دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹
۰ نفر

بستنی خوراکی محبوب تمام فصل‌هاست و خوردن آن در هوای رو به گرمی این روزها بیش از هر زمان دیگری فرح‌بخش است؛ اما لذت خوردن بستنی و نوشیدنی‌های شیرین با دندان‌درد بعد از آن خراب می‌شود. راه حل چیست؟

بستنی

به گزارش همشهری‌آنلاین، دانشمندان پاسخ این سوال را که چرا گاز زدن بستنی یا نوشیدن یک خوراکی سرد باعث درد شدید در برخی افراد می‌شود، کشف کردند.

بی‌بی‌سی نوشت، سلول‌ها و سیگنال‌هایی در دندان‌های حساس وجود دارد که افت شدید دما را تشخیص می‌دهند و باعث دندان‌درد و سردرد می‌شوند. این مشکل در افراد مبتلا به پوسیدگی دندان شدیدتر است زیرا مسیر ارسال این علامت درد با وجود پوسیدگی هموار شده است.

اکنون دانشمندان می‌گویند با پیدا شدن محل دقیق این سلول‌ها و مسیر این سیگنال، هدف‌گذاری درمان‌های جدید مانند خمیر دندان، پچ‌های دندانی یا آدامس‌ میسر شده است.

 پروفسور کاتارینا زیمرمن محقق اصلی این پروژه در مجله معتبر ساینس ادونسز توضیح داد: «هنگامی که شما یک مولکول برای هدف‌گیری دارید، درمان میسر می‌شود.»

محققان برای درک چگونگی بروز درد، موش‌ها و انسان‌ها را مورد بررسی قرار دادند و آنچه را در سلول‌ها و اعصاب رخ می‌داد ثبت کردند. محل تولید این علامت یک نوع سلول خاص، «ادونتوبلاست»، است که بین خمیر نرم داخلی و لایه بیرونی و سخت دندان متشکل از عاج و سپس مینا قرار دارد. 

برخلاف عاج، لایه بعدی، مینا هیچ حسی ندارد. عاج به پالپ داخلی، جایی که سلول‌های عصبی در آن قرار دارند متصل می‌شود. پس اگر عاج دندان به دنبال پوسیدگی یا بیماری لثه، در معرض محرک‌هایی مانند دما یا برخی مایعات قرار گیرد درد احساس خواهد شد.

در این پژوهش مشخص شد که دندان‌هایی با حفره و پوسیدگی تعداد زیادی کانال منتهی به سلول مذکور دارند که با یک مهندسی مسدودکننده می‌توان به صورت موضعی از طریق پچ‌ها یا آدامس روی دندان، کمک بزرگی در درمان درد دندان یا حساسیت زیاد عاج انجام داد.

درمان خانگی رایج که استفاده از روغن میخک است نیز به دلیل یک ماده شیمیایی به نام اوژنول مسیر این کانال را مسدود می‌کند و منجر به تسکین درد می‌شود؛ البته پزشکان درمان‌های خانگی را توصیه نمی‌کنند و افرادی که هرگونه دندان‌درد نگران‌کننده‌ای را تجربه می‌کنند باید به دندان‌پزشک مراجعه کنند زیرا استفاده از یک تسکین موقتی از درمان اصولی کفایت نمی‌کند.

پروفسور دامین، از جامعه دندان‌پزشکان انگلستان، تاکید کرد: مسواک زدن منظم می‌تواند بیماری دندان و لثه را متوقف کند. دندان‌پزشکان می‌توانند با از بین بردن پوسیدگی دندان، علت درد را برای همیشه درمان کنند و خمیر دندان و آدامس تنها کمکی برای دندان‌های حساس است.

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که مینا و عاج دندان به دلیل فضای اسیدی ناشی از خوردن یا نوشیدن خوراکی‌های حاوی قند مانند بستنی، نرم شده و با گذشت زمان، این اسید باعث ایجاد حفره (سوراخ) در دندان می‌شود. خطر پوسیدگی دندان با توجه به افزایش دفعات مصرف خوراکی‌های شیرین یا اسیدی افزایش می‌یابد بنابراین بهتر است آنها را به زمان وعده‌های غذایی محدود کنید.

کد خبر 592047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha