بایدن در مدت کوتاهی که از ریاست جمهوری‌اش گذشته دستاوردهای بزرگی داشته؛ کارنامه او نشان می‌دهد بیش از آن که فردی «خوابالو» باشد، فردی عجول است.

بايدن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، درحالی رقیب پیروز خود را «خوابالو» خطاب می‌کند که بایدن ۷۸ ساله در ۷۰ روزی که بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زده، دستاوردهای جالب توجهی داشته است.

چه موافقان و چه مخالفان دیدگاه بایدن، نمی‌توانند لیست بلندبالای اقدامات متنوع او را در دو ماه گذشته نادیده بگیرند؛ رئیس ‌جمهور جو بایدن ممکن است آرام به نظر برسد اما مردی پرشتاب است و پشت آن لبخند به ظاهر آرام، با سرعت دیوانه‌واری حرکت می‌کند.

وی علاوه بر تصویب انبوهی از اقدامات اجرایی از جمله پیوستن مجدد به توافقنامه اقلیمی پاریس، طرح ۱.۹ تریلیون دلاری نجات آمریکا را امضا کرد، اقداماتی پیش‌رونده برای کنترل همه‌گیری انجام داد، آمریکایی‌های شورشگر را آرام کرد و از دولت‌های محلی و گسترش دسترسی به خدمات بهداشتی نیز حمایت کرد. او همچنین با سرعتب غیرمتداول پیش رفت و گروه متنوعی از قضات فدرال را به عنوان اعضای هیئت رئیسه معرفی کرد.

این در حالی است که بایدن، کسی که ترامپ مرتبا او را «خوابالو» می‌خواند، تازه شروع به کار کرده است. پیشنهاد زیرساختی ۲ تریلیون دلاری وی، آخرین اقدام بلند پروازانه ‌است که یک رئیس جمهوری در طول دهه‌های گذشته مطرح کرده است و همه اینها با سرعتی گیج‌کننده اتفاق می‌افتد.

اما چرا بایدن اینقدر پرشتاب عمل می‌کند؟

بخشی از آن به تقویم سیاسی آمریکا مربوط است. رئیس جمهوری دستاوردهای قانونی بهتری تا قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای خواهد داشت. باراک اوباما و دونالد ترامپ، هر دو  پس از موفقیت حزب مخالف در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ دچار تزلزل شدند. بایدن نیز در سال ۲۰۲۲ به همین سرنوشت دچار خواهد شد چراکه دموکرات‌ها هم‌اکنون نیز بر هر دو مجلس کنگره، نمایندگان و سنا، تسلط کافی دارند.

اما علل دیگری نیز وجود دارد؛ بایدن با نزدیک شدن به ۸۰ سالگی، مسن‌ترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا است؛ همچنین احتمالا یکی از متفکرترین آنها هم است. یکی از تغییراتی که با افزایش سن برای افراد رخ می‌دهد این است که از محدودیت زمان درک جدیدی پیدا می‌کنند؛ و این فقط یک ملاحظه سیاسی نیست بلکه یک تغییر روحی و درونی است. بنابراین طبیعی است که بایدن دیدگاهی متفاوت از سیاستمداران جوانی که بیشتر تمرکزشان روی پیروزی‌های کوتاه‌مدت است، داشته باشد.

بازتاب این دیدگاه را می‌توان به روشنی در برنامه‌ها و اشارات او دید؛ بایدن فقط درباره تأثیر روزمره اقدامات دولتش فکر نمی‌کند بلکه دهه‌های پیش رو را در نظر دارد و به دنبال کسب سودهای ماندگار است.

بایدن در جریان اولین کنفرانس مطبوعاتی رسمی خود در مورد فوریت موفقیت دموکراسی و خودکامگی در سطح جهان صحبت کرد و اینکه ایالات متحده چگونه باید نشان دهد که می‌تواند با یک جهان در حال تغییر سازگار باشد. وی گفت: «فرزندان یا نوه‌های شما قرار است تز دکترای خود را در مورد این موضوع که کدامیک توفیق یافته بنویسند؛ خودکامگی یا دموکراسی؟ من اطمینان دارم که اگر اکنون اقدام کنیم، ۵۰ سال دیگر مردم به عقب نگاه می‌کنند و می‌گویند این همان پیروزی آمریکا در آینده بود.»
این تناقض دوران ریاست جمهوری بایدن است، او همزمان با تلاش برای به دست آوردن هرچه زودتر پیروزی‌ها، نگاهی به شکل‌گیری آینده‌ای دور نیز دارد و عمیقا معتقد است آنچه اکنون انجام می‌دهد ممکن است توسط نسل‌های آینده بیشتر درک شود. 
بایدن از همان ابتدای رقابت‌های ریاست جمهوری گفت پس از رژه نئونازی‌ها در شهر شارلوتزویل در سال ۲۰۱۷ که به آشوب انجامید تصمین گرفت نامزد شود و تاکید کرد که قصد دارد «روح آمریکا را احیا کند.» آمریکایی‌ها می‌دانستند که منظور او چیست: از نظر وی ریاست جمهوری وی فقط در مورد زیرساخت‌ها یا بهداشت عمومی نیست بلکه احیای احترام به ارزش‌هایی است که ایالات متحده سعی کرده است از زمان تأسیس خود، هرچند ناقص، آن را پاس دارد: برابری، آزادی و ایمان پایدار به دموکراسی. طرفداران بایدن فکر می‌کنند همه این ارزش‌های آمریکایی در چهار سال گذشته از بین رفته است.
هر رئیس جمهوری نگران میراث خود است اما بایدن مردی بلندپرواز است. او فقط به دنبال تأیید رای‌دهندگان امروز نیست بلکه به فکر بازتاب‌های طولانی‌مدت اقدامات خود نیز است. چنین شخصی وقتی برای تلف کردن ندارد.
کد خبر 592654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha