علی اصغر محمدی: معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: اگر داوطلبی در دوره‌های روزانه دانشگاهی پذیرفته شود اما به هر دلیل از ثبت نام در دانشگاه انصراف دهد، یک سال از شرکت در کنکور محروم خواهد شد.

ابراهیم خدایی افزود: همچنین در صورت قبولی در یک انتخاب، معرفی داوطلب به اولویت‌های بعدی امکان پذیر نیست.

براساس ضوابط انتخاب رشته، سازمان سنجش داوطلبان را در اولین کد رشته مندرج در اولویت انتخابی آنها که نسبت به سایر داوطلبان متقاضی همان کد با در نظر گرفتن نمره، سهمیه و سایر ضوابط، در اولویت قرار می‌گیرند، معرفی می‌کند.

ممنوعیت انتقال از دوره‌های شبانه به روزانه

معاون سازمان سنجش در ادامه از ممنوعیت تغییر رشته یا انتقال از دوره‌های شبانه، پیام نور، نیمه حضوری و مؤسسات غیرانتفاعی به دوره‌های روزانه خبر داد و گفت: تغییر رشته و انتقال از رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص مثل بورسیه‌ها و رشته‌هایی که پذیرفته‌شدگان آنها دارای تعهد خاصی ‌باشند به سایر رشته‌ها یا مؤسسات ممنوع است. همچنین تغییر رشته و انتقال پذیرفته‌شدگان دانشگاه پیام نور به سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ممنوع است.

وی به داوطلبان توصیه کرد با هدف تغییر رشته، انتخاب رشته نکنند، زیرا تغییر رشته فقط در مقاطع تحصیلی هم سطح و تنها از مقاطع بالاتر به مقطع پایین میسر است.

مغایرت معدل، لغو قبولی

معاون سازمان سنجش با تاکید بر اینکه داوطلبان موقع انتخاب رشته باید معدل صحیح خود را وارد کنند  اظهار داشت: مغایرت احتمالی اطلاعات ثبت ‌نامی داوطلبان با اطلاعات واقعی موجب کان لم یکن تلقی شدن قبولی آنها در کنکور می‌شود.

خدایی با بیان اینکه 80 درصد ظرفیت پذیرش در دوره‌های روزانه در رشته‌های ناحیه‌ای، قطبی و استانی مختص داوطلبان بومی است گفت: شانس قبولی داوطلبانی که در انتخاب رشته، رشته‌هایی را که در محل خود وجود دارد را انتخاب کنند بیشتر است.
وی به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته توصیه کرد که کار انتخاب رشته را به روز آخر موکول نکنند.

البته داوطلبانی که براساس کارنامه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان به نشانی www.sanjesh.org و با توجه به اطلاعات، رشته‌های تحصیلی را شناسایی و نسبت به انتخاب آنها براساس علاقه تا پایان روز 16 مرداد اقدام کنند.

براساس اعلام معاون سازمان سنجش، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه حضوری و غیرانتفاعی باشند می‌توانند رشته‌های مجازی و بین‌المللی را نیز انتخاب کنند.

وی اظهار داشت: با دریافت کد 15 کاراکتری از سامانه انتخاب رشته الکترونیکی، فرایند انتخاب رشته به پایان می‌رسد و امکان هیچگونه تغییری در انتخاب رشته وجود ندارد.

پذیرش 63 درصد مجازین

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز گفت: ظرفیت نهایی پذیرش کنکور امسال حدود 500 هزار نفر است و با اعلام نتایج کنکور در نیمه دوم شهریور 63 درصد از  کسانی که مجاز به انتخاب رشته هستند، در نهایت پذیرفته خواهند شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت دوره‌های روزانه و شبانه با افزایشی روبه‌رو بوده است، اظهار کرد: ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور ثابت مانده است البته ظرفیت پذیرش در دانشگاه پیام نور به‌دلیل انحلال برخی از واحدهای بی‌کیفیت کاهش نیز داشته است. رئیس سازمان سنجش خاطر نشان کرد: بر این اساس 41 درصد از حاضرین در جلسه کنکور مجاز به انتخاب شده‌اند که از بین آنها 63 درصد  در نهایت پذیرفته خواهند شد.

کنکور 87 بدون تقلب

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به مهر گفت: تاخر یا تقدم درج کد رشته محل در فرم انتخاب رشته تاثیری در قبولی داوطلبان ندارد و داوطلبان باید براساس علایق خود نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

عبدالرسول پورعباس درباره آمار تقلب در کنکور سراسری 87 گفت: میزان تقلب در کنکور امسال صفر بود و نرم افزار تقلب یاب هیچ تقلبی را گزارش نکرد.

کد خبر 59566

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز