بالگرد «نبوغ» ناسا در روز پنجشنبه ۲۲ آوریل (۲ اردبهشت) دومین پرواز خود در مریخ را انجام داد.

Mars

«نبوغ» که در «میدان هوایی برادران رایت» در دهان جزرو در مریخ قرار دارد، در طول این پواز ۵۲ ثانیه‌ای تا ۵ متر از سطح مریخ فاصله گرفت («نبوغ» در پرواز اولش تا ارتفاع ۳ متری از زمین بلند شده بود). این بالگرد در طول این پرواز ۲ متر به طور افقی جابجا شد و سه بار به دور خود چرخید.

بالگرد نبوغ ناسا نخستین وسیله هوایی موتوردار قابل‌کنترل است که در سیاره‌ای دیگر به پرواز در آمده است.

به پرواز درآوردن یک وسیله هوایی در مریخ بسیار سخت‌تر از زمین است. گرچه جاذبه مریخ حدود یک سوم جاذبه زمین است، بالگرد باید با کمک جوی پرواز کند که تراکم ان حدود یک درصد تراکم جو در سطح کره زمین است. هر ثانبه پرواز مقدار زیادی از داده‌ها را در اختیار ناسا قرار می‌دهد تا آن را با مدل‌سازی‌ها و شبیه‌سازی‌ها مقایسه کند و آزمایش‌های دوباره‌ای در زمین انجام دهد. پرواز «نبوغ»  نخستین تجربه عملی به پرواز درآوردن یک چرخبال از راه دور در مریخ است. داده‌های به دست آمده از این پواز ارزش بسیاری برای ماموریت‌های آینده در مریخ دارد که ممکن است از بالگردها برای اکتشاف این سیاره استفاده کنند.

پرواز تاریخی بالگرد «نبوغ» در سیاره سرخ انجام شد

ویدئو| پرواز دوم بالگرد «نبوغ» در سیاره سرخ| نخستین عکس بالگرد از مریخ

ناسا همچنین نخستین عکس رنگی از سطح مریخ را که بالگرد «نبوغ» هنگام پرواز دومش گرفته است، منتشر کرده است که مسیر حرکت مریخ‌نورد «استفامت» در کف دهانه «جزرو» را نشان می‌دهد.

کد خبر 597132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha