بعد از گذشت ۶ ماه از شورش کاپیتول و طرح اتهام «دروغ بزرگ» ترامپ، بایدن در این رابطه سخنرانی کرد.

جو بایدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، جو بایدن با حمله شدید به قوانین نژادپرستانه رای گیری در آمریکا، از جمهوری خواهان خواست تا شرم کنند. او که تهدید دموکراسی در این کشور را امری جدی توصیف کرد از مجلس قانونگذاری ایالتی که تحت کنترل جمهوری خواهان است خواست به این چالش خودخواهانه پایان دهند.

وی خاطرنشان کرد که ۱۷ ایالت ۲۸ قانون تصویب کرده‌اند که رای دادن را دشوارتر می‌کند و ۴۰۰ لایحه دیگر نیز در حال بررسی است. بایدن با اشاره به تأثیر نامتناسب این قوانین روی رنگین پوستان گفت این بزرگترین چالش دموکراسی آمریکا از زمان جنگ‌های داخلی این کشور خواهد بود.

رئیس جمهور بایدن که پیش از این و به‌ خاطر نادیده گرفتن حملات و توهین‌های ترامپ پس از انتخابات مورد ستایش قرار گرفته بود افزود هیچ انتخابات دیگری با چنین دقت و چنین معیارهایی برگزار نشده و دروغ بزرگ فقط همین است: دروغ بزرگ (اشاره به دروغ بودن ادعای ترامپ درباره تقلب در نتایج انتخابات)

به گفته بایدن تعداد شرکت‌کنندگان در این انتخابات از هر زمان دیگری بیشتر بوده و اعتراضات مطرح شده درباره نتایج توسط مقامات محلی و مجلس و بیش از ۸۰ قاضی رد شده است. همچنین بازشماری آرا در آریزونا، ویسکانسین و جورجیا نتیجه را تغییر نداد.

وی سرکوب، انقیاد، انکار انتخابات تام و آزاد و عادلانه را غیرآمریکایی‌ترین، غیر دموکراتیک‌ترین و غیر وطن پرستانه‌ترین چیزی دانست که قابل تصور است. بایدن خاطرنشان کرد که بقیه جهان (اشاره به نشست جی هفت) در حال تماشا هستند و از اوضاع «ارگ دموکراسی جهان» می‌پرسند.

بایدن تصویب قانونب برای مردم و برای مبارزه با سرکوب رأی دهندگان، بیرون بردن پول های کثیف و مبهم از سیاست و پایان دادن به کنترل جناحی حزبی را «ضرورت ملی» کنگره توصیف کرد. ادرحالیکه ماه گذشته جمهوری خواهان حتی از بحث در مورد آن خودداری کردند.

سخنرانی بایدن در مرکز قانون اساسی ملی در فیلادلفیا و به دنبال تلاش جمهوری‌خواهان برای تصویب قوانین مربوط به حقوق رأی گیری فدرال و جلوگیری از قدرت بیشتر دموکراتها برگزار شد.

کد خبر 614409

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha