پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: کرونا فازبندی دارد؛ موج و قله و محور دارد. بیماری عجیبی است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته موج چهارم کرونا با سرعت انفجاری سرایت می‌کند، اما هنوز به قله‌ی این موج نرسیده‌ایم.

در راه رسيدن به قله‌ی كرونا هستيم!

پیام‌های بهداشتی متعدد هشدار می‌دهند روزهای ابتدایی بیماری را جدی بگیرید تا وارد فازهای بعدی کرونا نشوید و اگر بیمار نشدید مراقبت‌های بهداشتی را سخت‌تر کنید.

اگر بیمار شدیم
تقریباً همه‌ی پزشکان و دست‌اندرکاران حوزه‌ی سلامت معتقدند در دوران کرونا، هرکس علائم سرماخوردگی دارد که معمولاً با بدن‌درد، آبریزش بینی، سردرد و... همراه است، باید بنایش را بر کرونا بگذارد. یعنی ابتدا خود را در خانه قرنطینه کند، مایعات فراوان و دم‌نوش بنوشد و اگر چهار تا پنج علائم هشدار را پیدا کرد، به پزشک مراجعه کند.
از سوی دیگر بعد از گذشت یک‌سال از شیوع کرونا، پزشکان می‌گویند کرونا یک نسخه‌ی واحد ندارد، بلکه چند فاز مختلف دارد. بنابراین بیمار نباید منتظر بماند تا هرزمان وارد فاز حاد بیماری شد به پزشک مراجعه کند، چون ویروس کرونا در هفته‌ی اولی که وارد بدن افراد می‌شود فرصتی برای تکثیر دارد و در این فاز، پزشک درمان ضد ویروس را شروع می‌کند. این یعنی با یک ویروس و درمان پیچیده روبه‌رو هستیم!

تفاوت‌های آلرژی فصلی با کرونا
مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گزارشی تفاوت‌های آلرژی فصلی و بیماری کرونا را چنین عنوان می‌کند:‌ «خارش، از اصلی‌ترین و شاخص‌ترین تفاوت‌های آلرژی تنفسی و بیماری کروناست. اساساً در آلرژی فصلی و به‌طور کلی آلرژی‌های تنفسی، خارش بسیار زیاد است، در حالی‌که در بیماری کرونا، اصلاً خارش وجود ندارد یا بسیار اندک است. تب در آلرژی وجود ندارد، هرچند برخی از افراد احساس گرما می‌کنند، اما در حقیقت تب ندارند. اما در بیماری کرونا، تب یکی از علائم اصلی به‌شمار می آید.
بدن‌درد و کوفتگی عضلات هم از علائم اصلی بیماری کروناست، در حالی که در آلرژی، برخی از افراد مبتلا احساس رخوت و بی‌حالی دارند که با درد و کوفتگی بدن کاملاً متفاوت است.
پاسخ به آنتی‌هیستامین‌ها، یکی از روش‌های متمایز کننده‌ی بیماری آلرژی با بیماری کروناست. به‌این صورت که افراد آلرژیک، به‌خوبی به درمان با آنتی‌هستامین‌ها پاسخ داده و به میزان قابل توجهی علائم آن‌ها فروکش می‌کند. در حالی که بیمار مبتلا به کرونا به آنتی‌هیستامین پاسخ نداده یا به‌میزان بسیار اندکی پاسخ می‌دهد.»

روزهای طلایی
روزهای ابتدایی ابتلا به کرونا را روزهای طلایی می‌نامند و پزشکان معتقدند این‌روزها را نباید از دست بدهیم. خبرگزاری ایسنا در گزارشی به نقل از دکتر «میسا قیم» متخصص بیماری‌های داخلی می‌نویسد: «همه‌ی افراد تجربه‌ی سرماخوردگی را دارند، بنابراین نباید انتظار داشته باشند علائم بیماری تا یک هفته یا ۱۰ روز ادامه داشته باشد و حتی علائمی مثل تب یا بدن‌درد بدتر شود. اگر علائم بیماری فردی ظرف چند روز بهبود پیدا نکرد یا علائمی داشت که نشان می‌داد حال بیمار نه‌تنها رو به بهبودی نیست، بلکه در حال بدتر شدن است، باید حتماً به پزشک مراجعه کند.
این نکته را هم باید درنظر داشت که همیشه سطح اکسیژن بیمار افت نمی‌کند، به‌خصوص در افراد جوان. بنابراین نباید منتظر افت اکسیژن بود. پس ۱۰ روز اولیه را نباید از دست دهیم و در این مدت حال عمومی بیمار نشان می‌دهد که نیاز مراجعه به پزشک به صورت تلفنی، آنلاین یا حضوری و درمان سریع را دارد.»

از خودمان محافظت کنیم
 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گزارشی آورده است: «ویروس کرونا از طریق ذرات و قطرات مایع به افراد دیگر منتقل شده و در گلو تکثیر می شود. عوامل این بیماری از گلو در مقایسه با شُش‌ها، سریع‌تر می‌توانند از بدن بیمار بیرون شوند؛ یعنی همراه با عطسه، سرفه یا بازدم.  به این ترتیب ویروس کرونا (SARS-CoV-2) در همه‌ی سطوح گسترش می‌یابد و در آن‌جا به غشاهای مخاطی رسیده و بعد از طریق لمس‌کردن با دست، به دیگران سرایت می‌کند.»
حالا سؤال این‌جاست که ما چه‌طور می‌توانیم در برابر این بیماری، از خودمان و دیگران محافظت کنیم؟
 فاصله‌ی اجتماعی را در همه‌حال رعایت کنید.
 شستن مداوم و با دقت دست‌ها تا مچ را با جدیت ادامه دهید.
 حضور در مکان‌های شلوغ و سربسته را برای خودتان ممنوع کنید.
 به غشاهای مخاطی دهان، چشمان و بینی‌تان دست نزنید.
 دو ماسک را با هم بزنید؛ ابتدا یک ماسک جراحی و بعد روی آن یک ماسک پارچه ای.
این کار تا ۹۵درصد از انتقال ویروس جلوگیری می‌کند.

کد خبر 597781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha