سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

مرکز آمار ایران به سؤالات مردم درباره ابهامات فرم اطلاعات اقتصادی خانوار پاسخ داده است. برخی سؤالات مردمی ‌و پاسخ‌های این مرکز را می‌خوانید:

  • اگر سرپرست خانوار خارج از کشور، یا در استانی دیگر مشغول به کار یا به هر علتی تا پایان طرح نتواند مراجعه کند تکلیف فرم پیش نویس و سایر اعضای خانوار ایشان چگونه است؟

اگر مدارک سرپرست خانوار نزد خانوار موجود باشد خانوار می‌تواند فرم را تکمیل نماید و سطر اول را به سرپرست اختصاص دهد و یکی از اعضای خانوار (ترجیحاً همسر) فرم را «از طرف» تأیید نماید و به ایستگاه تحویل دهد. در این صورت مسئولیت اختلافات بعدی خانوار بر عهده فرد تحویل دهنده مدارک خواهد بود. اگر مدارک سرپرست خانوار نزد خانوار موجود نباشد فرد در اجرای بعدی طرح باید مجدد مراجعه نماید و برای سایر افراد خانوار فرم تکمیل می‌شود.

  • بعد از اتمام طرح متولی کد رهگیری که به خانوار پاسخ دهد کدام دستگاه است؟

نحوه اعمال تغییرات مانند ازدواج، تولد، فوت و... پس از اتمام طرح فعلی توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی اعلام خواهد شد.

  • برای خانوارهای عشایری که در قشلاق یا محل اصلی سکونت خود در ساختمان سکونت ندارند سؤال شماره 27 (نحوه تصرف محل سکونت) چگونه تکمیل می‌گردد؟

برای عشایر چادرنشین در سؤال 27 نحوه تصرف محل سکونت فعلی خانوار خالی می‌ماند.

  • آیا خانوار‌های ساکن در مناطق روستایی می‌توانند به ایستگاه‌های شهری در همان شهرستان مراجعه نمایند یا بالعکس؟ چنانچه جواب مثبت باشد، نحوه مرتب کردن فرم‌های 2 با توجه به مندرجات صفحه 10 راهنمای بازبین در هر ایستگاه برای خانوارهای شهری و روستایی چگونه خواهد بود؟

باتوجه به راهنمای مأمور آمارگیر نهایی لازم است که در محدوده شهرستان، خانوار روستایی به ایستگاه روستایی و خانوار شهری به ایستگاه شهری (نزدیکترین ایستگاه) مراجعه نماید.

  • درخصوص نحوه تکمیل ستون 20، آیا دارایی‌ها‌یی مانند چاه آب، کامیون، کمباین و...  و اتوبوس و اصل سپرده‌های بانکی و اوراق سهام را نیز شامل می‌شود یا خیر؟

چاه آب باید همراه با ملک کشاورزی اعلام شود - ارزش زمین و ساختمان کارخانجات، گاوداری‌ها، مرغداری‌ها و مواردی از این قبیل باید در ستون 20 لحاظ شود. درآمد حاصل از اینگونه دارایی‌ها بسته به مورد در یکی از ستون‌های 15 یا 16 آورده می‌شود. ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و کشاورزی، کامیون، کمباین، اتوبوس، کشتی، زیورآلات، اصل سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار از جمله سهام در ستون 20 آورده نمی‌شوند ولی درآمد ناشی از اینگونه موارد باید اگر در ارتباط با شغل اصلی باشد در ستون 15 و در غیراین صورت در ستون 16 آورده ‌شود.

  • املاکی که هنوز انحصار وراثت نشده، چگونه در فرم ثبت می‌شوند؟

املاکی که هنوز انحصار وراثت نشده‌اند باید با در نظر گرفتن ارزش سهم هر یک از اعضای خانوار در سؤال 18 (مساحت زیربنا) و سؤال 19 (کل ارزش تقریبی ملک) درج شوند. این موضوع برای سؤال 20 ارزش تقریبی سایر املاک و مستغلات نیز صادق است.

  • همسرانی که طلاق نگرفته‌اند ولی جدا از هم زندگی می‌کنند؟

 اینگونه موارد در چارچوب پاسخ سؤال 1 اقدام شود.

  • همسرانی که مراحل طلاق را طی می‌کنند  به چه صورت فرم پر کنند؟

در این مورد ملاک شناسنامه و کارت ملی است و هر کدام نسبت به ارائه آن اقدام نمایند فرم جداگانه به نام آنها پر خواهد شد.

  • کسانی که ازدواج کرده‌اند ولی هنوز در خانه والدین خود زندگی می‌کنند؟

در این موارد درصورت توافق زن و مرد پرسشنامه با سرپرستی مرد برای هر دو نفر پر می‌شود، در غیراین‌صورت هر یک باید در خانوار خود به‌حساب آیند.

کد خبر 59857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز