شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه بورس: بورس تهران ۲ هفته‌ای بود که دوباره روزهای خوش سیمانی را تجربه می‌کرد و شایعه خروج از سبد حمایتی دولت سهامداران را وسوسه کرده بود برای اضافه کردن سهم شرکت‌های سیمانی به سبد دارایی هایشان باز هم در صف خرید بایستند.

آمار معاملات بورس اوراق بهادار تهران در ۱۰ روز اول خرداد ۸۷ هم از همین استقبال قابل پیش‌بینی خبر می‌داد.

براساس این داده‌ها در مدت یادشده شرکت‌های سیمانی و ساختمانی در میان ۲۵ شرکت سودآور بورسی صاحب جایگاه مناسبی بودند ضمن اینکه سهام سیمان هگمتان و خزرهم در جایگاه پرسودترین‌ها ایستادند.

اما بالاخره پس از چندین روز آغاز شایعات مسئولان به صرافت اظهارنظرافتادند و تازه هویدا شدکه نه تنها وزیر صنایع خبری از داستان آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان ندارد بلکه اصولا آن طور که معاون وزیر بازرگانی می‌گوید به این زودی‌ها چشم صنعت سیمان به خروج از سبد حمایتی دولت روشن نخواهد شد.

علیرضاعسگری مارانی، کارشناس بازارسرمایه دراین باره به همشهری می‌گوید:تنها خبری که می‌توان در حال حاضر به صحت آن اعتماد کرد، افزایش قیمت هاست. به عبارت دیگر فعلا خبری از حذف نظارت دولت بر نظام قیمت گذاری نیست.

این مدیر فعال در بازار سرمایه در تشریح دلایل استقبال بازار از سیمان می‌افزاید:از 3 سال پیش قیمت سیمان ثابت نگاه داشته شده اما در همین مدت برخی از طرح‌های توسعه‌ای تعدادی از شرکت‌ها به بهره برداری رسید؛

بنابراین هرگونه افزایش قیمت به‌طور حتم در سودآوری آنها مؤثر خواهد افتاد، در نتیجه اقبال از سهام این شرکت‌ها همزمان با بالارفتن احتمال تجدید نظر در قیمت‌ها چندان دور از ذهن نبود.به عبارت دیگر شرایط جدید باعث شد میزان تقاضا برای سهام سیمانی از عرضه آن پیشی بگیرد.

با این همه عسگری بر این باور است که در مقایسه با سهام بعضی از شرکت‌ها ارزش سهام سیمان در این مدت رشد چندانی نکرده اما از آنجایی که سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش انجام شده و بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سبد دارایی‌هایشان سهام سیمان را قرار داده‌اند، کمترین تحول در شرایط این صنعت بازار سرمایه را شاداب می‌کند و بورس را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

عسگری معتقد است: تاخیر در اعلام اطلاعات، بر خلاف دستورالعمل بورس است بنابراین سازمان بورس واوراق بهادار باید هر چه سریع‌تر تعارف را با دولت کنار بگذارد وبه این روال اعتراض کند.

او با اشاره به وظیفه سنگین سازمان بورس به‌عنوان بزرگ‌ترین مرجع نظارتی در بازار اوراق بهادار می‌گوید:سازمان بورس باید بدون تعارف بر عملکرد دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده سهام نظارت کند چون تنها در چنین شرایطی است که اعتماد سهامداران به بورس جلب خواهد شد.

عسگری تاکید می‌کند: سازمان بورس باید از دولت بخواهد هر چه سریع‌تر تکلیف صنعت سیمان را مشخص کند به عبارت دیگر اگر تصمیم به تجدید نظر در قیمت‌ها را دارد سریع‌تر اقدام کند؛ در غیراین صورت از انتشار شایعه‌ها ممانعت به عمل آورد.

خلف وعده

نصرالله برزنی عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس  تاثیر پذیری بورس از شایعه‌ها وتغییر سیاست‌های دولت را طبیعی می‌داند اما او هم معتقد است: اگر خلف وعده‌های مسئولین دولتی ادامه پیدا کند اعتماد سهامداران از بورس سلب خواهد شد.

او به همشهری می‌گوید: قرار است در حال حاضر و در مرحله اول قیمت سیمان 11 هزار تومان به ازای هر تن افزایش یابد. در مرحله بعدی هم این محصول به‌صورت کامل از سبد حمایتی دولت حذف خواهد شد.

برزنی دلیل افزایش استقبال از سیمان را امکان افزایش قیمت عنوان می‌کند و می‌گوید: این اتفاق قطعا در افزایش سودآوری شرکت‌ها مؤثر خواهد بود. ضمن اینکه ارزش ذاتی این سهم دربعضی از موارد چندبرابر قیمت آنها روی تابلو است. 

بنابر این با توجه به پتانسیل بالای سهام سیمانی، پرطرفدار شدن آنها قابل پیش‌بینی بود.

او پیش‌بینی می‌کند سهامدارانی که برای سرمایه‌گذاری بلندمدت سهام سیمان را خریده‌اند با توجه به ارزش ذاتی این سهم باوجود تکذیب خبر خروج از سبد حمایتی، سهم خود را حفظ خواهند کرد؛ اما احتمالا سهامدارانی که دید کوتاه مدت دارند به تبعیت از شرایط در صف فروش خواهند ایستاد.

کد خبر 53764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز