نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونای شرکت‌های فایزر و مدرنا در حفاظت زنان باردار و شیرده در برابر کووید-۱۹ موثر هستند.

pregnant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهو لایف پژوهشگران این بررسی در ۱۳۱ زن در سن تولید مثل (۸۴ زن باردار، ۳۱ زن شیرده و ۱۶ زن غیر  باردار) که یا واکسن کرونای فایزر/بیونتک یا واکسن کرونای مدرنا انجام شد و نتایج نشان داد زنان باردار و شیرده هم پاسخ ایمنی «قوی» در واکنش به واکسن نشان داده‌اند. بر اساس این بررسی، پاسخ‌های ایمنی ناشی از واکسن «به طور قابل‌توجهی قوی‌تر» از پاسخ ایمنی به عفونت طبیعی کووید-۱۹ بود. به علاوه عوارض جانبی واکسیناسیون نادر و در میان همه شرکت‌کنندگان در بررسی مشابه بودند.

گالیت آلتر، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، یکی از این پژوهشگران گفت: «به نظر می‌رسد این واکسن‌ها در این زنان فوق‌العاده موثر بوده‌اند.

واکسیناسیون مادران باردار و شیرده ممکن است به حفاظت نوزادانشان هم کمک کند. آنتی‌بادی‌های تولیدشده بوسیله این واکسن‌ها در نمونه‌های به دست آمده از خون بند ناف و نیز شیر مادر یافت شده است.

یک بررسی اخیر که نتایج آن در «ژورنال بیماری‌های زنان و زایمان» منتشر شد نشان داد هنگامی که زنان باردار یا شیرده واکسینه می‌شوند، پاسخ ایمنی ایجاد شده و آنتی‌بادی‌های تولید شده به نوزادانشان منتقل می‌شود و به این ترتیب احتمالا نوزاد در برابر کووید-۱۹ محافظت می‌شود.

واکسن زدن زنان باردار ممکن است نوزادانشان را از کرونا محافظت کند

کارشناسان می‌گویند از آنجایی که واکسن تاییدشده‌ای برای نوزادان و کودکان کمسن وجود ندارد و با توجه به کمبود واکسن‌های در اختیار این بررسی شواهدی فراهم می‌کند که چطور واکسیناسیون مادر می‌تواند باعث حفاظت نوزادان هم بشود.

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که زنان باردار در مقایسه با زنان غیر باردار در معرض خطر بیشتر بیماری شدید کووید-۱۹ هستند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) نیز می‌گوید زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ در معرض خطر بیشتر پیامدهای نابجای بارداری مانند زایمان زودرس هستند.

CDC همچنین یادآور می‌شود که واکسن‌های کرونای فایزر و مدرنا از نوع واکسن‌های mRNA هستند، و «حاوی ویروس زنده عامل کووید-۱۹ نیستند، بنابراین باعث ایجاد بیماری نمی‌شوند به علاوه واکسن‌های mRNA تاثیری بر DNA فرد نمی‌گذارند و باعث تغییر ژنتیکی نمی‌شوند، چرا که mRNA وارد هسته سلول که محل نگهداری DNA ما است، نمی‌شود.»

واکسن‌های کرونای فایزر و مدرنا بر زنان باردار و شیرده موثر هستند

آشنایی با واکسن‌های جدید mRNA برای پیشگیری از کرونا| چشم‌انداز جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها در پزشکی

کد خبر 591989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha