سرهنگ «قاسم برجی»، سرکلانتر پلیس راهور غرب تهران، در گفت‌وگو با همشهری محله از کاهش تصادفات و سوانح رانندگی در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد.

پلیس راهور

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور: این موضوع از یک سو نشان از تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس دارد و از سوی دیگر نشان می‌دهد که شهروندان و اهالی غرب تهران در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بهتر و مسئولانه‌تر رفتار کرده‌اند که این موضوع نکته مهم و قابل توجهی است. بر اساس اعلام سرهنگ برجی، امسال بیش­ترین تخلفات رانندگان در غرب تهران از نوع ساکن بوده است. در ادامه، گفت‌وگو با سرکلانتر پلیس راهور غرب تهران را بخوانید.  

 وضعیت ترافیکی محدوده غرب تهران در سال جدید، به‌ویژه در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ به لحاظ آمار و ارقام چگونه بود و در مقایسه با سال گذشته چه تغییری داشت؟
با زحمات شبانه‌روزی همه همکاران عزیز در سرکلانتری غرب تهران، در مقایسه با سال گذشته، کاهش تصادفات و سوانح رانندگی را شاهد بودیم. این موضوع نشان می‌دهد شهروندانی که در محدوده غربی تهران‌ تردد داشتند، در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توصیه‌های پلیس را جدی گرفتند و بیش­تر رعایت کردند و در کنار زحمات شبانه‌روزی کارکنان پلیس راهور، این امر در جای خود مورد توجه بوده است و جای تقدیر و تشکر دارد.


 بیش­ترین تخلفات رانندگی که در این مدت رخ داده به‌ترتیب چه مواردی بوده است و از دیدگاه شما چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟
بر اساس آمار و ارقام بیش­ترین تخلفات رانندگی در سرکلانتری غرب پلیس راهور، تخلفات «ساکن» بوده است.


 بیش­تر توضیح می‌دهید که منظور از تخلفات ساکن چه نوع تخلفاتی است؟
تخلف ساکن به تخلفاتی از جمله پارک در زیر تابلو توقف مطلقا ممنوع، پارک دوبله، سدمعبر وپارک در پیاده‌رو و مواردی از این دست گفته می‌شود. همان‌گونه که از نامش هم پیدا است، تخلف ساکن یعنی راننده با پارک کردن و ایستادن در نقاط و محدوده‌هایی ممنوع و نا مناسب که قانون آن را منع کرده است مرتکب تخلف در رانندگی می‌شود.

شهروندان مسئولانه عمل کردند
قاسم برجی/ سرکلانتر پلیس راهور غرب تهران


 براساس آمار پلیس راهور، امسال آمار تصادفات رانندگی در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش­تر شده بود و روزانه ۳۴ نفر در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دادند. این موضوع در حوزه مناطق غرب تهران هم صدق می‌کند یا شرایط متفاوت است؟
خدا رو شکر در حوزه سرکلانتری غرب شاهد کاهش آمار تصادفات رانندگی و خسارت‌های مالی و جانی ناشی از آن بودیم و نسبت به سال گذشته شرایط بهتری را تجربه کردیم و آمار و ارقام بهتری داشتیم.


 بیش­ترین مشکلات ترافیکی امسال در محدوده غرب تهران را در کدام منطقه و معابر داشتیم و از دیدگاه شما دلیلش چه چیزهایی می‌تواند باشد؟
در بین مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ بیش­ترین ترافیک و مشکلات ترافیکی را در حوزه منطقه ۵ و ۹ داشتیم. دلیل آن هم بیش­تر به حضور شهروندان در مراکز خرید برای خریدهای نوروزی و تهیه مایحتاج زندگی بوده است که البته این موضوع با حضور و تلاش شبانه‌روزی همکاران به نحو احسن مدیریت شد.


 کم­ترین مشکلات ترافیکی و سوانح رانندگی را در کدام مناطق داشتیم و دلیلش چه بود؟
در بین مناطق یاد شده، امسال کم­ترین مشکلات ترافیکی را در منطقه ۲۱ و۲۲ داشتیم. دلیل آن هم به سنگین و پر حجم نبودن‌ تردد در محورها و معابر این مناطق بر می‌گردد. شهروندان این مناطق برای خرید اغلب به مناطق دیگر مراجعه می‌کردند و در نتیجه‌ تردد در آنها کم­تر از ۲ منطقه دیگر بود. البته امسال به سبب کنترل و برخورد خوب همکاران با همه تخلفات از جمله تخلفات حادثه‌ساز اعم از سرعت، سبقت غیرمجاز، ورود ممنوع، برخورد با استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و مواردی از این دست، در همه مناطق تهران با کاهش آمار تصادفات مواجه بودیم.


 برای کاهش هرچه بیش­تر مشکلات ترافیکی غرب تهران در سال ۱۴۰۰ باید به چه مواردی توجه ویژه داشت. چه در موضوع نرم‌افزاری یا همان فرهنگسازی و چه در زمینه سخت‌افزاری؟
برای کاهش هرچه بیش­تر سوانح، تصادفات و مشکلات ترافیکی لازم است که همه سازمان­ها و اداره‌ها در این مسیر با پلیس، همراه و همگام شوند. از جمله «صدا وسیما» می‌تواند از طریق شنیداری و دیداری در فرهنگسازی ایفای نقش کند. روزنامه‌ها و دیگر رسانه‌ها هم باید در امر فرهنگسازی بیش از گذشته فعالیت داشته باشند. هم­چنین ضروری است شهرداری در جهت اجرا و رفع نواقص هندسی معابر گام بردارد یا با چاپ بنرهای آموزشی و افزایش سیستم‌های هوشمند به کاهش هرچه بیش­تر سوانح و تصادفات رانندگی کمک کند. اداره برق هم باید برای رفع نقص سیستم‌های روشنایی معابر کارهای لازم و ضروری را اجرا کند. از همه مهم‌تر استفاده شهروندان عزیز از حمل‌ونقل عمومی و پرهیز از استفاده از خودرو تک‌سرنشین که این امر مستلزم افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی از سوی مسئولان مربوطه است. طبیعی است با کاهش‌ تردد وسایل نقلیه در معابر، شاهد کاهش بار ترافیکی و در نتیجه کاهش تصادفات و ضر و زیان‌های مالی و جانی ناشی از آن خواهیم بود.

کد خبر 594294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha