مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

بالگرد "نبوغ" قرار است در روز چهارشنبه ۱۴ آوریل(۲۵ فروردین) اولین پرواز خود بر روی سیاره‌ی سرخ را انجام دهد و شما می‌توانید این لحظه را به صورت زنده تماشا کنید.

بالگرد نبوغ

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از گیزمودو، پرواز بالگرد "نبوغ" که قرار بود در روز دوشنبه ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) انجام شود به تعویق افتاده و در روز چهارشنبه ۱۴ آوریل انجام خواهد شد، چهار پای کوچک این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی از سطح مریخ جدا خواهد شد و تبدیل به اولین پرواز در سیاره‌ای دیگر می‌شود. این موفقیت بُعد جدیدی از کاوش در سطح مریخ خواهد بود.

برای مشاهده‌ی این پرواز به صورت زنده می‌توانید از اپلیکشن ناسا، یویتوب و یا فیسبوک آن استفاده کنید و یا این پرواز را مستقیما در وبسایت ناسا مشاهده کنید.

گروه حاضر در مرکز پیشرانه جت ناسا سرعت باد را در محل استقرار بالگرد (که به افتخار زن سیاه‌پوست علمی‌تخیلی نویس آمریکا، محل اکتاویو باتلر نامیده شده است) و همچنین میزان نیرویی که «نبوغ» برای اولین پرواز در دسترس دارد را بررسی خواهند کرد.

مریخ‌نورد استقامت پس از ارتباط مجدد با نبوغ اطلاعات به دست آمده را به یک مدارگرد ارسال می‌کند تا به مرکز کنترل در زمین منتقل شود. تیم کانهام، رهبر ماموریت‌های «نبوغ» در کنفرانسی خبری گفت: ما انتظار داریم ۴۰ ثانیه اطلاعات مفید به دست آوریم از آن‌جا که مدت زمان این پرواز آزمایشی همین‌قدر است.

پرواز بالگرد مریخی نبوغ به تعویق افتاد

کانهام می‌گوید: «نبوغ» مجهز به دوربین‌های به سمت پایین است که در طول پروازش تصاویری ثبت خواهند کرد. گروه انتظار دارد ابتدا عکس‌های سیاه و سفید دریافت کند و سپس از آن تصاویری با وضوح بالا طی روزهای آینده خواهیم داشت. دوربین "نبوغ" که هر ثانیه ۳۰ تصویر ثبت می‌کند علاوه بر شرح پرواز این بالگرد، به عنوان نوعی ارتفاع‌سنج عمل خواهد کرد و به کنترل کنندگان این ماموریت به یافتن نقطه‌ی فرود این بالگرد کمک می‌کند.

"استقامت" تلاش خواهد کرد تا تصاویری از پرواز «نبوغ» ثبت کند و این کار را با دوربین Mastcam-Z انجام می‌دهد. السا ینسن، مسئول عملکرد دوربین "استقامت" می‌گوید: گروه او برای این کار تمرین کرده‌اند اما شاید این تصاویر عالی نباشند زیرا پیش از این هیچ وقت چنین اتفاقی رخ نداده است.

کانهام می‌گوید: میکروفن‌های "استقامت می‌توانند برای ضبط صدای پرواز "نبوغ" در طول آزمایش‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

کد خبر 594720
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha