فرزند زنی که اخیرا در یکی از خیابان های نیویورک مورد ضرب و شتم یک آمریکایی قرار گرفت؛ جنبشی را برای حمایت از آسیایی تبارهای آمریکا راه انداخته است. این جنبش با عنوان «GoFundMe» یا «به من کمک (مالی) کنید» معروف شده است

مبارزه عليه ن‍ژادپرستي

همشهری آنلاین- فاطمه عباسی:  شاید این گزارش تعجب‌برانگیز باشد اما مهاجرانی که در اواخر ۱۸۰۰ و اوایل ۱۹۰۰ به آمریکا هجوم بردند، هنگام ورود به آن سرزمین سفیدپوست به حساب نمی‌آمدند. بله! مهاجران سفیدپوست، همیشه سفیدپوست در نظر گرفته نمی‌شدند و در جامعه مقصد پذیرفته نبودند.

ایتالیایی‌ها، یونانی‌ها، لهستانی‌ها، مجارها، اسلاوها و دیگر گروه‌های اروپایی مجبور شدند سال‌ها برای غلبه بر تعصب  تلاش کنند. داستان چگونگی سفیدپوست محسوب شدن مهاجران اروپایی در آن دوران، ما را از واقعیت‌های سیاسی فعلی آگاه می‌کند. 

گروه‌های اروپایی زیادی بودند که در قاره آمریکا "مهاجران جدید" لقب گرفتند و نسل‌ها تلاش کردند تا بر سلطه سفیدپوستان آمریکایی غلبه کنند و نشان دهند که مستحق سفید بودن هستند.

 در این بین اما مهاجران شرق آسیا و اقیانوسیه که زردپوست به شمار می‌آیند و مهاجران خاورمیانه‌ای با رنگ موی مشکی وضعیتی دشوارتر داشتند. زندگی اما برای سرخ‌پوستان که ساکنان بومی قاره تازه کشف شده بودند و سیاهانی که به عنوان برده به کارهای دشوار گماشته می‌شدند به مراتب سخت‌تر بود.

جنبش «GoFundMe» چیست؟ چه کسی آن را راه انداخته است؟
مهاجران ایتالیایی در راه آمریکا

کشته شدن جورج فلوید نشان داد که با وجود زندگی مدرن و ارزش‌های شعارزده، رنگین پوستان آمریکا همچنان باید برای حفظ جان و موقعیت خود تلاش کنند. جنبش «زندگی سیاهان مهم است» شاید به توفیقاتی در کشورهای مختلف دست یافت و پیام خود را جهانی کرد اما حملات روزافزون به آسیایی‌تبارها نشان داد دیدگاه ن‍ژادی عمیق‌تر و ریشه‌دارتر از آنست که به نظر می‌رسد.

ویدئوی اخیر از حمله وحشیانه یک مرد نیویورکی به زنی آسیایی تبار که با بی‌تفاوتی برخی شاهدان همراه بود اما جنبش جدیدی را به راه انداخت.

این جنبش که با عنوان «GoFundMe» یا «به من کمک (مالی) کنید» توسط دختر زنی که در نیویورک مورد حمله قرار گرفت راه افتاد نزدیک به ۲۰۰،۰۰۰ دلار کمک مالی جمع کرده و قرار است برای قربانیان حمله نفرت از آسیایی‌ها در نیویورک هزینه شود.

الیزابت، دختر ویلما کاری، به سی‌ان‌ان گفت جنبش او برای جمع آوری کمک‌های مالی برای بهبودی مادرش و حمایت از جامعه آسیایی تبارهای آمریکا و اقیانوس آرام (AAPI) ایجاد شده است.

الیزابت گفت: «ما همه از سال گذشته اخباری که از حملات به آمریکایی‌های آسیایی، به ویژه به افراد مسن، در سراسر کشور خبر می‌داد رامشاهده می‌کردیم و با خود فکر می‌کردیم که  قربانی این رفتار می‌توانست والدین یا عزیزان ما باشد.»

مجرم این پرونده، مردی بی‌خانمان است که به جرم قتل مادرش از به صورت مشروط آزاد شده بود. دادستان منطقه گفت که وی به دو فقره حمله درجه دو به عنوان جرم نفرت و یک فقره جرم درجه اول به عنوان تعرض تنفرآمیز متهم شد.

این کمک‌های خیرخواهانه قرار است برای بهبودی قربانیان این حملات و آگاهی جامعه در مورد آسیایی‌تبارها  هزینه شود.

یاومی هوگان، همسر کره‌ای و فرماندار مریلند، به عنوان تنها آسیایی‌تباری که در آمریکا این عنوان را دارد نیز در اعتراض به ترسی که زندگی پرتلاش آسیایی‌تبارها را بعد از شیوع کرونا فرا گرفته است به سی‌ان‌ان گفت: « ما آمریکایی‌های آسیایی مردمی مغرور هستیم. ما به جای پاسخ دادن یا صحبت کردن علیه این نفرت، سخت‌تر کار کردیم تا ارزش خود را ثابت کنیم»

خانم هوگان که استاد دانشکده هنر نیز است تاکید کرد که اکنون زمان آن رسیده که به صدا بیاییم و درخواست عملی متناسب با شرایط بکنیم. شهردار شهر نیویورک این حمله را "نفرت انگیز" و "شرم آور" خواند و از شهروندان خواست در صورت مشاهده چنین حملاتی بلافاصله با پلیس تماس گرفته

طبق آماری که از گروه ویژه جرایم نفرت در اداره پلیس نیویورک منتشر شده دست کم ۱۰ جنایت مشکوک به نفرت علیه آسیایی‌تبارهای نیویورک تنها در سه ماهه ابتدای سال اخیر صورت  گرفته است. رفتارهای ضد آسیایی اخیر در شهرهای سراسر آمریکا، همزمان با  شیوع بیماری کرونا شدت یافته؛ این در حالیست که در سال ۲۰۱۹ سه مورد حمله ضدآسیایی گزارش شده بود.

کد خبر 592532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha