یک مقام ارشد چینی می‌گوید این کشور به طور رسمی مخلوط کردن واکسن‌های کرونا را برای افزایش اثربخشی آنها مد نظر قرار داده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز داده‌های فعلی نشان می‌دهد که اثربخشی واکسن‌های چینی نسبت به واکسن‌های دیگر از جمله واکسن‌های آمریکایی فایزر و مدرنا پایین‌تر است، اما مزیت این واکسن‌ها این است که نیازی به نگهداری در دماهای بسیار پایین ندارند.

 گائو فو، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین روز شنبه در کنفرانسی در شهر چنگ‌دو در چین گفت واکسن‌های فعلا در دسترس «میزان بسیار بالای حفاظت ایجاد نمی‌کنند»

او گفت: «تلقیح افراد با واکسن‌هایی که از رده‌های فنی متفاوت در دست بررسی است.»

گائو گفت که اقداماتی برای «بهینه کردن» روند واکسیناسیون کرونا از جمله تغییر دوزهای و فاصله زمانی میان دوزها راه‌حلی «قطعی» برای مشکلات مربوط به اثربخشی بوده است.

چین تا به حال چهار واکسن کرونای تولید داخلی را برای استفاده عمومی تایید کرده است و یک مقام رسمی روز شنبه گفت این کشور احتمال تا پایان سال ۳ میلیارد دوز واکسن تولید خواهد کرد.

واکسن کرونای تولید شده بوسیله شرکت چینی سینوواک در کارآزمایی‌های بالینی در برزیل میزان اثربخشی اندکی بالای ۵۰ درصد داشت. یک بررسی جداگانه در ترکیه اثربخشی این واکسن را ۸۳.۵ درصد تعیین کرد.

هنوز داده‌های مشروح اثربخشی درباره دو واکسن کرونای دیگر کرونای چین ساخت شرکت سینوفارم، منتشر نشده است. گفته شده است که دو واکسن کرونای ساخت دو واحد زیرمجموعه این شرکت بر اساس نتایج مقدماتی به ترتیب اثربخشی ۷۹.۴ درصد و ۷۲.۵ درصد داشته است.

یک هیات سازمان جهانی بهداشت در ماه مارس (اسفند) اعلام کرد که هر دوی این شرکت‌ها داده‌های مربوط به واکسن‌هایشان از جمله میزان‌های اثربخشی‌شان به این سازمان ارائه داده‌اند.

چین میلیون‌ها دوز از واکسن‌هایش را به خارج صادر کرده است و رسانه‌های دولتی این کشور به طور بی‌امان از این واکسن‌ها دفاع می‌کنند و بی‌خطر بودن سایر واکسن‌ها و توانایی‌های تدارکاتی سایر واکسن‌سازان زیر سوال می‌برند.

گائو روز یکشنبه به روزنامه عامه‌پسند دولتی «گلوبال تایمز» گفت که بهبود میزان حفاظت واکسن‌های کرونا مسئله‌ای است که نیاز به توجه دانشمندان در جهان دارد و افزود مخلوط کردن واکسن‌ها و تغییر روش‌های ایمن‌سازی راه‌حل‌هایی است که او پیشنهاد کرده است.

کد خبر 594434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha