علی‌اصغر محمدی: با اعلام نتایج اولیه کنکور امسال دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، داوطلبان در تب و تاب انتخاب رشته‌اند تا سرنوشت‌ساز‌‌ترین خوان کنکور را با موفقیت طی کنند.

همزمان با آغاز انتخاب رشته ۸۴۳ هزار و ۶۴۰ داوطلب، اکنون موضوع نحوه انتخاب رشته برای تصاحب کرسی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، دغدغه اول داوطلبان است.

بحث انتخاب رشته و تاثیر آن بر آینده تحصیلی داوطلبان، موجب شده مؤسسات غیرمجاز زیادی در این زمینه شروع به فعالیت کنند.

این مؤسسات سودجو سعی دارند با توجه به شور و شوق داوطلبان برای ورود به دانشگاه، به شیوه‌های مختلف و دادن وعده پذیرش در رشته مورد نظر، درآمد خوبی از این راه به جیب بزنند.

این در حالی است که مسئولان سازمان سنجش تاکید دارند داوطلبان در انتخاب رشته با مطالعه و راهنمایی والدین و معلمین خود و با تکیه بر علایق شخصی انتخاب رشته کنند.

همچنین دفترچه راهنمای انتخاب رشته علاوه بر توزیع از امروز(سه‌شنبه) از طریق باجه‌های پستی سراسر کشور توزیع می‌شود و  در پایگاه اینترنتی سازمان سنجش قابل دسترسی است.

براساس اعلان سازمان سنجش ۶۲ در صد مجازین را داوطلبان دختر و ۳۸ درصد آنها را داوطلبان پسر تشکیل می‌دهند.

مهلت انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از ۱۱ تا ۱۵ مردادماه تعیین شده‌است.

نظر به اهمیت و تاثیر بسزای انتخاب رشته در سرنوشت داوطلبان کنکور، گفت‌وگویی با ابراهیم خدایی، معاون سازمان سنجش آموزش کشور انجام داده‌ایم.

  • برای تسهیل در امر انتخاب رشته، سازمان سنجش چه کارهایی انجام داده است؟

نرم افزار انتخاب رشته الکترونیکی آزمون سراسری در سازمان سنجش طراحی و پیاده‌سازی‌ شد که با شروع زمان انتخاب رشته از طریق پایگاه اینترنتی این سازمان به نشانی www.Sanjesh.Org در اختیار داوطلبان مجاز به انتخاب رشته قرار می‌گیرد.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته حداقل در یک گروه آزمایشی می‌توانند با توجه به توضیحات این راهنما انتخاب رشته اینترنتی را از ۱۱ مرداد ماه انجام دهند.

  • چه توصیه‌ای به داوطلبان در زمینه انتخاب رشته دارید؟

به داوطلبان توصیه می‌شود قبل از انتخاب رشته حتماً دفترچه راهنمای انتخاب رشته در کنکور امسال را به دقت مطالعه کنند. در این دفترچه شرایط و ضوابط مورد نیاز داوطلبان، برای انتخاب رشته شرح داده شده است.

درصورت انجام انتخاب رشته در روزهای اولیه، کنترل‌های بیشتری در باره صحت ورود اطلاعات انجام می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود حداکثر در ۲ روز اولیه انتخاب رشته خود را انجام دهند.

همچنین داوطلبان قبل از مراجعه به پایگاه برای انتخاب رشته باید مدارک و اطلاعات لازم را آماده کنند و در دسترس داشته باشند. داوطلبان برای ورود به نرم افزار انتخاب رشته باید شماره پرونده، کد رهگیری  یا اطلاعات کارت اعتباری ثبت نام و شماره شناسنامه خود را داشته باشند.

  • آیا نیازی به تکمیل پیش‌نویس فرم انتخاب رشته است؟

برای تسهیل در مراحل انتخاب رشته لازم است داوطلبان قبل از ورود به نرم افزار انتخاب رشته نسبت به انتخاب کد رشته محل‌های مورد نظر طبق اولویت و علاقه‌مندی، در فرم پیش نویس مندرج در راهنما اقدام کنند.

  • نکات مهمی که در انتخاب رشته باید رعایت شود، چیست ؟

داوطلبان مجاز، فقط یک بار اجازه انتخاب ۱۰۰ رشته محل را به‌صورت اینترنتی دارند. اطلاعات کارت اعتباری و رسید انتخاب رشته خود را برای مراحل بعدی آزمون شامل اعلام نتایج نهایی، انتخاب رشته تکمیل ظرفیت، انتخاب رشته نیمه متمرکز و... نگهداری کنند.

داوطلبان توجه داشته باشند چون بخشی از شرایط و ضوابط توسط نرم افزار به‌صورت هوشمند کنترل می‌شود، با دقت در شرایط و ضوابط انتخاب رشته، از حذف شدن کدهای انتخابی خود پیشگیری کنند.

همچنین تغییر کد رشته‌های انتخاب شده پس از دریافت رسید، به هیچ وجه امکان پذیر نیست و به تاخیر انداختن انتخاب رشته و انجام آن در ساعات پایانی باعث کندی دسترسی به سایت خواهد شد.

بخشی از ضوابط در نرم افزار انتخاب رشته لحاظ شده است و داوطلبان موظفند همه ضوابط در دفترچه راهنمای انتخاب رشته را رعایت کنند. عواقب ناشی از رعایت نشدن این ضوابط بر عهده داوطلبان است.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که تطابق نداشتن انتخاب‌ها با ضوابط دفترچه موجب حذف کد رشته محل انتخابی از انتخاب‌های آنان در زمان گزینش نهایی خواهد شد.

  • در هنگام استفاده از نرم افزار انتخاب رشته چه نکاتی باید رعایت شود؟

سازمان سنجش آموزش امسال برای اولین بار سامانه انتخاب رشته مجازی را که راهنمایی برای انتخاب رشته کنکور به شمار می‌آید طراحی کرده است.

در این سامانه، ۱۵۰ کد رشته به داوطلب ارائه می‌شود و داوطلب می‌تواند درصورت تمایل از این ۱۵۰ رشته برای ارزیابی انتخاب خود استفاده کند.

درصورتی که داوطلبان از این راهنمای رایگان استفاده کنند از کمک و راهنمایی مؤسسات انتخاب رشته بی‌نیاز خواهند شد.

سازمان سنجش آنچه را که مورد نیاز داوطلبان برای انتخاب رشته بوده فراهم کرده است و داوطلبان می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند. هر داوطلب ۳۰ دقیقه فرصت دارد تا مراحل انتخاب رشته را انجام دهد.

  • نحوه پذیرش جنسیتی در کنکور ۸۷ چگونه است ؟

نحوه پذیرش جنسیتی دانشجو در کنکور ۸۷ مانند کنکور سال گذشته است. نحوه پذیرش نیز از سوی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به سازمان سنجش ابلاغ می‌شود.

البته پذیرش جنسیتی در معدودی از رشته‌ها صورت می‌گیرد. پذیرش جنسیتی در گروه علوم ریاضی به نفع دختران و در گروه علوم تجربی به نفع پسران است.

کد خبر 59304

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز