همشهری آنلاین: جمع آوری فرم اطلاعات اقتصادی خانوارها از روز شنبه ۱۲ مرداد آغاز شد.

بر این اساس خانوارهای یک، دو و سه نفره روزهای ۱۲ تا ۱۶ مرداد، خانوارهای ۴ نفره روزهای ۱۷ تا ۲۱ مرداد، خانوارهای پنج نفره ۲۲ تا ۲۶ مرداد، خانوارهای ۶ نفره ۲۷ تا ۳۱ مرداد و خانوارهای ۷ نفره و بیشتر از اول تا ۵ شهریور، باید فرم‌های پر شده را به ایستگاه جمع آوری که عمدتا مدارس هستند، تحویل دهند.

ماموران آمارگیر اطلاعات فرم را به فرم الکترونیکی (فرم شماره ۲) منتقل می‌کنند و سرپرست خانوار فرم الکترونیک را با انگشت زدن خود تایید می‌کند و یک "کد رهگیری" به سرپرست خانوار برای پیگیری و چگونگی پرداخت یارانه داده می‌شود.

بیش از ۵ میلیون پرسشنامه چاپ و در سراسر کشور توزیع شده است که هموطنان می‌توانند بر اساس زمان بندی اعلام شده، این فرم‌ها را دریافت و پس از تکمیل کردن در اختیار ماموران طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار - مستقر در مدارس تحویل دهند.

کسانی که به اینترنت دسترسی دارند می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی مرکز آمار ایران به نشانی www.amar.org.ir از این فرم‌ها برای خود در قطع A4 چاپ کنند و در قطع A3 برای خود کپی بگیرند.

اطلاعات همه خانوارهایی که می خواهند از یارانه های نقدی استفاده کنند جمع آوری و به وزارت رفاه و تامین اجتماعی ارائه می شود و این وزارت خانه یارانه ها را بر اساس یک برنامه و مدون در میان دهک‌های درآمدی جامعه تقسیم می‌کند.

همه کسانی که علاقه‌مند هستند از یارانه دولت استفاده کنند باید در این طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار کشور شرکت کنند.

این اطلاعات در پایگاه مرکزی در تهران، راستی آزمایی و استخراج و کنترل اطلاعات دریافتی، انجام و با ۲۲ پایگاه اطلاعاتی کشور مطابقت داده می‌شود و اگر اشکال یا اشتباهی باشد این فرم کنار گذاشته می‌شود.

میزان و چگونگی خودرو با پایگاه اطلاعاتی راهنمایی و رانندگی کنترل می‌شود و وام مسکن با پایگاه‌های بانکی مطابقت داده می‌شود و اطلاعات خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی در پایگاه‌های حمایتی مانند کمیته امداد کنترل کنترل خواهد شد.

مردم محروم جامعه هدف اصلی هدفمند کردن یارانه‌ها هستند واطلاعات داده شده با پایگاه سهام عدالت، کل پایگاه‌های موجود در وزارت رفاه و تامین اجتماعی و خدمات درمانی که به پایگاه مرکز آمار وصل است مطابقت داده می‌شود.

مهم ترین سؤالات این طرح پرسش‌های ۱۵ و ۱۶ فرم درباره درآمد حاصل از شغل اصلی و میانگین درآمد ۳ ماه اول سال جاری و درآمدی است که خارج از شغل اصلی به‌دست می‌آید.

اگر افراد بالای ۱۸ سال تحت سرپرستی خانوار باشند زیر نظر آن سرپرست خانوار یارانه خواهند گرفت و چنانچه این افراد مستقل هستند و جدا زندگی می‌کنند؛ خودسرپرست تحت عنوان یک نفر یارانه خواهند گرفت.

همچنین تمام املاک کشور مکانیزه می‌شود و دیگر هیچ کس نمی‌تواند املاک خود را پنهان کند.

آمارگیران چنانچه اطلاعات جمع آوری شده را حتی یک مورد هم علنی کنند، مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و اگر فردی با ارائه اطلاعات نادرست، یارانه بیشتری بگیرد، پس از مشخص شدن خلاف، پول های اضافی پس گرفته می‌شود و با متخلف هم برخورد خواهد شد.

فرم های اطلاعات اقتصادی خانوارها علاوه بر مناطق شهری در دفاتر خدمات ارتباطی روستایی هم توزیع می شود و هموطنان روستایی در این زمینه مشکلی ندارند.

کد خبر 59535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز