مریخ‌نورد «استقامت» ناسا صدای نخستین راندنش بر روی سطح مریخ در ۷ مارس (۱۷ اسفند) ضبط کرد و ناسا اکنون فایل صوتی حاوی صدای ترق تروق ایجاد شده هنگام حرکت این ربات شش چرخ را منتشر کرده است.

Percy

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com واندی ورما، مهندس ارشد در «آزمایشگاه رانش جت» ناسا در کالیفرنیای جنوبی درباره این صدای منتشر شده می‌گوید: «خیلی از افراد هنگامی که تصاویر مریخ‌نورد را می‌بینند، متوجه نمی‌شوند که چرخ‌های آن از فلز ساخته شده است. وقتی استقامت با چنین چرخ‌هایی روی سنگ‌ها حرکت می‌کند، سروصدای زیادی ایجاد می‌شود.»

۹۰ ثانیه از فایل صوتی ضبط‌شده حین حرکت «استقامت» شامل صدای تماس چرخ‌های فلزی و  فنربندی مریخ‌نورد را به همراه یک صدای خراشنده پرفرکانس می‌توانید بشنوید. منشا این صدای خراشنده هنوز معلوم نشده است.

میکروفون «ورود، نزول و فرود» (EDL) مریخ‌نورد در طول این راندن که ۲۷.۳ متر را در کف دهانه ۴۵ کیلومتری جزرو در سطح سیاره سرخ را در برمی‌گرفت،‌ بیش از ۱۶ دقیقه صدا ضبط کرده است.

میکروفون EDL همچنین صدای وزش باد مریخی و  غژ غژهای مریخ‌نورد را ضبط کرده است اما آنچنانکه از قبل قرار بود در حین فرود باشکوه «استقامت» روی سطح مریخ در ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) صدایی ضبط نکرد.

«استقامت» میکروفون دومی هم دارد که بخشی از ابزار «سوپرکم» (SuperCAm) یا «ابر دوربین» آن است. میکروفون سوپرکم نیز قبلا صدای وزش باد در مریخ و صدای تق و تق ناشی از تابش لیزر از این ابزار به سنگ‌ها را ضبط کرده است.

صدا و تصویر| «استقامت» صداهای مریخی را به زمین می‌فرستد| جستجوی حیات در سیاره سرخ با لیزر

صداهای ضبط‌شده بوسیله میکروفون‌های EDL و سوپرکم «استقامت» مریخ را در زمین به شیوه‌ای کاملا نوین ارائه داده‌اند: هیچ سفینه‌ای تا به حال صدای واقعی سطح سیاره سرخ را ضبط نکرده بود.

این صداهای ضبط‌شده فقط از این لحاظ مهم نیستند،‌ آنهامی‌توانند مدل‌هایی را از جو مریخ به دست دهند و به مهندسان در پایش سلامت «استقامت» کمک کنند. به علاوه، جزئیات تق تق‌های ناشی از تابش لیزر از سوپرکم به سنگ‌های مریخ می‌تواند اطلاعاتی درباره میزان سختی‌شان و اینکه دارای پوشش هستند یا نه، در اختیار بگذارد.

همچنین ممکن است به زودی صداهای تاثیرگذارتری را از یک یا هر دوی این میکروفون‌ها بشنویم. گروه هدایت این ماموریت دارند آماده می‌شوند تا بالگرد «نبوغ» را چسبیده به شکم «استقامت» به روی مریخ رسیده است، به پرواز درآورند. «استقامت» با سیستم دوربین «مسترکم- Z» شاهد پروازهای آزمایشی پیشگام «نبوغ» خواهد بود و گروه‌های مسئول کنترل این میکروفون‌ها گفته‌اند صدای این پروازها را هم مستند خواهند کرد.

«استقامت» تازه کارش را در کف دهانه جزرو شروع کرده است که در گذشته باستانی مریخ یک دلتای رودخانه و دریاچه را در خود جای داده بود. مریخ‌نورد پس از به پرواز در آوردن بالگرد، بر اصلی‌ترین کارش متمرکز خواهد شد- جستجوی نشانه‌های زندگی باستانی و گردآوری چندین نمونه از سنگ‌های مریخ برای بازگرداندن به کره زمین بوسیله یک سفینه بعدی.

کد خبر 591365

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha