مجموع نظرات: ۲۰
شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۸
۰ نفر

سازمان فضایی آمریکا برای نخستین بار صدای پرواز بالگرد «نبوغ» را که میکروفون روی مریخ‌نورد «استقامت» ضبط کرده، در فیلمی از پرواز آن منتشر کرده است.

Ingenuity

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com مریخ‌نورد «استقامت» صدای ویر ملخ‌های درحال چرخش این بالگرد کوچک را در چهارمین پرواز آن که در روز ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) انجام شد، ضبط کرده است.

صدای غرش ملایمی که ابتدا در فیلم می‌شنوید، صدای بادهای مریخی است، سپس اگر با دقت گوش کنید صدای «ور ور» مداومی را می‌شنوید که مربوط به چرخش ملخ‌های بالگرد «نبوغ» با سرعت ۲۵۳۷ دور در دقیقه است. صدای بالگرد از صداهای دیگر جدا شده و حجم آن افزوده شده تا قابل‌تشخیص باشد. هنگام دور و نزدیک شدن بالگرد نسبت به مریخ‌نورد می‌توانید تغییر فرکانس صدای آن را تشخیص دهید که اصطلاح «اثر داپلر» نامیده می‌شود. همانطور یک تعمیرکار با شنیدن صدای موتور ماشین می‌تواند به عیب آن پی‌ببرد، شنیدن این صدا هم به دانشمندان درباره چگونگی کار کردن ماشین هوایی‌شان در سیاره‌ای دیگر  اطلاعاتی می‌دهد

ضبط صدای ملخ‌های بالگرد بوسیله میکروفون روی ابزار «سوپرکم» (SuperCam) استقامت انجام شده است و نخستین باری است که یک سفینه فضایی در جهانی فراسوی زمین صدای یک کاوشگر دیگر را ضبط می‌کند. این صدای ضبط‌شده ارزش‌های دیگری هم برای دانشمندان دارد: این صدا می‌تواند منبعی فوق‌العاده برای شناخت جو مریخ باشد.

«استقامت» دو میکروفون دارد یکی روی ابزار «سوپرکم» قرار دارد و دیگری بخشی از سیستم دوربین «ورود، نزول و فرود» آن است. هر دوی این میکروفون‌ها قبلا برای نخستین بار صداهای سطح مریخ را ضبط کرده بودند.

کد خبر 599530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha