همشهری آنلاین: روزانه ۹۰ هزار متر مکعب فاضلاب بیمارستانی درکشور تولید می‌شود و ۷۰ درصد بیمارستان‌‌‌های کشور نمی‌توانند فاضلاب خروجی خود را در حد استاندارد تصفیه کنند

فاضلاب بیمارستان

حسن پسندیده، مدير كل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت از محيط زيست در گفت‌و گو با ایسنا، با بیان این که 871 بیمارستان در کل کشور وجود دارد، افزود: 546 بیمارستان مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی، 145 بیمارستان خصوصی، 67 بیمارستان تامین اجتماعی، 53 بیمارستان نیروهای مسلح و 60 بیمارستان مربوط به خیریه‌ها، بانک‌ها، دادگستری‌ و ... است.

وی ادامه داد: از این تعداد بیمارستان 77 درصد دستگاه بی‌خطرساز فعال دارند، 9 درصد دستگاه بی‌خطرساز غیرفعال دارند که دستگاه آنها علی‌رغم نصب یا خراب و یا خاموش است، 3 درصد قرارداد خرید دستگاه دارند و 11 درصد فاقد دستگاه هستند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که اجرا و مدیریت ضوابط پسماندهای پزشکی مربوط به وزارت بهداشت است، گفت: براساس گزارش وزارت بهداشت، پروانه اعتبار بخشی بیمارستان‌ها در صورت عدم نصب دستگاه‌های بی خطرساز صادر نمی‌شود و بیمارستان‌ها را برای کسب درآمد دچار بحران می‌کند.

وی با اشاره به این که اکثر بیمارستان‌های فاقد دستگاه بی‌خطرساز در استان‌ها هستند افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت نصب دستگاه‌های بی‌خطرساز در تهران به دلیل فشارهای زیاد مطلوب است.

پسندیده با اشاره به قانون مدیریت پسماند گفت: متاسفانه علی‌رغم قانون در حال حاضر از دستگاه‌های زباله‌سوز برای امحای پسماند پزشکی در بیمارستان‌ها استفاده نمی‌شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که در حال حاضر تعداد بیمارستان‌های فعال کشور حدود 871 بیمارستان با 120 هزار تخت گزارش شده است، گفت: با در نظر گرفتن میانگین 750 لیتر فاضلاب تولیدی به ازای هر تخت بیمارستانی، روزانه 90 هزار متر مکعب فاضلاب بیمارستانی در کشور تولید می‌شود.

70 درصد بیمارستان‌های کشور نمی‌توانند فاضلاب خروجی خود را در حد استاندارد تصفیه کنند

وی به وضعیت سیستم فاضلاب بیمارستان‌های تهران اشاره و تصریح کرد: در شهر تهران از 147 واحد بیمارستانی فعال در سطح شهر، 104 واحد به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز و 43 واحد بیمارستانی فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند؛ البته تعدادی از سیستم‌های مذکور عملا غیرفعال بوده و یا به دلیل مشکلات فنی از کارایی و راندمان مطلوبی در تقلیل بار آلودگی تا حد دسترسی به استانداردهای مورد عمل، برخوردار نیست.

پسندیده با استناد به نتایج پایش‌های معمول توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها اظهار کرد: حدودا 30 درصد از بیمارستان‌های فعال دارای سیستم تصفیه فاضلاب مطلوب قادر به تقلیل بار آلودگی تا حد دسترسی به استانداردهای مورد عمل بوده و 35 درصد از بیمارستانهای فعال نیز دارای سیستم تصفیه فاضلاب نامطلوب و یا سیستم پیش تصفیه است که قادر به تقلیل بار آلودگی تا حد دسترسی به استانداردهای مورد عمل نخواهد بود. از سوی دیگر حدود 35 درصد از بیمارستانهای فعال فاقد هرگونه سیستم تصفیه فاضلاب و یا سیستم پیش تصفیه برآورد شد.

کد خبر 263245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha