امسال ماه مبارک رمضان از هفته آینده در سراسر جهان آغاز می‌شود و این دومین سالیست که روزه و کرونا را همزمان تجربه خواهیم کرد با این تفاوت که داده‌های علمی جدیدی در این رابطه منتشر شده و از بی‌تاثیری روزه بر کرونا گفته‌اند.

ماه رمضان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، امسال ماه مبارک رمضان احتمالا از سه شنبه هفته آینده آغاز می‌شود و طول زمان روزه‌داری، با توجه به موقعیت مکانی هر فرد در جهان، بین ۱۰ تا ۲۱ ساعت طول می‌کشد.

ماه رمضان هر سال ۱۰ تا ۱۲ روز زودتر آغاز می‌شود و دلیل این امر آنست که تقویم اسلامی براساس تقویم هجری قمری با ماه‌هایی به طول ۲۹ تا ۳۰ روز تنظیم شده است بنابراین بار دیگری که ماه رمضان از ۲۵ فرودین ماه آغاز شود، حدود ۳۳ سال دیگر یعنی سال ۲۰۵۴ خواهد بود.

برای مسلمانانی که در نیمکره شمالی زندگی می‌کنند، تعداد ساعات روزه‌داری در سال جاری کمی کوتاه‌تر خواهد بود و تا سال ۲۰۳۲، که ماه رمضان وارد دوران انقلاب زمستانی، یعنی کوتاه‌ترین روزهای سال، شود رو به کاهش می‌رود. برای مسلمانانی که در جنوب خط استوا زندگی می‌کنند، عکس این اتفاق خواهد افتاد.

در اینفوگرافی زیر، تعداد ساعات متوسط روزه‌داری در شهرهای جهان آورده شده است. در دورترین شهرهای شمالی مانند لونگ‌یربین، نروژ، جایی که خورشید از ۲۰ آوریل تا ۲۲ آگوست غروب نمی‌کند، بر اساس احکام مذاهب گوناگون از زمان مکه یا نزدیکترین کشور مسلمان استفاده خواهد شد.

اینفوگرافیک ا تاثیر ساعات طولانی روزه‌داری بر بیماری کرونا

امسال اما دومین سالی است که همزمان با ماه مبارک رمضان، نگرانی از بیماری کووید نیز وجود دارد اما محققان انگلیسی با بررسی داده‌های سال ۲۰۲۰ دریافتند که روزه‌داری تاثیری بر ابتلا یا فوت بر اثر کرونا ندارد.

این مطالعه که در نشریه معتبر بهداشت جهانی (Journal of Global Health) منتشر شد، گفت هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد احتمال مرگ و میر مسلمانان انگلیس در ماه مبارک و اثر عفونت ویروس کرونا بیشتر شده است.

از سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از مراسم‌ها و مناسبات مذهبی لغو و یا با احتیاط بسیار برگزار شد؛ همچنین مراسم‌های ماه رمضان از قبیل عمره، نمازهای جماعت، مراسم‌های دعا و افطار اغلب برگزار نشد.

با این حال جوامع اقلیت مذهبی در اروپا با این اتهام روبرو بودند که اعمال مذهبی آنها تاثیر منفی بر عفونت کرونا دارد اما این مطالعه نشان داد «اعمال مرتبط با ماه رمضان اثرات مخربی بر مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ نداشته است.» و آنچه مهم است رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌های فیزیکی است.

کد خبر 593670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha