شهرداری منطقه ۱۱ به‌عنوان یکی از مناطق مرکزی پایتخت که در برگیرنده بخشی از بافت تاریخی و ارزشمند تهران قدیم است در سال ۱۴۰۰ مسیر توسعه شهری و محلی را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند.

ثبت جهانی

همشری آنلاین _ فاطمه عسگری نیا شهرداری منطقه ۱۱ به‌عنوان یکی از مناطق مرکزی پایتخت که در برگیرنده بخشی از بافت تاریخی و ارزشمند تهران قدیم است در سال ۱۴۰۰ مسیر توسعه شهری و محلی را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند. سابقه شکل‌گیری بافت‌های مسکونی در این منطقه به دهه ۱۲۴۰ شمسی باز می‌گردد، اما بدون شک رونق، توسعه و شکل‌گیری ساختارهای اصلی منطقه مربوط به دوران پهلوی اول است. بین سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ است که به‌تدریج عناصری چون راه‌آهن، دانشگاه، پادگان، بیمارستان و پارک‌شهر یا در محدوده کنونی منطقه ۱۱ یا در جوار آن شکل می‌گیرد. به‌طور کلی، تا سال ۱۳۴۲ بخش‌های مهمی از منطقه ۱۱ جزء مناطق مرفه‌نشین و پررونق تهران محسوب می‌شد، اما همزمان به لحاظ موقعیت مرکزی منطقه، فعالیت‌های کارگاهی و بازارهای تخصصی در بخش‌های شمالی منطقه رونق ‌یافتند. «نصراله ‌آبادیان» شهردار منطقه ۱۱، در نخستین گفت‌وگوی سال جدید با همشهری محله از برنامه‌های توسعه شهری منطقه در سال ۱۴۰۰ برایمان می‌گوید.

او قبل از ورود به برنامه‌های شهرداری به تشریح ویژگی‌های این منطقه می‌پردازد و می‌گوید: «منطقه ۱۱ شهرداری تهران با مساحتی به وسعت ۱/۱۲ کیلومترمربع یکی از مناطق مهم میراث فرهنگی به شمار می‌آید. از سوی دیگر، به لحاظ واقع شدن راسته‌های اقتصادی در آن، همواره یکی از مناطق پر تردد پایتخت بوده است.»
آبادیان با اشاره به قرار گرفتن بخش قابل توجهی از بزرگ‌ترین خیابان تهران تحت عنوان خیابان ولی‌عصر(عج) در منطقه ۱۱ می‌افزاید: «ثبت جهانی خیابان ولی‌عصر(عج) یکی از اولویت‌های اصلی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ است. ما هم می‌کوشیم با اجرای پروژه ارتقای کیفی این محور، بستر بالا بردن سطح کیفی معبر پیاده‌رو و سواره خیابان تاریخی ولی‌عصر(عج) را فراهم کنیم.»

  • طرح‌هایی برای افزایش امنیت زنان

او در ادامه از تلاش شهرداری منطقه برای رفع خطر از نقاط ناایمن شهری برای حضور امن زنان در معابر منطقه خبر می‌دهد: «براساس بازدیدهای میدانی و بررسی‌های صورت‌گرفته از نقاط ناایمن در منطقه، پروژه طرح ارتقای احساس امنیت زنان در شهر از اولویت‌های ما در سال ۱۴۰۰ است و می‌کوشیم تا در سایه اجرای این پروژه، فضایی امن و با نشاط برای حضور بی‌دغدغه بانوان در جامعه فراهم شود.»
البته طرح ارتقای احساس امنیت زنان در شهر تنها طرح شهرداری منطقه ۱۱ در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیست، بلکه، به گفته‌آبادیان، در سال ۱۴۰۰ قرار است با راه‌اندازی مرکز فراموز در منطقه، با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودک و نوجوان و کمک به ارتقای سلامت روان این قشر، زمینه ارتقای کمی و کیفی سطح سلامت زندگی کودکان اوتیسم شهر تهران فراهم شود: «این پروژه طی تفاهمنامه‌ای بین اداره سلامت با مرکز تحقیقات روان‌پزشکی و روان‌شناسی بیمارستان روزبه، آموزش تخصصی مربوط به مرکز فراموز، ویژه کودکان دارای اختلالات رفتاری، تکاملی و اوتیسم تهران، و مشاوره و روان‌شناسی آنان در سال ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.»

  • توسعه سرانه ورزشی

منطقه ۱۱ به‌عنوان یکی از مناطق پرتراکم شهر در اغلب محله‌ها با محدودیت زیرساخت‌های ورزشی روبه‌رو است؛ موضوعی که همواره مورد گلایه اهالی بوده و است، اما شهردار منطقه ۱۱ خبرهای خوبی برای شهروندان در سال ۱۴۰۰ دارد: «پروژه احداث فضای ورزشی بانوان یکی از اولویت‌های ما در سال ۱۴۰۰ است که ردیف بودجه ویژه‌ای هم به آن اختصاص داده‌ایم. امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، شاهد توسعه سرانه ورزشی بانوان و افزایش نشاط و امید اجتماعی و ایجاد محل امن برای انجام فعالیت ورزشی ویژه بانوان باشیم.»
ساخت خانه اسکواش خبر خوب ورزشی دیگر شهردار منطقه ۱۱ برای جوانان علاقه‌مند به این رشته است: «بودجه مورد نیاز برای اجرای این پروژه در قالب بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد شده و امیدواریم با اجرای آن شاهد رضایت جوانان با افزایش سرانه ورزشی منطقه باشیم. تقویت حوزه ورزش و تشویق نسل جوان یکی از اولویت‌های‌کاری ماست که با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در منطقه دنبال می‌شود.»

  • اجرای تئاترهای خیابانی در پهنه رودکی

حدود یک سال از افتتاح پهنه رودکی در منطقه ۱۱ می‌گذرد و هرچه رو به جلو می‌رویم کارکردهای این پهنه پررنگ‌تر از قبل خود را نشان می‌دهد. یکی از برنامه‌هایی که قرار است شهرداری منطقه ۱۱ در سال ۱۴۰۰ در این پهنه دنبال کند اجرای تئاترهای خیابانی است: «در راستای همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی با اداره کل هنرهای نمایشی، تئاترهای خیابانی در مناسبت‌های مختلف سال مانند هفته وحدت، هفته کتاب، هفته معلول، روز جهانی مبارزه با اعتیاد، دهه اول محرم و... در پهنه فرهنگ و هنر رودکی مانند سال گذشته اجرا می‌شود. اجرای این پروژه فرهنگی علاوه بر افزایش شور و نشاط اجتماعی و بالا رفتن آگاهی شهروندان در ارتباط با نمایش‌های اجراشده، سبب غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان هم می‌شود. هر چند در سال ۹۹ شیوع کرونا برنامه‌های ما در این حوزه را تحت تأثیر قرار داد، اما امیدواریم شاهد رونق برنامه‌ها در سال ۱۴۰۰ باشیم.»

ثبت جهانی خیابان ولی‌عصر(عج)؛ اولویت‌ ۱۴۰۰
نصراله ‌آبادیان/ شهردار منطقه ۱۱
  • احداث ۴ مرکز محلی در منطقه

افزایش تعاملات اجتماعی یکی از اهدافی است که شهرداری منطقه ۱۱ در مسیر توسعه محلی با جدیت آن را دنبال می‌کند. ‌آبادیان می‌گوید: «امسال ۴ مرکز محله در محله‌های انقلاب، شیخ هادی، حشمت‌الدوله و جمهوری با هدف مشارکت‌پذیری مردم در محله اجرا خواهد شد.»
شهرداری منطقه ۱۱ امسال قرار است در بخش احیای حیات شبانه هم وارد شود. یکی از طرح‌هایی که به گفته شهردار منطقه ۱۱ قرار است در سال ۱۴۰۰ دنبال شود شب‌بازارها در منطقه است: «در راستای‌بند ۶۶ برنامه سوم توسعه مبنی بر احیای ‌زیست شبانه، این طرح پیشنهاد شده است و امیدواریم با اجرای آن ضمن احیای پیاده‌راه‌ها و نقاط بی‌دفاع شهری بستر لازم برای کسب درآمد، اشتغالزایی و رونق اقتصاد شهری فراهم شود.»

ثبت جهانی خیابان ولی‌عصر(عج)؛ اولویت‌ ۱۴۰۰

  • احداث مسیر دوچرخه

آبادیان می‌گوید با توجه به حجم زیاد تردد خودروها و وسایل نقلیه سبک و سنگین، اجرای طرح‌هایی با ماهیت کاهش آلودگی هوا یکی از اولویت‌های شهرداری منطقه ۱۱ در سال ۱۴۰۰ است: «احداث مسیر دوچرخه در خیابان امام خمینی‌(ره) حدفاصل خیابان ولی‌عصر(عج) تا میدان حسن‌آباد، احداث مسیر دوچرخه در پارک آموزش ترافیک، گردشگری حصار ناصری بر محور پیاده و حمل‌ونقل پاک در مسیرهای پنج‌گانه گردشگری منطقه ۱۱ از جمله طرح‌هایی است که با هدف کاهش آلودگی هوای منطقه در سال ۱۴۰۰ دنبال خواهد شد.»
پروژه مدیریت محیط‌زیستی و پایش آلاینده‌های موجود در جوی آب خیابان ولی‌عصر(عج) با هدف پایش محیط‌زیست و شناسایی آلودگی‌های محیطی این خیابان در امتداد ارائه راهکارهای مدیریتی برای بهبود عملکرد و حفاظت، اصلاح شبکه آب‌رسانی (بارانی – قطره‌ای) با هدف صرفه‌جویی بهینه در مصرف آب، هوشمندسازی شبکه آب‌رسانی و اجرای مانیتورینگ و طرح محله سبز در مسیر اجرای طرح کاپ از دیگر پروژه‌هایی است که به گفته شهردار منطقه ۱۱ تا پایان سال جاری در این منطقه اجرا می‌شود.

کد خبر 594042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha