است ظرف روز‌های آینده خط‌های جدیدی برای تولید سیمان در کشور احداث شود که با این کار میزان عرضه و تقاضا به حالت تعادل خواهد رسید. 

رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس کالا در ادامه افزود: در حال حاضر ۳۵ ‌درصد از معاملات بورس کالا به معامله محصولات پتروشیمی اختصاص دارد و  مطمئن هستم با ورود سیمان به بورس کالا ظرف ۲ ‌ماه آینده بخش قابل توجهی از معاملات بورس کالا به این ۲ ‌محصول اختصاص خواهد یافت.

کد خبر 59918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز