یک محله خوب تنها با داشتن امکانات و آب و هوای مطلوب ساخته نمی‌شود.

راننده خوب

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور: آرامش و آسایش یک محله تنها به خلوت و دنج بودن کوچه و خیابان‌هایش نیست و فضای سبز و رنگ‌آمیزی و نورپردازی یک محله آن را زیبا و دوستداشتنی نمی‌کند. یک محله آرام و زیبا پیش از همه اینها به شهروندان و اهالی خوب و نمونه نیاز دارد. افرادی که هوای محله و هم‌محله‌ای‌های خودشان را دارند. از همان‌هایی که کوچه و محله را هم به اندازه بخشی از خانه خود و همسایه‌ها و بچه‌محل‌ها را مانند اعضای خانواده خود می‌دانند. یکی مانند «امید نجفی»، شهروند و راننده تاکسی نمونه شهرک «وردآورد» که به دلیل رفتار و خدماتش از سوی شورایاری و سرای محله از او تقدیر و تشکر شده است. به همین بهانه گفت‌وگویی با این شهروند فعال و مسئولیت‌پذیر محله قدیمی و صمیمی وردآورد انجام داده‌ایم.

  • هوای بچه‌محل‌ها را دارم

امید نجفی، ۵۱ ساله است. اصالتا بچه‌محله «نازی‌آباد» است. اما حدود ۱۸ سال می‌شود که در وردآورد سکونت دارد. از امید نجفی شهروند و تاکسیران نمونه شهرک ورد آورد می‌پرسیم از دیدگاه او یک شهروند خوب و نمونه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد: «یک شهروند خوب و نمونه باید هوای محله و بچه‌محل‌های خود را داشته باشد. داشتن خلق و خوی خوب و برخورد مناسب با همسایه‌ها و اهالی محله، نخستین ویژگی یک شهروند خوب است. یعنی با زبان و رفتارش سبب آزار و اذیت دیگران نشود و حق‌الناس و حقوق همسایه‌ها را رعایت کند. اینها حداقل‌هایی است که یک شهروند خوب باید داشته باشد و رعایت کند. همچنین ویژگی‌هایی مانند کمک به همشهری‌ها، همسایه‌ها و دست‌گیری از نیازمندان، داشتن دغدغه مردم، تلاش برای‌ آبادانی و حل شدن مشکلات محله در حد توان و بضاعت هم از دیگر ویژگی‌های یک شهروند خوب و مسئولیت‌پذیر است. در مجموع شهروند خوب کسی است که محله و بچه‌محل‌های خود را دوست داشته باشد و به آنها اهمیت بدهد.»

  • تشکیل یک گروه جهادی بومی در محله

این شهروند نمونه درباره کارها و فعالیت‌های خود که سبب شده است تا به‌عنوان شهروند نمونه برگزیده شود هم به همشهری محله می‌گوید: «مردم و هم‌محله‌ای‌هایم به من لطف دارند و سر بنده منت گذاشتند که چنین عنوانی را به من داده‌اند. من در حد توان و بضاعت خود تلاش کردم تا ویژگی‌هایی را که یک شهروند خوب باید داشته باشد، رعایت کنم. سال گذشته یکی از کارهایی که انجام داده‌ام، تشکیل یک گروه جهادی به نام سردار شهید حاج «حسین اسداللهی» است. از زمانی که «کرونا» آغاز شد تا به امروز با کمک افراد خیّر و متدین محله بسته‌های حمایتی و معیشتی را تهیه و در محله‌های مانند «گلدسته»، «فیروز بهرام»، «احمدآباد مستوفی» و روستاهای اطراف بین نیازمندان توزیع می‌کنیم. این گروه که در آغاز فعالیت ۲۰ عضو داشت، اکنون تعداد اعضای آن به ۱۰۰ نفر می‌رسد.

کاملاً محلی و بومی است. در کنار این قبیل فعالیت‌ها در مناسب‌ها، جشن‌ها و اعیاد مذهبی نیز مراسم و ایستگاه صلواتی داریم و کوچه و خیابان را آذین‌بندی می‌کنیم. در گذشته مسئول پایگاه بسیج محله بودم و در حد توان برای برطرف شدن مشکلات محله تلاش کرده‌ایم و اگر توفیقی باشد همچنان در خدمت مردم خوب و محله با صفا و شهیدپرور وردآورد هستیم.»

  • محله‌ای با مردم مؤمن و متدین

این شهروند و راننده تاکسی نمونه درباره محله وردآورد هم می‌گوید: «وردآورد محله بسیار خوبی است. با مردمی مؤمن و متدین و البته خیّر و ایثارگر که همسایه و هم‌محله‌ای بودن با آنها موجب افتخار است. در زمان جنگ تحمیلی، وردآورد جمعیت زیادی نداشت. اما در همان زمان، ۷۲ شهید تقدیم کشور کرد. باید به دست تک تک این مردم بوسه زد که به این اندازه هوای یکدیگر را دارند. در این اوضاع اقتصادی نا مناسب این مردم در انجام کارهای خیر همیشه حاضر و پیشقدم هستند.» آقای نجفی امکانات فرهنگی محله را کافی و مناسب نمی‌داند: «برای جوان‌ها باید تفریح و سرگرمی ایجاد کنیم تا اوقات فراغت آنها در پارک‌ها و کوچه و خیابان پر نشود و در معرض صدها خطر و آسیب اجتماعی قرار نگیرند. متأسفانه امکانات فرهنگی وردآورد چندان مناسب نیست. برای مثال، سالن ورزشی داریم اما کرایه و شهریه آن بالا است و یک جوان نمی‌تواند برای ورزش کردن ۱۰۰ هزار تومان هزینه کند. آن هم در این شرایط بد اقتصادی که دست مردم حسابی تنگ شده است.»

  • اغلب مسافران بچه محل‌های خودم هستند

 امید نجفی که در کنار شهروند نمونه بودن به‌عنوان راننده تاکسی نمونه محله نیز انتخاب شده است، درباره اینکه یک راننده تاکسی خوب و نمونه چگونه باید باشد، می‌گوید: «من در خط شهرک وردآورد به مترو وردآورد مسافران را جابه‌جا می‌کنم. این مسیر به ندرت مسافر غریبه دارد و بیشتر آنها بچه‌محل‌های خودم و اهالی وردآورد هستند. یک راننده خوب باید انصاف و با مسافران برخورد مناسبی داشته باشد و مدارا کند و با پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت خود و مسافران بکوشد. همه تلاشم را می‌کنم تا اینها را رعایت کنم. در خط ما مسافر کم است و اغلب با یک مسافرحرکت می‌کنیم. شاید اگر تاکسیمتر را روشن کنیم، کرایه مسیر ۲۰ هزار تومان شود، اما ۱۲ هزار تومان کرایه می‌گیریم که مردم هم راضی باشند. آنجا که امکان دارد مسافر را در نزدیک‌ترین نقطه به مقصد پیاده و تلاش می‌کنم مسافران راضی از تاکسی پیاده شوند. انتخاب شدنم به‌عنوان راننده تاکسی نمونه هم نشان می‌دهد که مردم رضایت دارند و کارم را تا آنجا که امکان داشته است درست انجام داده‌ام.» این شهروند نمونه در مجموع وضعیت حمل‌ونقل عمومی محله را هم مطلوب می‌داند: «با توجه به اینکه تعداد مسافران کم است و رفت‌وآمد مردم در ساعت‌های خاصی انجام می‌شود، گمان می‌کنم حمل‌ونقل عمومی محله خوب و کافی باشد و کمبود خاصی در این زمینه وجود ندارد.»

راننده خوب باید منصف و مردم‌دار باشد
روح‌الله‌عظیمی/ مدیر محله وردآورد
  •   آقا امید جهادگر اجتماعی است

«روح‌الله‌عظیمی»، مدیر محله وردآورد، درباره انتخاب امید نجفی به‌عنوان شهروند و راننده تاکسی نمونه به همشهری محله می‌گوید: «از سوی شهرداری اعلام شد که شهروند نمونه محله را انتخاب کنیم و برای این موضوع یک‌سری ویژگی‌ها نیز در نظر گرفته شده بود که از جمله آنها داشتن مشاغلی مانند سوپرمارکت، راننده تاکسی و شغل‌هایی که زیاد با مردم سر و کار دارد. پس از بررسی‌ها با نظر مردم و معتمدان محله، آقای نجفی به‌عنوان شهروند و راننده تاکسی نمونه محله انتخاب شد و از ایشان تقدیر و تشکر به عمل آمد. فعالیت‌های اجتماعی، کارهای جهادی و خدمات خوبی که برای محله انجام داده است، اجماع نظر اهالی وردآورد برای امید نجفی بود تا به‌عنوان شهروند و راننده تاکسی نمونه انتخاب شود.»

کد خبر 597259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha