توپ را با چنان قدرتی شوت می‌کنند که از شدت آن، خاک از روی زمین خاکی فوتبالشان به هوا بلند می‌شود.

سکوی پرتاب مرادآبادی ها

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  توپ را با چنان قدرتی شوت می‌کنند که از شدت آن، خاک از روی زمین خاکی فوتبالشان به هوا بلند می‌شود. این زمین بایر برای این فوتبالیست‌های کوچک محله «مرادآباد» منطقه ۵، حکم بهترین زمین را دارد. قرار است تا کمتر از یک‌ماه دیگر این زمین بایر که آخرین زمین خاکی این محدوده است، به دومین مجموعه ورزشی و چمن مصنوعی بزرگ این منطقه تبدیل شود و سکوی پرتابی برای به دست آوردن آینده‌ای روشن و درخشان ورزشکاران مرادآبادی باشد. به گفته کودکان این محله، بازی فوتبال حتی از نان شبشان واجب‌تر است. این موضوع، اهمیت داشتن امکانات فوتبالی مناسب مانند زمین چمن را در همه محله‌های منطقه نشان می‌دهد که وجود آن بسیار ضروری است و می‌تواند علاوه بر رشد ورزشی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز نقش مهمی را ایفا کند. تصمیم گرفتیم تا به بهانه حضور پیشکسوتان باشگاه‌های فوتبال در این مراسم، به سراغ آنها برویم و در گفت‌وگویی، وضعیت زمین‌های فوتبال و استعدادهای فوتبالی ورزشدوستان این منطقه را بررسی کنیم.

سکوی پرتاب مـرادآبـادی‌ها به تیم‌ملی
محمود کلهری/ شهردار منطقه ۵

کلنگ ساخت مجموعه ورزشی در محله مرادآباد منطقه ۵ بر زمین زده شد تا اهالی و جوانان این محله هم از سرانه ورزشی مناسبی برخودار شوند. «محمود کلهری»، شهردار منطقه ۵، در این زمینه به ساخت کمپ ورزشی و زمین چمن مصنوعی در محله مرادآباد اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از وظایف شهرداری تهران، تأمین فضاهای ورزشی است. بر همین اساس با توجه به دستور دکتر «پیروز حناچی»، شهردار تهران، درباره پروژه‌های توسعه محلی و نیاز محله مرادآباد به سرانه ورزشی، نسبت به ساخت یک ورزشگاه در این محله اقدام کردیم.

ساخت این کمپ ورزشی از فروردین ماه سال جاری آغاز شده است و تا عید سعید «فطر» به بهره‌برداری می‌رسد. صیانت از سلامت و ارتقای زندگی شهروندان از جمله اهداف اصلی ورزش منطقه۵ است. برای همین راه‌های دسترسی آسان برای اهالی در ساخت مجموعه‌های ورزشی از اولویت شهرداری منطقه ۵ است. باور داریم که هرچه برای ورزش شهروندی و مهیا کردن این مراکز، برای شهروندان قدم برداریم کم است. هزینه کردن در حوزه ورزش و تربیت‌بدنی، نوعی سرمایه‌گذاری است. به همین دلیل توسعه زیرساخت‌های ورزشی منطقه باید جزو برنامه‌های اصلی ما قرار گیرد.»

  •  یک تیر و چند نشان

او با بیان اینکه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه اماکن ورزشی کمک گرفته شده است، می‌گوید: «پس از سال‌ها چشم‌انتظاری اهالی محله مرادآباد، زمین خاکی این محله را با قراردادی مشارکتی به زمین چمن مصنوعی و سالن بدنسازی تبدیل خواهیم کرد. این قرارداد ۱۰ ساله است و درآمدی پایدار برای شهرداری منطقه ۵ به دنبال دارد. علاوه بر اینکه شهرداری در این قضیه ارزش افزوده خواهد داشت و مردم محله نیز استفاده‌های لازم را از آن خواهند کرد. هم‌چنین به ایجاد اشتغال و توسعه ورزش شهروندی محله نیز کمک می‌کند. هدف از ساخت این مجموعه، توسعه اماکن و فضاهای ورزشی در منطقه و در راستای افزایش نشاط و سلامتی شهروندان به‌ویژه نوجوانان و جوانان است. شهرداری منطقه آمادگی مشارکت با سرمایه‌گذاران را برای توسعه فضاهای ورزشی دارد. در همین راستا قرار است در مرحله‌های دیگر از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سایر محله‌ها نیز استفاده کنیم تا یک گام دیگر به تحقق شعار «تهران؛ شهری برای همه» نزدیک شویم.»

سکوی پرتاب مـرادآبـادی‌ها به تیم‌ملی

  •  خداحافظی با آخرین زمین بایر منطقه

قرار است این مکان به مجموعه ورزشی که شامل سالن چندمنظوره بدنسازی است برای استفاده ورزش‌های هوازی و فانکشنال تبدیل شود. «سید قاسم موسوی»، رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه ۵، درباره این مجموعه توضیحات بیشتری ارائه می‌دهد: «این زمین‌ خاکی جزو آخرین زمین‌های خاکی شهر تهران و آخرین زمین‌ بایر منطقه است که با بهره‌برداری از آن به‌عنوان دومین زمین ورزشی بزرگ منطقه محسوب خواهد شد. روند ساخت آن با جدیت درحال اجراست و تا اواخر اردیبهشت‌ماه، زمین چمن مصنوعی این مجموعه آماده و با بازی نمادین تیم‌های فوتبال پیشکسوتان و باشگاه‌های «پرسپولیس» ـ «استقلال» افتتاح می‌شود. در این منطقه ۲ زمین بایر بزرگ وجود داشت که در سال‌های گذشته در یکی از آنها، مجموعه ورزشی «غروی» به بهره‌برداری رسید. اکنون نیز در زمین بایر باقی مانده مجموعه ورزشی «مرادآباد» ساخته خواهد شد.

در حال حاضر در منطقه ۵ شهرداری، ۳۱ زمین چمن مصنوعی کوچک در محله‌های منطقه و نواحی هفت‌گانه وجود دارد که شهروندان می‌توانند از این مکان‌ها استفاده کنند. نگهداشت زمین‌های چمن هزینه بر است. به همین دلیل هزینه استفاده از این مجموعه برای شهروندان نیز براساس مصوبه شورای شهرداری تهران خواهد بود و همان حداقل هزینه که در همه مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران مصوب است، دریافت می‌شود.»

سکوی پرتاب مـرادآبـادی‌ها به تیم‌ملی
سید قاسم موسوی/ رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه۵
  •  نخبگان ورزشی منطقه، مربیان این ورزشگاه

موسوی به زمان افتتاح کامل این مجموعه اشاره می‌کند و می‌گوید: «بخش چندمنظوره سالن ورزش‌های هوازی، ایروبیک و فانکشنال این مجموعه هم اواخر بهار به بهره‌برداری می‌رسد. باتوجه به این موضوع که پیشکسوتان و نخبه‌های ورزشی بسیاری در این منطقه سکونت دارند، قصد داریم از مهارت و توانایی‌های آنها در این مجموعه بهره‌ببریم. مدیریت شهری این منطقه باور دارد به هر اندازه فضاهای ورزشی در منطقه افزایش پیدا کند، در مقابل آن آسیب‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت. برای همین هرچه قدر در این زمینه سرمایه‌گذاری انجام گیرد، هزینه‌های دیگر مانند درمان و غیره به حداقل می‌رسد. ‌درصدد هستیم با گسترش این اقدام شهروندان را به ورزش سوق ‌دهیم تا مشکلات کاهش یابد.»

سکوی پرتاب مـرادآبـادی‌ها به تیم‌ملی

  •  اینجا آغاز راه است

نخستین کاپیتان باشگاه پرسپولیس و بازیکن تیم‌ملی، یکی از مهمان‌های ویژه مراسم کلنگ‌زنی زمین خاکی مرادآباد است. «حمید جاسمیان» می‌گوید: «من برای نخستین بار است که به محله مرادآباد آمده‌ام، اما در همین زمان کوتاه دیدم که جوانان ورزشکار این محله با چه مهارتی فوتبال بازی می‌کنند. این محله بازیکنان با استعداد زیادی دارد که می‌توانند برای آینده این مرز و بوم ارزشمند باشند. پیشکسوتان فوتبال ایران از جمله خودم، از همین زمین‌های خاکی فوتبال را آغاز کردیم. من در زمین‌های خاکی «آبادان» زیر گرمای شدید و دمای هوای بالای ۵۰ درجه فوتبال بازی می‌کردم و توانستم به سطح فوتبال ملی راه پیدا کنم. امیدوارم با این اقدام جوانان این محله بتوانند آینده بهتری را از لحاظ تحصیلی و ورزشی برای خود فراهم کنند.

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس با تأکید بر اینکه امکانات ورزشی در محله‌ها در مقایسه با گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است، توضیح می‌دهد: «یکی از سیاست‌های مدیریت شهری بر این است که هر محله از یک زمین چمن برخوردار باشد و اگر این این اتفاق بیفتد، آثار مثبت آن را خواهیم دید. چراکه از این طریق جوانان دسترسی راحتی به امکانات ورزشی دارند و وقت‌شان را با توپ زدن در مستطیل سبز پر می‌کنند. خوشبختانه در میان این افراد استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد که آینده خوبی در انتظارشان است. فوتبالیست‌های این منطقه استعداد بالایی دارند و به‌گونه‌ایی در زمین چمن کار می‌کنند که انگار توپ عضوی از بدن آنها است. بدون‌ تردید اگر حمایت لازم از سوی مسئولان ورزشی انجام شود، در آینده‌ای نه چندان دور آنها را در تیم‌های پر طرفدار و ملی خواهیم دید که توپ می‌زنند.»

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس از اهمیت اجرای طرح استعدادیابی در منطقه می‌گوید: «مسئولان ورزشی در شهرداری منطقه باید به‌طور مستمر در مدارس منطقه به دنبال کشف استعدادهای فوتبالی باشند تا با حمایت از آنها به پیشرفت‌شان کمک کنند. اجرای طرح استعدادیابی به‌طور مستمر از آن سو دارای اهمیت است که آن دسته از افرادی که توانایی فوتبالی دارند، شناخته می‌شوند و برای پیشرفتشان در راه درستی قرار می‌گیرند.»

سکوی پرتاب مـرادآبـادی‌ها به تیم‌ملی
«نیما نکیسا» دروازه‌بان سابق تیم‌ملی: نوابغ آینده فوتبال را شناسایی کنیم

«نیما نکیسا»، دروازه‌بان سابق تیم‌ملی، در مراسم کلنگ‌زنی زمین فوتبال مرادآباد حضور دارد. او می‌گوید: «یکی از زمین‌های خاکی و بایر شهر تهران رونمایی شد تا به همت مسئولان به مجموعه ورزشی و چمن مصنوعی تبدیل شود. من هرگز فکر نمی‌کردم که دیگر زمین خاکی در تهران وجود داشته باشد. من مطمئن هستم که خیلی زود شاهد موفقیت‌ها و بروز استعدادهای همین کودکان و نوجوانانی که اطراف من در مراسم افتتاحیه حضور دارند، خواهیم بود که به تیم‌ملی ما راه یافته‌اند. تنها کافیست ما پیشکسوتان آنها را شناسایی کنیم و به آنها سمت و سوی درست حرکت کردن را نشان دهیم و از همه مهم‌تر حفظ و نگهداری این استعدادهای ارزشمند است. هرکدام از آنها پتانسیل‌هایی هستند که می‌توانند به نابغه‌ای در فوتبال ما تبدیل شوند.»

سکوی پرتاب مـرادآبـادی‌ها به تیم‌ملی
«علی خسروی»، داور اسبق بین‌المللی فوتبال ایران: حتما یکی از بهترین ورزشگاه‌های شهر می‌شود

«علی خسروی»، داور اسبق بین‌المللی فوتبال ایران، احداث زمین چمن مصنوعی را در این مکان به فال نیک می‌گیرد: «خوشحالم به‌عنوان فردی که بیش از ۴۰ سال است که در حرفه ورزش فعالیت می‌کند، در این اتفاق مهم برای ساکنان محله مرادآباد، حضور داشته باشم. این زمین خاکی میان بافت و مجتمع‌های مسکونی قرار گرفته است و می‌توانست به برج و آپارتمان تبدیل شود، اما امروز به مجموعه ورزشی و زمین چمن مصنوعی تبدیل شده است.

برای همین این یک اقدام از سوی مدیریت شهری و شورایاری این منطقه ارزشمند محسوب می‌شود که نمی‌گذارند ظرفیت‌های محلی از دست بروند. امیدوارم با پیگیری‌های مسئولان شهری آخرین زمینه بایر و خاکی منطقه زودتر آماده بهره‌برداری شود تا جوانان و شهروندان ورزش دوست این محله بتوانند از این امکانات به خوبی بهره‌ببرند و در مکان ورزشی مناسبی تمرین کنند. این اقدام با مشارکت و همت دوسوی مردم و مسئولان به نتیجه رسیده است. به همین دلیل من مطمئن هستم که این زمین چمن مصنوعی، یکی از بهترین زمین‌های فوتبال شهر تهران خواهد بود و قهرمان و ورزشکاران بسیاری را پرورش می‌دهد. علاوه بر آن زمین مرادآباد از استانداردهای خوب و مناسبی برخوردار است.»

سکوی پرتاب مـرادآبـادی‌ها به تیم‌ملی
«سعید عزیزیان»   دروازه‌بان پیشکسوت: ورزشگاهی مفید برای تیم‌ملی خواهد بود

به باور «سعید عزیزیان»، دروازه‌بان سابق تیم‌های استقلال، پرسپولیس و تیم‌ملی پیشکسوتان، این اقدام برای جوانان این محل بسیار لازم است. او می‌گوید: «این زمین‌های خاکی و باشگاه‌ها برای محله‌ها نعمت هستند و فرصتی به جوان‌های با استعداد می‌دهند تا خودشان و توانایی‌هایشان را نشان دهند. چه جوان‌هایی که از دل همین زمین‌ها و باشگاه‌ها، آینده‌شان تأمین شده است. شما اگر به نسل‌های گذشته فوتبالیست‌های تهران نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این زمین‌های خاکی چه خدمتی به مردم و محله و ورزش کشور کرده است. در حال حاضر زمین‌های خاکی دیگر مرسوم نیستند و برچیده شده‌اند. اکنون با راه‌اندازی این کمپ فوتبال، اگر جوانان به این مکان مراجعه کنند و زیر نظر مربیان و پیشکسوتان تمرین و دوره‌های خود را بگذرانند، بی‌شک آینده روشنی پیش روی آنها قرار خواهد گرفت و می‌توانند برای تیم‌ملی و کشور و منطقه مثمرثمر باشند.»

کد خبر 595799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha