مجموع نظرات: ۸
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
۰ نفر

مریخ‌نورد «استقامت» ناسا پس از فرود موفقش به کارهایش روی سیاره سرخ ادامه می‌دهد و در آخرین تحول حسگر بادش را به کار انداخته است.

Perseverance

به گزارش همشهری آنلاین «استقامت» از روز ۱۸ فوریه پس از فرود موفقیت‌آمیزش روی مریخ در حال وارسی دقیق هفت وسیله علمی‌ و سیستم‌های فرعی گوناگونش بوده است. برای مثال «استقامت» آنچنانکه عکس‌های گرفته شده بوسیله دوربین‌های راهیابی این ربات شش چرخ نشان می‌دهند، تازه حسگر بادش را به کار گرفته است.

«استقامت» حسگر بادش را روی مریخ به کار می‌گیرد

حسگر باد بخشی از ایستگاه هواشناسی «استقامت» است که «تحلیل‌گر دینامیک محیط مریخ» (MEDA) نامیده می‌شود. این ابزار دمای هوا، رطوبت، پرتوتابی، گردوغبار و باد را در محل فرود «استقامت» یعنی در دهانه جزرو پایش می‌کند. جزرو حفره‌ای به قطر ۴۵ کیلومتر در زمی است که محل یک دریاچه عمق و دلتای رودخانه در گذشته باستانی بوده است.

 «استقامت» قلب ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری مریخ ۲۰۲۰ ناسا است که به دنبال نشانه‌های حیات درون دهانه جزرو و گردآوری و ذخیره‌کردن نمونه‌های برای بازگشت در آینده به زمین است. اما گردآوری نمونه‌ها بلافاصله پس از بیدار شدن و به راه افتادن «استفامت» انجام نمی‌شود؛ نخستین کار مهم «استقامت» یافتن یک میدان هوایی است که بالگرد کوچک همراهش بتواند در آن پرواز کند.

این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی که نام آن «نبوغ» (Ingenuity) گذاشته‌اند، متصل به شکم استقامت به مریخ سفرکرد. «نبوغ» نهایتا در این میدان هوایی به کار گرفته خواهد شدد و نخستین پرواز یک بالگرد در دنیایی فراسوی کره زمین را انجام خواهد داد تا کارآمدی فناوری را نشان دهد که می‌تواند راه برای یک راهبرد کلی جدید اکتشاف مریخ بگشاید.

پروازهای «نبوغ» احتمالا در این بهار انجام خواهد شد و کارهای علمی و نمونه‌برداری احتمالا زودتر از تابستان شروع نخواهد شد.

اما روزهای اول «استقامت» روی مریخ اصلا ملال‌آور نیست. گروه هدایت‌کننده «استقامت» تاکنون بیش از ۶۳۰۰ عکس گرفته شده بوسیله آن از «جزرو» را منتشر کرده‌اند که بسیاری از آنها عکس‌های فوق‌العاده با وضوح بالا هستند که سیستم دوربین Mastercam-Z آن گرفته است.

کد خبر 588648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha