نام و نشان شناخته شده‌ای ندارد. وقتی موقعیتش را در نقشه مسیریاب‌های آنلاین هم جست‌وجو می‌کنیم، این مسیر را به‌عنوان جاده ناشناس به شما معرفی می‌کند.

سنگ نوردی

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  اطراف بیست و دومین تکه از پایتخت را کوه‌ها و روستاهای متعددی احاطه کرده است. این روستا هم در آخرین محدوده مرزی بین منطقه ۲۲ و استان «البرز» قرار دارد و ممکن است اگر به موقع از خروجی این مسیر در بزرگراه «شهید خرازی» خارج نشوید، از عوارضی جاده «چالوس» سر در می‌آورید. شاید نام روستای «ازگی» برای برخی از شهروندان ناشناخته باشد، اما ورزشکاران غرب و شمال غرب تهران به خوبی با آن آشنا هستند. روستای ازگی در کنار روستاهای «وردیج» و «واریش»، یکی از پرتقاضاترین مقاصد گردشگری غرب پایتخت محسوب می‌شود. همچنین کوه‌ها و دشت‌های این روستا به دلیل موقعیت جغرافیای و برخورداری از برخی ویژگی‌های محیطی و اقلیمی، مورد توجه ورزشکاران رشته‌های مهیجی همچون «دوچرخه‌سواری»، «پاراگلایدر» و «صخره نوردی» قرار گرفته است که شاید این انتخاب برای آنها خطرات جانی و مالی به همراه داشته باشد.

کوه‌ها و ارتفاعات غرب تهران مکان مناسبی برای گردشگری و همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی است. سنگ و صخره‌نوردی نیز از جمله ورزش‌های مرتبط با کوه‌ها است که در این نقاط، طرفداران ویژه خود را داد، اما به سبب شرایط آب و هوایی و نوع بستر کوه‌ها، برای هر نوع ورزشی مناسب نیست. روستای ازگی از جمله نقاط پرطرفدار برای رشته‌هایی همچون دوچرخه‌سواری یا صخره‌نوردی است. از همان ابتدای ورود به مسیر روستا، دوچرخه‌سوارانی را می‌بینید که تا انتهای جاده که به دشت‌های سرسبز روستا ختم می‌شود، رکاب می‌زنند. هم‌چنین در بین راه، سنگ‌نوردانی را خواهید دید که از کوهای حاشیه جاده با طنابی به آنها آویزان شده‌اند. کوه‌های این محدوده سست است و با کوچک‌ترین لرزش و نم باران، سنگ‌های کوچک و بزرگ روانه مسیر پرپیچ و خم جاده می‌شوند.

جاده‌ای که به سبب باریک بودنش، فقط ۲ خودرو آن هم با سرعت کم و با احتیاط می‌توانند از کنار هم بگذرند. برای همین این کوه‌ها، مکان مناسبی برای صخره‌نوردی نیست؛ اما ورزشکاران این رشته با اطلاع از همه مخاطرات، هنوز در این سایت تمرین می‌کنند. به گفته «اسماعیل اسماعیل‌زاده، رئیس هیئت کوهنوری استان تهران» حتی این سایت به دلیل مشکلات ایمنی و امنیتی در پرتال رسمی فدراسیون کوهنوردی به‌عنوان یکی از نقاط صخره‌نوردی معرفی نشده است. براساس گفته صخره‌نوردان، سایت سنگ نوردی ازگی، نخستین بار از سوی ورزشکاران رشته سنگ‌نوردی آستان «قدس رضوی» کشف و برای تمرینات صخره و سنگ نوری انتخاب شد. آنها اقدام به گشایش مسیر کرده و راه مناسبی را برای انجام فعالیت‌های صخره‌نوردی در این کوه‌ها باز کردند. اکنون اغلب سنگ‌نوردان کرج و تهران از این سایت استفاده می‌کنند.

لطفاً از این کوه بالا نروید!

  • صعود با چاشنی خطر

«کیارش خراسانی»، عضو تیم‌ملی سنگ‌نوردی نوجوانان، چند سالی است که برای انجام فعالیت‌های صخره‌نوردی و تمریناتش از سایت صخره‌نوردی ازگی استفاده می‌کند. او درباره این سایت و مشکلاتش می‌گوید: «یک صخره‌نورد «هارنس» که ابزار و وسیله‌ای مطمئن برای کار در ارتفاع است و یک نوار کمری و حلقه‌های مخصوص پا دارد را می‌پوشد و طناب سنگ‌نوردی را به آن متصل می‌کند. درحالی‌که ادامه طناب در دستان یکی دیگر از افراد است، خود را برای صعودی موفقیت‌آمیز آماده می‌کند. در این سایت هم صخره نورد در زمان صعودش طنابی به خود می‌بندد. این طناب از سوی مربی یا فرد همراه، محکم نگه داشته می‌شود تا بتوانند از سقوط ورزشکار جلوگیری کنند. برای اینکار شخصی باید در پایین کوه و در حاشیه جاده بایستد تا دید بهتری نسبت به فرد صعودکننده داشته باشد.

ناگریز مجبور است وسط جاده را انتخاب کند. از سویی رانندگانی که از سمت پایین یا بالای جاده می‌آیند، به دلیل پیچی که وجود دارد، دید کافی به مسیر جاده ندارند. به همین دلیل کوچک‌ترین حادثه‌ای می‌تواند سلامت حامی‌ایی که در مسیر جاده ایستاده است به خطر بیندازد. در پی حادثه برای حامی، فرد صعودکننده نیز از ارتفاع سقوط می‌کند. با رخ دادن این اتفاق از یک سو جان راننده و از سوی دیگر جان حامی و ورزشکار، هر ۳ در خطر خواهد بود. در فصل‌های بهار و تابستان، ‌ تردد خودرو در این مسیر افزایش پیدا می‌کند. اگر سرعتگیر در این پیچ نصب شود، هنگام صعود خیال‌مان آسوده‌تر خواهد بود.»

  • تابستان اینجا شلوغ می‌شود

«علی موسوی» از دیگر صخره‌نوردان باتجربه در این سایت توضیح بیشتری در این‌باره ارائه می‌دهد: «ورزش صخره‌نوردی به سبب هیجاناتی که دارد، روز به روز محبوب‌تر می‌شود. اما ورزش صخره‌نوردی در حالی که بسیار مهیج است، می‌تواند خطرناک نیز باشد. سایت سنگ‌نوردی ازگی در انتهای بزرگراه شهید «همت» قرار دارد. از لحاظ زمانی نزدیک‌ترین سایت سنگ‌نوردی به شهر تهران محسوب می‌شود. در این سایت چندین مسیر سنگ‌نوردی اسپورت، که غالباً دارای کارگاه حلقه زنجیر و چند طوله است، وجود دارد. درجه صعود این مسیرها از ۵. ۹ درجه به بالا است. ورزش صخره‌نوردی را تقریباً هر کسی می‌تواند در سطح مبتدی انجام دهد. صخره‌نوردی برای همه سنین قابل انجام است.

ورزش صخره‌نوردی یا سنگ‌نوردی هم مانند بسیاری دیگر از ورزش باید از ابتدا در سالن‌های ورزشی و زیر نظر مربیان کارآزموده فرا گرفته شود و سپس با نظارت مربی بر روی صخره طبیعی انجام شود، اما علاوه بر کیفیت سایت، عوامل دیگری هم‌ـ چون مکان توقف حامی نیز مهم است. در ایام گرم سال، تعداد صخره‌نوردان در روزهای پایانی هفته به بیش از ۱۰۰ نفر هم می‌رسد. این موضوع می‌تواند حساسیت این مشکل را دوچندان کند. نصب علائم هشداردهنده و بازدارنده در جاده در کاهش حوادث، نقش بسزایی خواهد داشت.»

  • نصب سرعتکاه ممکن نیست

«اسماعیل اسماعیل‌زاده»، رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران با تأکید بر استفاده نکردن از این سایت برای صخره‌نوردی می‌گوید: «به درخواست سنگ‌نوردان، مکاتباتی برای افزایش ضریب ایمنی جاده و نصب سرعتگیر با شهرداری منطقه ۲۲ انجام شده است.» برای دانستن نتیجه مکاتبات، سنگ‌نوردان به شهرداری منطقه ۲۲، این موضوع را از «مریم نخعی‌پور»، معاون حمل‌ونقل‌وترافیک شهردار منطقه پیگیری کردیم. او در این‌باره می‌گوید: «باید به ۲ نکته مهم در این زمینه توجه شود. نکته نخست اینکه هرگونه اقدامات عمرانی، نگهداشت و مناسب‌سازی یا افزایش ایمنی مسیر جاده‌ای روستاهای منطقه ۲۲ به «راهداری استان تهران» مربوط می‌شود. به همین دلیل برای این درخواست باید با این ارگان مکاتبه داشته باشند. نکته دوم نصب سرعتکاه در پیچ و قوس یا شیب زیاد، غیرقانونی و خلاف مقررات است. با توجه به اینکه درخواست در حیطه وظایف شهرداری منطقه نبود، اما گروه کارشناسی به این محدوده مراجعه و موقعیت نصب سرعتکاه را بررسی کردند. به دلیل پیچ و شیب تند، نصب سرعتکاه در این مسیر ممکن نیست.»

کد خبر 598607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha