نامگذاری یک روز برای حفاظت از محیط‌زیست جوابگو نیست.

زمين پاك

جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌زیست فعالیت‌های متعددی در زمینه دفع پسماند و فاضلاب انجام داده و اثرات مخرب آن برآلودگی هوا را بررسی کرده‌اند اما هیچ نتیجه ملموسی در اجرا ندیده‌ایم. نمی‌توان گفت علت آن نبود قوانین است. چون قوانینی برای جلوگیری از آلودگی هوا یا خاک داریم ولی به درستی اجرا نمی‌شود.

منشأ خیلی از بیماری‌های غیرواگیر آلودگی‌های محیط‌زیست است اما هیچ‌گونه تحقیق و کار مثبتی برای بررسی تأثیر این‌گونه آلودگی‌ها بر محیط‌زیست، موجودات، درختان، انسان‌ها و حیوانات انجام نشده است. طی سال‌های ابتدایی شروع به کار انجمن در زمینه آلودگی آب سد لتیان تحقیقاتی انجام دادیم ولی در زمینه اجرا و برای حفاظت آن به نتیجه‌ای نرسیدیم و اکنون می‌بینیم که کنار رودخانه ساختمان‌سازی شده و فاضلاب وارد سد لتیان می‌شود. این در حالی است که در بسیاری موارد برای حفاظت از محیط‌زیست قوانینی وضع شده است. برای مثال قانون پسماند وجود دارد که اگرچه کامل نیست اما حتی همان هم اجرا نمی‌شود.

انجمن‌های مردم‌نهاد نمی‌توانند به تنهایی کارهای بزرگی انجام دهند و اجرای قوانین و نظارت بر آن برعهده مسئولانی است که بودجه و سیاست‌های کلان را در اختیار دارند. انجمن‌ها و نهادهای مرتبط شهروندان را آموزش می‌دهند. هر فرد می‌تواند به خانواده خودآموزش دهد و پس از آن با بهره‌گیری از آموزش‌ها و با انجام کارهایی که از عهده هر شخص بر می‌آید برای حفاظت و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست همیاری می‌کند اما تا بستر آن و شرایط اجرای قوانین حفاظت از محیط‌زیست در جامعه فراهم نباشد به نتیجه نمی‌رسیم. نمی‌توان انتظار داشت در شهری مثل تهران که ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد همه شهروندان رعایت کنند و زمین یا کوه را از خطر آلودگی نجات دهند.

دوم اردیبهشت ماه روز زمین پاک نامگذاری شده است. اما وقتی ما زمین را به شدت آلوده کرده‌ایم، نامگذاری یک روز به‌طور نمادین برای حفاظت از زمین کافی نیست. می‌توانم بگویم هیچ‌کاری انجام نداده‌ایم تا این زمین حداقل ناپاکی را نبیند.  

کد خبر 596455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha