گروه اجتماعی: طرح تابستانه جاده‌های کشور از امروز در سراسر کشور اجرا می‌شود. مدیریت سرعت و سبقت نخستین اولویت پلیس در اجرای این طرح است.

پلیس

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اجرای مرحله نخست طرح تابستانه پلیس راهور که از روز چهارشنبه 29خردادماه آغاز می‌شود و تا نخستین روز از ‌ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت، گفت: برخی از استان‌ها طرح‌های تابستانی خود را آغاز کردند اما شروع رسمی آن از روز چهارشنبه 29خردادماه است. مرحله دوم طرح تابستانه پلیس نیز از 3 روز مانده به پایان‌ماه مبارک رمضان تا 31شهریور‌ماه ادامه خواهد داشت. سردار اسکندر مومنی این خبر را در مراسم بازدید از روند اجرای طرح ترافیکی تابستانه پلیس راهنمایی و رانندگی که در محل آزاد‌راه تهران - کرج برگزار شد، اعلام کرد.

مدیریت سرعت و سبقت

رئیس پلیس راهور تأکید کرد: اولویت اول پلیس در طرح تابستانی مدیریت سرعت و سبقت غیرمجاز است و با این تخلفات قاطعانه برخورد می‌شود.مومنی ادامه داد: معتقدیم اگر بتوانیم این دو عامل را مدیریت کنیم، آمار سوانح و حوادث رانندگی حدود 50درصد کاهش خواهد یافت و پس از آن نیز استفاده از کمربند ایمنی برای همه سرنشینان خودروها در جاده و کلاه‌ایمنی برای موتورسواران تأثیر بسزایی در کاهش آمار تصادفات خواهد داشت.

به گفته او، در گذشته آمار کشته‌شدگان در صحنه تصادف و پس از آن به‌ترتیب 30و 70درصد بود، اما امروزه این آمار نصف به نصف شده است.مومنی با بیان اینکه امسال به‌دنبال کاهش سوانح و حوادث در طرح نوروزی هستیم تأکید کرد: با کاهش سرعت و سبقت غیرمجاز تلفات نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت. امیدواریم با همکاری رسانه‌ها در طرح تابستانه نیز سوانح به حداقل برسد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با توصیه به رانندگان برای رانندگی در هوای گرم ادامه داد:

رانندگی در هوای گرم تمرکز را کاهش داده و باعث افزایش خستگی و خواب آلودگی می‌شود. از رانندگان می‌خواهیم در هنگام خستگی وخواب آلودگی رانندگی نکرده و به توصیه‌های پلیس گوش کنند تا ان‌شاءالله تلفات طرح تابستانه نیز همانند نوروز کاهش یابد. او همچنین از رانندگان خواست از تردد از شانه خاکی و دیگر جرائم رانندگی جدا خودداری کنند.

40هزار پلیس در جاده‌ها

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همچنین از به‌کارگیری 40هزار نفر از عوامل پلیس راهور در قالب 10هزار تیم گشتی با پشتیبانی 30فروند بالگرد در اجرای طرح تابستانه خبرداد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری دیگر دستگاه‌ها تابستان کم‌حادثه‌ای پیش رو داشته باشیم.

مومنی با بیان اینکه خوشبختانه همکاری و هماهنگی خوبی میان عوامل اجرایی دخیل در این طرح انجام شده است، تأکید کرد: راهداری، سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، اورژانس کشور، شهرداری‌ها، آتش‌نشانی‌ها، همیاران پلیس و... در این طرح حضور دارند. به گفته او در اجرای این مرحله از طرح تابستانه پلیس راهور به‌طور میانگین حدود 20درصد به ظرفیت دستگاه‌ها اضافه شده است.

افزایش 15درصدی سفر تابستانی

مومنی با اشاره به افزایش 12درصدی سفرها و 10درصدی مصرف سوخت در ایام تعطیلات نوروزی تأکید کرد: پیش‌بینی ما این است که در ایام تابستان سفرها افزایش 10تا 15درصدی داشته باشد. او همچنین با اشاره به اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌هایی که این قانون در اختیار مجریان قرار داده، تأکید کرد و گفت: در قانون جدید سهم دستگاه‌ها و اینکه هر یک از خودروها و دستگاه‌ها چقدر در وقوع تصادف نقش داشته‌اند، مشخص شده که باید از آن استفاده کرد.

جاده‌های شمال، زیرنظر دوربین‌ها

رئیس پلیس راهور ناجا از افزایش تعداد دوربین‌ها در جاده فیروزکوه خبرداد و گفت: در جاده چالوس نیز با توجه به حجم تردد، نصب آزمایشی دوربین‌ها آغاز شده و ان‌شاءالله تا پایان طرح تابستانه پس از یک دوره ارشادی، عملی خواهد شد. مومنی با بیان اینکه بیشترین حجم ترافیک کشور در محورهای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، قزوین و تهران است، افزود:

در این استان‌ها ما به‌طور دائم در حال اجرای طرح هستیم. او با اشاره به جمعیت 10میلیونی استان‌های شمال رشته‌کوه البرز و جمعیت 15میلیونی ساکن در دامنه‌های‌جنوبی البرز، اظهارکرد: متأسفانه برای تردد این افراد حتی یک مسیر رفت و برگشت جدا از هم وجود ندارد و همین موضوع سبب کندی حرکت در جاده‌های شمالی کشور می‌شود، به‌گونه‌ای که در برخی از نقاط این جاده‌ها حتی امکان تردد همزمان2 خودرو در کنار یکدیگر نیز وجود ندارد. به گفته رئیس پلیس راهور استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز و شرق و غرب تهران با توجه به اینکه بیشترین حجم تردد را دارند رکورددار وقوع تصادفات هستند. با توجه به اینکه تمام راه‌های این استان‌ها به پایتخت وصل می‌شوند به‌طور دائم در حال اجرای طرح در این استان‌ها هستیم.

‌رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در آغاز سخنان خود، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، پیروزی ملت در تحقق حماسه‌سیاسی و پیروزی ‌حسن‌روحانی را به‌عنوان منتخب مردم تبریک گفت. به گفته مومنی، اقتضای شغل پلیس این است که راهگشا باشد و امنیت و انضباط را تأمین کند چرا که در حوزه کاری پلیس راهور تعطیلات معنایی ندارد. پلیس در ایام عزاداری، مسافرت و تعطیلات به همراه اتفاقات بزرگ ملی همانند انتخابات در صحنه حضور دارد.

کد خبر 219461
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز