ابوزبیده، که نزدیک به ۲۰ سال بدون هیچ‌گونه اتهامی زندانی بود، از سازمان ملل درخواست خواهد کرد تا ایالات متحده را موظف به آزادسازی او کند.

زندان گوانتانامو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میدل ایست آی، یکی از زندانیان ابد گوانتانامو قصد دارد شکایتی را در مورد نزدیک به دو دهه حبس بدون دلیل خود به سازمان ملل متحد ارائه دهد.

وکیل زین‌العابدین محمد حسین، معروف به ابوزبیده ، شکایت خود را در گروه کاری بازداشت خودسرانه سازمان ملل متحد مطرح می کند و خواستار مداخله در پرونده وی می شود.

وکیل دادگستری، هلن دافی، روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که شکایت موکلش علیه ایالات متحده و شش کشور دیگر که اجازه انتقال وی را در روزهای اولیه بازداشت، پس از دستگیری در پاکستان در سال ۲۰۰۲، ارائه خواهد شد.

در این دادخواست از سازمان ملل خواسته شده تا ایالات متحده را موظف به آزاد سازی او کند علاوه بر این از سایر کشورهای درگیر در ناپدید شدن و تحویل وی از جمله انگلیس، تایلند، افغانستان، لیتوانی، لهستان و مراکش نیز خواسته شده تا از قدرت خود برای تأمین آزادی و جابجایی وی استفاده کنند.

دافی با اعلام این خبر افزود: پاسخ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به این پرونده «آزمایشی بر مدعای اخیر وی در تعهد به قانون بین‌الملل و حقوق بشر است.» بایدن مدعی است که تا پایان دور اول ریاست جمهوری خود زندان خلیج گوانتانامو را تعطیل خواهد کرد.

ابوزبیده که ۵۰ سال دارد در سرزمین‌های فلسطین اشغالی به دنیا آمد و در عربستان بزرگ شد. وی یکی از اولین بازداشت شدگانی بود که تحت برنامه «بازجویی پیشرفته» سیا مورد شکنجه قرار گرفت.

در زمان دستگیری وی سیا و دولت جورج دبلیو بوش، علناً ادعا کردند که وی یک رهبر سطح عالی القاعده است و با اسامه بن لادن ارتباط مستقیم دارد اما در سال ۲۰۰۶، اعتراف کردند که ابوزبیده هرگز عضو ارشد القاعده نبوده است و حتی هرگز عضوی از گروه‌های مسلح نیز نبوده است.

دافی تاکید کرد که پس از ۱۹ سال بازداشت خودسرانه، تنها راه حل حقوقی مناسب برای ابوزبیده، آزادی و احیای اعتبار وی است؛ وی ادامه داد: «بازداشت وی در قوانین بین‌الملل هیچ مبنای نداشته و از کلیه اصول دادرسی نیز تخطی شده است.»

ابوزبیده به رغم گذراندن دو دهه اسارت، هرگز متهم یا محاکمه نشد و نیز هرگز اعتراف نکرد که در فعالیت‌های مرتبط با ترور دست داشته است. دادگاه عالی ایالات متحده به تازگی موافقت کرده که فرجام خواهی ابوزبیده را مورد رسیدگی قرار دهد.

هلن دافی خواستار احضار جیمز ای میچل و بروس جسن، پیمانکار و روانشناس سیا، به دادگاه شد؛ این دو نفر که خالق روش‌های شکنجه مورد استفاده در مورد ابوزبیده و سایر زندانیان گوانتانامو، که شامل ۸۳ مورد القای حس خفگی با آب بوده، هستند توسط دادگاه حقوق بشر اروپا نیز محکوم شدند.

در حال حاضر ۴۰ مرد در زندان گوانتانامو گرفتار هستند که از این میان شش نفر رفع اتهام شده، دو نفر تحت سیستم دادگاه نظامی محکوم شده، هفت نفر متهم شده، سه نفر در حال بررسی اتهام اند. با این حال ۲۲ نفر دیگر که ملقب به «زندانیان ابدی» هستند بدون اتهام یا دادگاه در بازداشت به سر می‌برند.

قابل توجه است پرونده شش نفری که در اواخر دولت اوباما رفع اتهام شدند، در زمان ترامپ، مسکوت ماند و از انتقال آنها امتناع شد؛ دولت بایدن نیز هنوز به پرونده آنها رسیدگی نکرده است.

کد خبر 598477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha