داده‌های یک بررسی جدید «دنیای واقعی» در آمریکا نشان می‌دهد واکسن‌های کرونای شرکت‌های فایزر/بیونتک و مدرنا خطر عفونت در طول دو هفته یا بیشتر پس از تزریق نخستین دوز از دو دوزشان خطر عفونت را تا ۸۰ درصد کاهش داده‌اند.

vaccine

به گزارش همشهری به نقل از رویترز این بررسی که بر روی حدود ۴۰۰۰ نفر از کارکنان بهداشتی و ماموران اضطراری آمریکایی واکسینه‌شده انجام شد نشان داد، خطر عفونت در این افراد دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن تا ۹۰ درصد کاهش یافته است.

این بررسی بوسیله «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا» (CDC) توانایی واکسن برای حفاظت در برابر عفونت، از جمله عفونت بی‌علامت را اندازه‌گیری کرده است. کارآزمایی‌های بالینی که این شرکت‌ها در روند تایید این واکسن‌ها انجام داند، اثربخشی واکسن‌ها را در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ ارزیابی کرده بودند.

این یافته‌ها درباره اثربخشی واکسن‌های کرونای از نوع mRNA در دنیای واقعی میزان اثربخشی گزارش‌شده این واکسن‌ها را در کارآزمایی‌های بالینی بزرگ کنترل‌شده که اساس گرفتن مجوز آنها از سازمان غذا و داروی آمریکا بودند، تاییند می‌کند.

این بررسی اثربخشی واکسن‌های mRNA در میان ۳۹۵۰ شرکت‌کننده در شش ایالت آمریکا در طول یک دوره ۱۳ هفته‌ای از ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۱۳ مارس ۲۰۲۱ را ارزیابی کرد.

راشل ولنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «واکسن‌های کرونای تاییدشده از نوع mRNA باعث ایجاد حفاظت زودرس و قابل‌توجه کارکنان مراقبت بهداشتی، ماموران اضطراری و سایر کارکنان ضروری خط اول در دنیای واقعی در برابر عفونت کرونا شده‌اند.»

فناوری جدید mRNA بر اساس یک شکل مصنوعی از یک ماده شیمیایی پیام‌آور طبیعی در بدن است که به سلول‌ها می‌آموزد چطور پروتئین‌هایی را بسازند که کاملا مشابه بخشی از کروناویروس جدید هستند. به این ترتیب دستگاه ایمنی در تماس با این پروتئین‌ها می‌آموزد که چگونه ویروس واقعی را شناسایی و به آن حمله کند.

این بررسی CDC چند هفته پس از آن منتشر می‌شود که داده‌های دنیای واقعی در اسرائیل نیز اثربخشی ۹۴ درصدی واکسن فایزر/بیونتک در پیشگیری از عفونت بی‌علامت کرونا را نشان دادند.

یک دوز واکسن کرونای فایزر کافی است؟| واکسن فایزر پس از تزریق اول ۸۵ درصد اثربخشی دارد

برخی از کشورها از جمله بریتانیا و کانادا اجازه تزریق واکسن‌ها را در فواصل زمانی بیشتر از زمان‌های آزمایش‌شده در کارآزمایی‌های بالینی را داده‌اند تا محدودیت‌های عرضه واکسن را حل کنند. در این کارآزمایی‌های، فاصله‌های سه هفته‌ای میان دو تزریق واکسن فایزر و چهارهفته‌ای میان دو تزریق واکسن مدرنا وجود داشت.

مقامات در بریتانیا در ماه ژانویه اعلام کردند که داده‌ها از تصمیمشان برای تزریق دوز دوم واکسن فایزر/بیونتک پس از ۱۲ هفته پشتیبانی می‌کند. شرکت فایزر و شرکت آلمانی همکارش، بیونتک، هشدار داده‌اند که شواهدی برای ثابت کردن درستی این تصمیم وجود ندارد.

کد خبر 592265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha