همشهری آنلاین: طبق اعلام سازمان‌های امدادرسان، تعداد قربانیان غیرنظامی در درگیری‌های افغانستان در ماه ژوئیه به حدی بالا بوده است که می‌توان گفت در هیچ ماه دیگری از زمان سرنگونی طالبان چنین نبوده است.

خبرگزاری سوئیس از کابل گزارش داد، طبق اعلام ACBAR، سازمان مادر حدود 100 سازمان‌امدادرسان ملی و بین‌المللی در افغانستان، بر اساس ارزیابی‌های اولیه شمار این قربانیان بیش از 260 نفر است. این سازمان همچنین از طرف‌های درگیر خواستار احتیاط بیشتری شد.

این سازمان تاکید کرد هر دو طرف شورشی و نیروهای مسلح افغان و بین‌المللی، مسوول افزایش شمار قربانیان غیرنظامی هستند. شمار حملات به سازمان‌های امدادرسان هم افزایش یافته است.

حدود دو سوم قربانیان در حملات انجام گرفته توسط شورشیان کشته شده‌اند. در همین حال، حملات هوایی نیروهای خارجی که نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است، موجب افزایش شمار قربانیان غیرنظامی شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در سال جاری میلادی درگیری‌ها موجب مرگ حدود 2500 تن شده است. در میان این افراد حدود 1000 تن غیرنظامی بوده‌اند.

بنا به اعلام این سازمان، به دلیل افزایش خشونت‌ها تعداد بسیاری از مدارس و تاسیسات بهداشتی تعطیل شده‌اند. این درگیری‌ها موجب جلوگیری از پیشبرد پروژه‌های مهم توسعه‌ای شده و به افزایش قابل توجه شمار آوارگان در این کشور منجر شده است.

در سال جاری میلادی 19 امدادرسان کشته شده‌اند که بیش از تعداد کل کشته‌شدگان این صنف در سال گذشته میلادی است. این امر موجب شده است بسیاری از سازمان‌های امدادرسان عملیات خود را در افغانستان محدود کنند.

کد خبر 59480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز