مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
۰ نفر

اکتشاف هوایی مریخ با پرواز بالگرد «نبوغ» سازمان فضایی امریکا در روز دوشنبه صبح ۳۰ فروردین، نخستین پرواز یک وسیله موتوردار در دنیای فراسوی کره زمین، آغاز شد.

Ingenuity

به گزارش space.com این چرخبال ۱.۸ کیلوگرمی قرار بود در ساعت ۰۴:۳۱ به وقت گرینیچ (GMT) از دهانه جزرو تا ارتفاع ۳ متری از سطح مریخ بلند شود و حدود ۴۰ ثانیه بعد فرود آید.

در ساعت ۱۰:۱۵ به قوت گرینیچ داده‌های فرستاده شده از مریخ‌نورد «استفامت» به زمین رسید و نشان داد که «نبوغ» کارش را به درستی انجام داده است. نخستین عکس فرستاده شده بوسیله «استقامت» سایه بالگرد را روی سطح مریخ نشان داد و «استقامت» همچنین ویدئوی خیره‌کننده از این پرواز تاریخی را ضبط کرد.

با پرواز موفقیت‌آمیز بالگرد «نبوغ» راه برای استفاده از بالگردهای مشابه در ماموریت‌های آینده مریخ گشوده می‌شود که به عنوان پیشاهنگ‌های مریخ‌نوردها برای گردآوری داده‌ها استفاده کنند.

بالگرد «نبوغ» در نخستین پرواز یک وسیله موتوردار در فراسوی زمین از سطح مریخ بلند شده است

بالگرد «نبوغ» نخستین پرواز یک وسیله موتوردار در جهانی دیگر را انجام می‌دهد

گروه هدایت‌کننده این پرواز در اتاق کنترل آزمایشگاه رانش جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیا مراقب تحولات بودند و پس از تایید موفقیت پرواز دست‌هایشان را بالا بردند و فریاد شادی سر دادند.

ناسا میدان هوایی بالگرد نبوغ در مریخ را به یادبود اوریل و ویلبر رایت که نخستین پرواز با یک وسیله سنگین‌تر از هوا در زمین را سال ۱۹۰۳ انجام دادند، «میدان برادران رایت» نامیدند. همچنین قطعه‌ای از هواپیمای برادران رایت روی بالگرد «نبوغ» قرار داده شده است تا یادآور نخستین پرواز آن هواپیما در زمین باشد.

بالگرد «نبوغ» به زودی دوباره پرواز خواهد کرد و اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود در طول یک پنجره زمانی یک ماهه چهار بار این کار را تکرار خواهد کرد. «نبوغ» در پروازهای دوم و سومش ارتفاع بیشتری خواهد گرفت و مسافت بیشتری را خواهد پیمود، یعنی تا ارتفاع ۵ متر و مسافتی تا حداکثر ۵۰ متر.

مریخ‌نورد «استقامت» در حین این پروازها حامی بالگرد «نبوغ» خواهد بود و برقرار ارتباط با بالگرد از طریق آن انجام خواهد گرفت.

البته «استقامت» بعدا باید بر کار اصلی خودش متمرکز شود، یعنی جستجوی شواهد احتمال حیایت در گذشته مریخ در دهانه با قطر ۴۵ کیلومتر «جزرو» که میلیارده سال پیش محل یک دریاچه و دلتای یک رودخانه بوده است و گردآوری و ذخبره چندین نمونه از سنگ‌های مریخ.

این نمونه‌ها در یک ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا احتمال در اوائل سال ۲۰۳۱ به زمین بازگردانده خواهد شد.

کد خبر 596152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha