مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

موانع پیش روی راه‌اندازی سایت پرورش میگو در سواحل شرقی مازندران با پیگیری استانداری در حال برطرف شدن است و با راه‌اندازی این مجموعه، مازندران به جمع تولیدکنندگان این محصول شیلاتی پرطرفدار می‌پیوندد.

پرورش میگو

همشهری آنلاین – اشکان جهان‌آرای: مازندران به واسطه هسایگی با دریای خزر و وجود رودخانه‌های متعدد یکی از استان‌های مولد و پیشتاز در زمینه تولید آبزیان است و انواع ماهیان استخوانی اعم از سفید، آزاد، کپور، کفال، قزل‌آلا و گونه‌های قابل پرورش دیگر در این اقلیم از مازندران به بازار کشور و حتی بازار کشورهای همسایه صادر می‌شود. بنا بر آمارهای اداره کل شیلات مازندران، میزان تولید آبزیان پرورشی مازندران در سال ۱۳۷۰ حدود ۲۷۰۰ تن بود که با گسترش فعالیت‌های شیلاتی طی دو دهه اخیر، این رقم در سال گذشته به بیش از ۸۱ هزار تن رسید و اکنون چشم‌انداز رسیدن به تولید ۱۰۰ هزار تنی آبزیان در این استان نیز مطرح است. در حال حاضر حدود ۳۷۰۰ مزرعه پرورش انواع آبزیان در مازندران فعال است که حدود هفت هزار نفر در این واحدها مشغول فعالیت هستند.

 مطرح‌ترین محصول آبزی‌پروری مازندران در جهان نیز خاویار تولید شده در این استان است که طی سال‌های اخیر با رونق پرورش ماهیان خاویاری در روندی رو به رشد قرار گرفته است. اما با پیگیری‌های اداره کل شیلات مازندران قرار است این استان با پرورش میگو، میزان و گستره فعالیت‌های شیلاتی خود را افزایش دهد و به جمع تولیدکنندگان میگو بپیوندد.

معاون‌ آبزی‌پروری اداره کل شیلات مازندران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان این که طرح پرورش میگو در مازندران بزرگترین طرح پرورش آبزیان این استان محسوب می‌شود، می‌گوید: سال‌ها پژوهش و مطالعات همکاران ما در شیلات و پژوهشکده اکولوژی دریای خزر درباره پرورش میگو در سواحل شرقی مازندران به نتایج خوبی رسید. این پروژه سمت و سویی نو در آبزی‌پروری مازندران است.

طرح پرورش میگو در سواحل شرقی مازندران یکی از چشم‌اندازهای جدی و مهم اداره کل شیلات این استان است که طی چند سال اخیر مطالعات گسترده‌ای برای اجرای این طرح توسط کارشناسان و پژوهشگران شیلات انجام شد و در نهایت با بررسی همه جوانب و ابعاد طرح، برای اجرایی شدن آن گام‌های مقدماتی دریافت مجوزها و انجام استعلامات برداشته شد.

محمدمهدی عباس‌زاده می‌افزاید: استفاده از پتانسیل بالای شیلاتی در شرق مازندران برای رونق پرورش آبزیان و همچنین اشتغال‌زایی در منطقه با استفاده از این فرصت که تا کنون در مازندران مورد توجه قرار نگرفته مهم‌ترین اهداف طرح پرورش میگو در سواحل شرقی استان است.

مازندران در آستانه پرورش میگو

وی معتقد است که مازندران با افزایش تنوع تولید آبزیان می‌تواند سهم بسیار بیشتری از بازار داخلی و خارجی آبزیان داشته باشد. معاون آبزی‌پروری شیلات مازندران خاطرنشان می‌کند: مطالعات علمی این پروژه انجام شده و با پیگیری استانداری پس از حدود یک سال وقفه در ادامه اجرای مقدمات پروژه، تا چند روز دیگر خبرهای خوبی درباره اجرای این پروژه بسیار مهم شیلاتی شمال کشور منتشر می‌شود.

عباس‌زاده تصریح می‌کند: بر خلاف آن‌چه که تصور می‌شد، میگو گونه‌ مهاجم برای آبزیان دریای خزر محسوب نمی‌شود و پرورش این آبزی، گونه‌های بومی را تهدید نمی‌کند.

وی می‌افزاید: این طرح قرار است در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار و با ظرفیت پرورش سالانه ۵۰۰ تن میگو اجرا شود که با توجه به گستردگی آن، برای تأمین اعتبار احتمالا بخش دولتی و بخش خصوصی مشارکت خواهند داشت.

سال ۱۳۹۴ برای نخستین بار طرح پرورش میگو در بهشهر به صورت آزمایشی با پرورش گونه وانامی از گونه‌های بومی سواحل امریکای لاتین و اقیانوس آرام، اجرا شد که خروجی تقریبا مناسبی داشت و حدود ۱۰ تن میگو تولید شد. پس از کسب موفقیت در این پرورش آزمایشی، طرح پرورش میگو به صورت کلان در دستور کار شیلات مازندران قرار گرفت و مطالعات گسترده آن آغاز شد.

رفع موانع تولید میگو

برای رفع موانع پیش روی اجرای این پروژه اخیرا نشستی با حضور رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، مدیرکل دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و معاونان ادارات کل حفاظت محیط زیست و شیلات مازندران نیز برگزار شد تا این پروژه مهم شیلاتی و اقتصادی وارد فاز اجرایی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به نشست برگزار شده طی روزهای اخیر درباره آخرین وضعیت اجرای این پروژه می‌گوید: پس از مذاکرات انجام شده قرار شد طی یک هفته با تعیین مشاور و ارائه طرح اثرات زیست‌محیطی، مجوزهای لازم برای اجرای این پروژه شیلاتی صادر شود.

به گفته حسن خیریان‌پور با اجرای این طرح ۲۰۰ هکتاری برای ۱۲۰ نفر از دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و آبزی‌پروری اشتغال ایجاد می‌شود.

طرح پرورش میگو در سواحل شرقی مازندران از ابتدای سال ۱۳۹۹ به عنوان یک اولویت مهم اجرایی همراه با چهار برنامه محوری بهره‌برداری از ذخایر آبزیان اعماق دریای خزر، ایجاد مرکز اصلاح نژاد ماهیان سردابی، پرورش ماهیان خاویاری در زمین‌های ساحلی و توسعه پرورش ماهی در قفس در دستور کار شیلات مازندران قرار گرفت. اما وجود برخی ابهامات برای اداره کل حفاظت محیط زیست، صدور مجوزهای محیط زیستی اجرای این پروژه را به تعویق انداخت. مسئولان شیلات و مدیران حوزه اقتصادی استانداری مازندران برای حل این مساله اخیرا نشست‌هایی را برگزار کردند و با اثبات بی‌خطر بودن اجرای پروژه برای محیط زیست، مجوزهای اجرای این طرح به زودی صادر خواهد شد.

کد خبر 599146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha