رئیس جمهوری گفت: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عامل ورود موج چهارم کرونا ورود ویروس انگلیسی از عراق به ایران بود.

حسن روحانی   جلسه هیات دولت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در شصت و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار کرد : در آستانه ماه عبادت ماه رمضان هستیم و امیدواریم از این ماه مبارک همه ما بتوانیم استفاده کنیم.

 وی افزود: در زمینه مساله کرونا متاسفانه سه خیز و موج را پشت سر گذاشتیم. از  ماه اسفند تمام تلاش‌های ما بر این بود که وارد موج چهارم نشویم ولی متاسفانه وارد موج چهارم شدیم که این موج چهارم عوامل متعددی دارد.

رئیس جمهوری گفت: اولین عامل ورود ویروس انگلیسی از عراق بود این بزرگ‌ترین عامل بود آنچه امروز خانواده‌ها را گرفتار کرده و بیمارستان را پر کرده است اگر از  مرز خوزستان و ایلام، ویروس انگلیسی وارد این استان‌ها و وارد بقیه استان‌ها نمی‌شد، حتما این موضوع را نداشتیم.

روحانی ادامه داد: مساله دوم مساله ترددها و تجمعات فراوان در شب عید مخصوصا در هفته قبل از عید نوروز عمدتا خرید و فروش‌ها، بازار و دست‌فروش‌ها و تجمعات مردم در محل کسب و کار بود؛ عامل سوم خود مراسم عید نوروز است. ضمن این که این مراسم از هر لحاظ مراسم خوبی است اما امسال به دلیل کرونا دید و بازدیدهای فراوان و بدون مراعات انجام گرفت، اکثرا مردم ماسک می‌زدند ولی برای خوردن شیرینی یا میوه ماسک‌ها کنار می‌رفت و یک فرد مبتلا بقیه را مبتلا می‌کرد.

اگر کسی بگوید مرزها را محکم می گرفتید..

روحانی خاطرنشان کرد: ممکن است کسی بگوید شما خوب بود مرزها و فرودگاه‌ها و همه بخش‌های سفری را آنچنان محکم می‌گرفتید که ویروس انگلیسی وارد نشود اما آیا  کسی در دنیا توانست این کار را بکند؟ آیا کشورهای اروپایی که مرزها و پروازها را بستند، مصون ماندند؟ آنها همه ویروس انگلیسی دارند.

رییس جمهور افزود: اگر دنیا با هم و در کنار هم نتواند مبارزه کند نمی توان بطور موثر با این بیماری مقابله کرد و به همین خاطر به آن پاندمی گفته می شود و این اشتباه است که برخی از کشورها همه چیز را برای خودشان می‌خواهند، می‌گویند بقیه کشورها را رها کنید، بگذارید آلوده شوند، نه واکسن به آنها می‌دهیم نه دارو، همین کاری که غربی‌ها انجام می‌دهند،  خطای بزرگی است.

دکتر روحانی افزود: اگر ۵ کشور هم از ویروس مصون شود و کشورهای اطراف آنها و کشورهای دیگر از این پاندمی نجات نیافته باشند آنها هم دومرتبه مبتلا و گرفتار می‌شوند لذا همه دنیا باید دست به دست هم بدهیم تا با این مساله مقابله و مبارزه کنیم و به  نقطه‌ای برسیم که اطمینان حاصل شود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تاثیر واکسن د رکنترل ویروس کرونا گفت: بی تردیدواکسن  هم در ابتلا و هم در کاهش مرگ و میر تاثیرگذار است. ممکن است کشوری واکسن بزند قرمز هم بشود، همه هم مبتلا شوند ولی مرگ و میر آن بالا نمی‌رود  لذا باید تا تولید واکسن داخلی،با همه توان و قدرت واکسن خارجی را وارد کنیم، ولی امروز روزی است که باید برای واکسن همه توان‌مان را به کار بگیریم که مردم بتوانند از این نعمت استفاده و بهره‌برداری کنند.

روحانی با تاکید بر لزوم یکصدایی در موضوع مبارزه با کووید ۱۹ گفت: روزها و هفته‌های سختی پیش روی ما قرار دارد. نباید چندگانه حرف زده شود اینکه ما برای ستاد ملی کرونا یک سخنگو انتخاب کردیم برای همین است که صدا واحد باشد و نمی شود هر کسی در تلویزیون مصاحبه کرده و هر بیانی به کار بگیرد.

نیاز به یکصدایی داریم

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز در یک ستاد و جمعی هستیم که وقتی تصمیم می‌گیریم این مسوولیت ما تضامنی است یعنی همه با هم مسوول هستیم. یک تصمیم واحد می‌گیریم و همه هم مسوول هستیم و همه باید از آن تصمیم حمایت کنیم. اگر کسی به غیر از آن تصمیم سخنی بیان کند جز اینکه بهانه به دست ضدانقلاب و ضد ایران داده ، هیچ کار دیگری نمی‌کند و همچنین با این کارها کار درمان را هم خسته می‌کنیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: از بهمن ماه به موج چهارم فکر می‌کردیم و همه تلاش ما این بود به این موج مبتلا نشویم، همه حواس ما به فرودگاه‌ها بود، اما از مرز ایلام و خوزستان ویروس انگلیسی از عراق وارد ایران شده است و باید هم واقعیت‌ها را بدانیم و هم آنجایی که لازم است آنرا بگوییم اما اینکه هر کس به نوعی اظهار نظر کند اینها به نفع کشور نخواهد بود.

رییس جمهور با بیان اینکه دوره سخت ۱۰ ، ۱۵ روزه  پیش روی داریم،‌تصریح کرد: مطمئن هستم اگر همه دست بدست هم بدهیم و همه هم مراعات کنند از این مشکل عبور خواهیم کرد. در مساله واکسن هم همه توان و امکان خود را به کار می‌گیریم که واکسن بیشتر وارد کشور شود، تزریق واکسن بیشتر شود، در داخل هم ه بیشتر تولید می‌شود.

دکتر روحانی با اشاره به تصمیمات امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارداشت: تصمیم اول اینکه نزدیک به ۱۲هزار تخت بیمارستانی آماده  بهره برداری است که گاهی ۹۰درصد،یا ۹۵درصد و بعضا ۹۷درصد کارهای این تخت‌های بیمارستانی انجام گرفته و فقط نیازمند تجهیزاتی است که باید از خارج وارد شود. افتتاح  این بیمارستان‌ها برای مقابله با کرونا با توان داخلی امکان‌پذیر است ممکن است فقط دو تا تجهیزات مانده که بعدا  خریداری و تکمیل می‌شود ، بنابراین همه توان خود را به کار می‌گیریم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این ۱۰، ۱۲هزار تخت جدید وارد مدار شود.

بسته معیشتی ماه رمضان

حسن روحانی با اشاره به تصویت بسته حمایتی ماه رمضان در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهارداشت:  ۶۰ میلیون نفر از این بسته استفاده خواهند کرد. ماهیانه بسته معیشتی پرداخت می‌شود  و مقرر شد یک نوبت هم در روزهای اول ماه رمضان پرداخت شود . همچنین تغیییری در سقف بودجه در موارد ضروری کرونایی لازم بود که امروز آن را تصویب کردیم که به آن هم عمل می‌شود.

رییس جمهور افزد: در زمینه افرادی که وام گرفتند با مقرراتی که اعلام می‌شود، مهلتی به آنها برای پرداخت تا پایان سال۹۹ داده بودیم که شش ماه هم آنرا تمدید کردیم که این هم برای مردم توضیح داده می‌شود.

 روحانی تاکید کرد: رعایت پروتکل‌ها و  اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است و باید  با نقض کنندگان پروتکل‌ها برخورد قاطع کنیم. مراکز بهداشتی هم در این شرایط سخت باید آمادگی بیشتر برای پذیرایی داشته باشند و واکسن بیشتر وارد کنیم و  از ساخت واکسن باز هم حمایت کنیم.

کد خبر 594052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 22
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • منتظر IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    6 2
    مهمترین دلیل شیع مجدد و عدم ابتکار لازم در مبارزه شایسته با این ویروس را باید نگاه چهانی دانست . برخی عادت کرده اند که در رنکیگ بین المللی وجود داشته و مطرح باشند از جمله آمارهای کرونا .
  • محمد IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    12 2
    وضعیت کرونا در عراق چطوره؟!!!سفرهای خارجی به ترکیه وانگلیس و ...هیچ تاثیری نداشته؟ فقط عراق که ازنظر کرونا از این کشورها وضعیت بهتری داره مقصر موج چهارم است و صف های مرغ و روغن و سفرهای نوروزی داخلی و خارجی هیچ تاثیری نداشته!!!!
  • حامد IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    29 1
    کلا همه چی تقصیر مردمه .... گوشت . مرغ . گرانی . کرونا . برجام . تحریم ....
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    30 1
    مهمترین عامل خود آقای روحانی است ، با این تدابیری که دارند.
  • محمد IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    15 0
    شما واکسن وارد نکردید تا مردم بمیرند . خیلی راحت
  • سعید IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    10 0
    ماشاالله به سیستم... علی برکت الله... تا واکسیناسیون گسترده صورت نگیرد که نمیگیرد و نخواهد گرفت وضع مردم همینه
  • حسین IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    15 0
    مشکل اینه که دولت در کل این فرآیند تماشاچی و گزارشگر بوده و هیچ اقدام قاطعی را به موقع انجام نداده است.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    10 0
    به خدا دروغ وام گرفتم اگه دو قسط ندم فوران جلو حقوق ضامنم رو میگیرن یا از حساب بدون اجازه برداشت می کنن
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      3 1
      منم همین بلا سرم اومد
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    12 1
    بیچاره ما مردم که صاحب اختیارمون شمایید