هم‌زمان با آغاز ماه مبارک رمضان شهروندان گیلانی از نبود نظارت جدی، قیمت‌های سلیقه‌ای و گران‌فروشی در برخی واحدهای صنفی گلایه دارند.

بازرسی

همشهری آنلاین-فرشته رضایی: با آغاز ماه مبارک رمضان برخی مراکز صنفی در رشت برخلاف اعلام صنعت، معدن و تجارت گیلان، اجناس را گران‌تر به فروش می‌رسانند. در این شرایط برخی شهروندان از ضعف نظارت بر عرضه محصولات گلایه دارند و معتقدند نظارت‌ها بیشتر شامل سطح بازار یا فروشندگان خرد در مناطق مرکزی می‌شود و بسیاری از فروشندگان فروشگاه‌های برند در زمینه شیرینی یا آش اعتنایی به قیمت‌های مصوب ندارند و گران‌فروشی می‌کنند.

گلایه از قیمت‌های سلیقه‌ای

«رضا حق‌جو» از شهروندان رشت که ساکن خیابان معلم است با بیان اینکه یکی از قنادی‌های صاحبنام رشت زولبیا و بامیه را کیلویی ۵۲ هزار تومان عرضه کرده است به همشهری می‌گوید: قیمت نوع ممتاز این شیرینی ۴۳ هزار تومان اعلام شده است. به نظر می‌رسد مسئولان نظارت‌شان جدی نیست یا شامل حال واحدهای صنفی بزرگ نمی‌شود. اگر جریمه‌ها جدی باشد کسی نمی‌تواند هر رقمی دلش خواست تعیین کند.

«سحر قاسم‌زاده» دیگر شهروندی ساکن رشت هم اظهار می‌کند: روز گذشته به صورت اینترنتی از فروشگاهی در مرکز شهر واقع در خیابان سعدی که کارش پخت انواع نان فانتزی و سنتی و شیرینی است، زولبیا و بامیه خریدم که قیمت آن ۴۸ هزار تومان بود. یک کیلوگرم آش شله‌قلمکار هم در یکی از فروشگاه‌های سطح شهر ۵۰ هزار تومان بود در حالی که حتی کیفیت آن نسبت به سال قبل کاهش یافته.

تشدید نظارت‌ها در ماه رمضان

بر اساس اعلام سازمان صمت گیلان با توجه به اینکه مصرف برخی از اقلام مانند شیرینی، مواد پروتئینی و لبنی از سوی شهروندان در ماه مبارک رمضان افزایش می‌یابد، در این ماه طرح تشدید نظارت بر بازار با حضور صمت، اصناف و تعزیرات حکومتی اجرا می‌شود.

با این حال به گفته «مهدی نقدی» معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گیلان، واحدهای صنفی به ۳ بخش ممتاز، درجه یک و درجه دو تقسیم‌بندی شده‌اند و باید تابلویی نصب کنند تا شهروندان بدانند هر واحد صنفی دارای چه درجه‌ای است.

این درجه‌بندی به خاطر تعیین وضعیت قیمت‌های مصوب شده اقلام اساسی در ماه مبارک رمضان امسال است.

جریمه اندک واحدهای متخلف

معاون بازرسی اصناف گیلان نیز در این باره توضیح می‌دهد: همزمان با آغاز ماه رمضان و طبق سنت هر سال علاوه بر تشدید نظارت در نوروز در ماه رمضان نیز در دو شیفت صبح و عصر به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. هدف ما نظارت بر کالاهای مصرف مثل حبوبات، خرما، شکر، آش، هلیم، زولبیا بامیه، سبزی، رشته خشکار، مرغ و رصد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و... است.

«مهدی شریفی» درباره رعایت نکردن قیمت مصوب از سوی برخی فروشگاه‌ها می‌گوید: همکاران ما عصرها برای سرکشی از قیمت اقلام خاص ماه رمضان عازم مراکز صنفی می‌شوند. غیر از این دو سامانه برای شکایت مردمی داریم. یکی ۱۲۴ است که تا شکایات آن به ما برسد، کمی طول می‌کشد، اما شماره تماس مستقیم ۳۲۱۲۵۴۴۴ در طول روز تا ۸ شب پاسخگو است. شکایت‌های ثبت شده به اکیپ‌های فعال در سطح شهر اطلاع داده می‌شود تا برخورد لازم را با متخلفان انجام دهند.

او البته به نکته دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: با برخی از فروشگاه‌ها برخورد داشتیم، اما چون رقم جریمه‌ها کم تعیین شده، ممکن است واحدی جریمه شود و آن را بپردازد، اما از محل گران‌فروشی ضرر جریمه خود را جبران کند. ضمن اینکه قیمت‌های در نظر گرفته کالاها بر اساس قیمت‌های موجود در بازار شیرینی و روغن و ... است و شیرینی فروشی‌ها یا پزندگان آش نمی‌توانند به بهانه بالا بودن مواد اولیه از نرخ مصوب گران‌تر بفروشند.

شریفی همچنین با بیان اینکه ۱۱۵۰ تن روغن سهمیه‌ای برای شیرینی‌فروشان در نظر گرفته شده که در کل گیلان توزیع می‌شود، می‌افزاید: این روغن سهمیه‌ای ممکن است در ماه رمضان یا دیرتر به دست قنادی‌ها برسد. همچنین ۸۰۰ تن شکر برای واحدهای صنفی خواربار فروش و زنجیره‌ای و بزرگ تخصیص داده شده که هر کیلوگرم ۸۷۰۰ تومان است و گوشت منجمد وارداتی نیز به قیمت هر کیلوگرم ۸۰ هزارتومان عرضه می‌شود.

قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار

به گفته او، قیمت مصوب کالاها بر اساس ستاد تنظیم بازار به این شرح اعلام شده است: زولبیا بامیه ممتاز ۴۳ هزار تومان، درجه یک ۳۸ هزار تومان، درجه دو هم ۳۴ هزار تومان.

قیمت آش ممتاز ۴۸، درجه یک ۴۲ هزارتومان و درجه دو ۳۴ هزار تومان، هلیم ممتاز ۳۷ هزار تومان، درجه یک ۳۲ هزار تومان، درجه دو ۲۸ هزار تومان است. قیمت عرف رشته خشکار هم بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است. نرخ نامه این کالاها در سه رنگ به واحدهای صنفی ارائه شده که ممتاز به رنگ سفید، درجه یک آبی و درجه دو صورتی است و شهروندان از طریق مشاهده قیمت و رنگ کاغذ قیمت‌ها در فروشگاه‌ها می‌توانند درجه بندی آن‌ها را تشخیص دهند.

کد خبر 595296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha