آلودگی صوتی، سدمعبر و آلودگی معابر از مشکلاتی است که گاهی بعضی صنوف ممکن است برای اهالی یک محله به وجود آورند و آسایش را از آنها سلب کنند.

همسایه ی پردردسر

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  نمونه‌ای از این مشکلات در خیابان شهید آقایی در محله شهرک ولی‌عصر(عج) وجود دارد و سال‌هاست اهالی این خیابان را با این مشکل دست به گریبان کرده است. محدوده زمین بایر و خاکی غیاثی و روبه‌روی سازمان آب سال‌هاست که محل فعالیت تعمیرگاه‌های خودرو، جلوبندی‌سازی، صافکاری، تعویض روغنی، نقاشی، مکانیکی، و باتری‌سازی است که به گفته اهالی آسایش و آرامش را از زندگی آنها ربوده است.

مغازه‌هایی که سدمعبر می‌کنند ساعت مشخصی برای کار ندارند و سر و صدای ناشی از فعالیت آنها باعث آزار ساکنان اطراف این واحدهای صنفی است. اهالی می‌گویند مشکلات شلوغی و نازیبایی خیابان شهید آقایی کلاف سردرگمی شده که توان باز کردن گره‌های آن را ندارند.
به گفته اهالی خیابان شهید آقایی، چون مغازه‌های تعمیرکاران کوچک است و گنجایش پذیرش خودرو را ندارد خودرو مشتری‌ها را در پیاده‌رو می‌گذارند که علاوه بر اشغال پیاده‌رو بخشی از خیابان هم می‌شود محل کار تعمیرکاران.

گلایه ساکنان خیابان شهید آقایی از مزاحمت‌ تعمیرگاه‌های خودرو | همسایه‌های پردردسر
محمد حسن‌زاده میلانی/ ساکن محله
  •  دغدغه اهالی دغدغه ما هم هست

اما «محمد حسن‌زاده میلانی» یکی از اهالی قدیمی و از تعمیرکاران این خیابان می‌گوید: «پارک خودرو در حاشیه خیابان و سدمعبر دغدغه خود آنها هم هست. خودمان ساکن این خیابان هستیم و سدمعبر خودروها برای خانواده ما هم دردسرساز است. بارها پیش آمده که مغازه‌مان خالی است، اما چون مقابل مغازه در حاشیه خیابان خودرو شهروندان پارک شده، مشتری نمی‌تواند خودرویش را داخل مغازه بیاورد و ما ناچاریم در همان حاشیه خیابان خودرو را تعمیر کنیم.»
او ادامه می‌دهد: «هنوز کرکره مغازه ما بالا نرفته خودروهای شهروندان مقابل تعمیرگاه پارک می‌کنند، در چنین شرایطی آیا می‌توانیم خودروهای تعمیری را به داخل مغازه منتقل کنیم. پیش از آنکه مغازه‌های‌مان را باز کنیم چندمتر قبل و بعد از مغازه پذیرای خودروهایی است که صاحبان‌شان بیشتر مواقع ساکن این خیابان نیستند و درخیابان‌های اطراف شاغلند، چون همان‌طور که می‌دانید در این محدوده بازارچه شهرک ولی‌عصر(عج)، دادسرا، اداره برق، اداره آب و... وجود دارد.»

  •  امان از سر و صدای تعمیر ماشین‌ها

مشکل اهالی ترافیک ناشی از فعالیت این واحدهای صنفی نیست؛ چراکه خیابان شهید آقایی ۲۰ متری است و بار ترافیکی شهروندان را چندان آزرده خاطر نمی‌کند. گلایه از سر و صدای فراوان، سدمعبر و آلودگی محیط‌زیست است.
«رضا زمانپور» یکی از اهالی می‌گوید: «مشکلات این واحدهای صنفی سر و صدای زیاد، سدمعبر و آلودگی ناشی از ریختن بنزین و روغن ماشین در پیاده‌رو و خیابان است که باعث آزردگی اهالی نزدیک به تعمیرگاه‌ها و عابران می‌شود.»
او که مدت‌ها پیگیر مشکلات ناشی از فعالیت این واحدهای صنفی است و به نتیجه‌ای هم نرسیده، ادامه می‌دهد: «متأسفانه سر و صدای فعالیت تعمیرگاه‌ها به حدی است که گاهی حس می‌کنیم در خانه خودمان دارند ماشین تعمیر می‌کنند.»
زمانپور معتقد است که باید طبق قانون با صاحبان این تعمیرگاه‌ها برخورد شود. می‌گوید: «نان خوردن به چه قیمتی باید باشد، به قیمت سلب آسایش از مردم و تضییع حق شهروندان. درست است که اینها کاسب هستند، اما کسب روزی هم قاعده و قانون خودش را دارد که باید رعایت شود.»
زمانپور انتظار دارد شهرداری یا هر دستگاه اجرایی مسئول رفتار قانونمندانه با این کاسبان باشد.

  •  بافت تجاری یا مسکونی، مسئله این است

«محمدمهدی محمودیان» یکی دیگر از ساکنان خیابان شهید آقایی، که ظاهراً یکی دو ایستگاه بالاتر از تعمیرگاه‌ها سکونت دارد، درباره مشکلات فعالیت این صنف در محدوده مسکونی می‌گوید: «تا همین چند وقت قبل نبش کوچه‌ای که تعمیرکاران در آن فعالیت دارند، سکونت داشتیم، اما به خاطر صدای چکش‌هایی که می‌کوبیدند و کارشان وقت و زمان نداشت خانه‌مان را عوض کردیم.»
او ادامه می‌دهد: «پدرم از قدیمی‌های محله است. او می‌گوید زمانی که این تعمیرگاه‌ها در این خیابان راه‌اندازی شدند، خبری از سکونت در این خیابان نبود و بعدها با توسعه ساخت‌وساز در این خیابان شهرسازی و خانه‌سازی شد و بافت مسکونی این محدوده شکل گرفت. آن زمان وجود این صنف برای اهالی مزاحمت نداشت.
«داود نوری» یکی دیگر از اهالی درباره سدمعبر درخیابان و اشغال شدن بخش‌هایی از حاشیه خیابان برای تعمیر خودروها می‌گوید: «مغازه‌ها کوچک است و عموماً همه این تعمیرگاه‌ها محوطه و اطراف خیابان مقابل مغازه‌شان را در اختیار می‌گیرند و خودروهای خراب و معیوب را آنجا تعمیر می‌کنند.»
او ادامه می‌دهد: «بارها این موضوع را از طریق ۲ سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ پیگیری کرده‌ام، اما هیچ نتیجه‌ای نگرفتم. حتی اگر حکم پلمب مغازه‌ها داده شود که یکی دو بار هم این اتفاق افتاده، دوام نیاورده و بعد از مدتی مغازه باز می‌شود و دوباره همان آش است و همان کاسه.»

  •  کف سیاه پیاده‌روها  و نمای نازیبای محله

یکی از شهروندان که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌گوید که ۲۰ سال در این خیابان ساکن و شاغل است، او تعریف می‌کند که از ساعت ۹ صبح کار این تعمیرگاه‌ها شروع می‌شود و تا ۱۱ و گاهی هم تا ۱۲ شب ادامه دارد. به گفته این شهروند، هر صبح که از خانه بیرون می‌آید با پیاده‌روهای مملو از لکه‌های روغن سوخته روبه‌رو می‌شود که انرژی منفی به او می‌دهد و روزش را خراب می‌کند.
او ادامه می‌دهد: «چند بار از مسئولان شهرداری خواستیم پیاده‌روهای این قسمت از خیابان شهید آقایی را دوباره آسفالت یا سنگفرش کنند.»
وی اضافه می‌کند: «یک نفر باید کار و کاسبی‌اش را تعطیل کند و از صبح تا شب پیگیر حل این مشکل باشد که آن هم پیدا نمی‌شود. اداره ساماندهی شهرداری باید فکری به حال این اوضاع کند.»

  •  ما هم باید نان در بیاوریم

بعضی از تعمیرکاران و صاحبان تعمیرگاه‌ها حاضر به انجام مصاحبه نشدند. مکانیک جوانی در پاسخ به سؤالم که آیا بستن پیاده‌رو و تعمیر ماشین در خیابان خلاف قوانین شهری نیست، می‌گوید: «همه جا همین است. ماشین‌ها را در پیاده‌رو تعمیر می‌کنند.»
او ادامه می‌دهد: «فضای مغازه کوچک است و با این وسیله‌هایی که درمغازه هست مجبوریم ماشین‌ها را در پیاده‌رو یا در خیابان تعمیر کنیم.»
یکی دیگر از تعمیرکاران جلو می‌آید و ادامه می‌دهد: «اگر محدوده زندگی خودم هم این‌طور بود، من و خانواده‌ام قطعاً ناراحت می‌شدیم و زندگی برای‌مان سخت بود، اما ما چه کنیم. ما هم باید روزی بخوریم و نان در بیاوریم. وقتی فضای مغازه کوچک است مجبوریم سدمعبر کنیم. در ضمن، گاهی پیش می‌آید که مشتری کار کوچکی دارد و نمی‌شود که چون جا نداریم کارش را انجام ندهیم، بنابراین سریع کنار خیابان ماشین را می‌بینیم و کار تعمیر را به سرعت انجام می‌دهیم.»

گلایه ساکنان خیابان شهید آقایی از مزاحمت‌ تعمیرگاه‌های خودرو | همسایه‌های پردردسر
سیدجواد بهشتی/ شهردار ناحیه یک منطقه۱۸

  • تخلف کنند برخورد قانونی می‌کنیم

شهردار ناحیه یک منطقه ۱۸، درباره صنف مکانیکی‌های خیابان شهید آقایی می‌گوید: «اینها از قدیمی‌های این خیابان هستند، پروانه کسب دارند و ساکن این خیابان هستند. با توجه به تغییر بافت این خیابان، به مرور بعضی واحدهای مسکونی در محدوده یا در میان این مغازه‌ها واقع شدند.»
«سیدجواد بهشتی» معتقد است که باید برمدار قانون حرکت کرد و از رفتار قهرآمیز دوری جست و ادامه می‌دهد: «به‌طور مستمر محل مورد نظر از سوی کارشناسان و ناظران خدمات شهری ساماندهی و بازدید می‌شود تا فعالیت‌های‌ صاحبان تعمیرگاه‌ها تحت کنترل باشد، در صورتی که به موارد اعلام شده توجه نکنند، اخطار و تذکر شفاهی و کتبی می‌گیرند.» شهردار ناحیه یک می‌افزاید: «قانون وساز و کار برخورد با متخلفان وجود دارد، اما تا جایی که امکان دارد نمی‌خواهیم رفتار قهرآمیزی داشته باشیم، در صورتی که باز هم شکایت و تخلف و سلب آرامش از اهالی دیده شود اقدام جدی و قانونمندانه صورت می‌گیرد.»
بهشتی می‌گوید: «مزاحمت این شغل‌ها اجتناب‌ناپذیر است. ما هم در درجه اول نگاه‌مان قلع و قمع نیست.

نگاه ما برطرف شدن نیاز دوطرف یعنی تعمیرکار و اهالی است، اما اگر آسایش محله زیر سؤال برود حتماً برخورد می‌کنیم. نزدیک به ۴۰‌ـ ۵۰ نفر در این تعمیرگاه‌ها مشغول فعالیتند که اگر هرکدام از آنها دست‌کم ۳ نفر در خانواده‌شان وجود داشته باشد می‌بینید که بیکاری آنها ممکن است چه مشکلاتی ایجاد کند. تعداد زیادی از این راه نان می‌خورند. نمی‌شود این مغازه‌ها را تعطیل کرد. باید باساز و کار مناسبی ساماندهی شوند.»

کد خبر 594840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha