بررسی داده‌های ثبت‌شده در آمریکا نشان می‌دهد در زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ با احتمال بیشتری ممکن است مرده‌زایی رخ دهد.

pregnancy

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس گزارش منتشرشده مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) روز جمعه گزارشی را درباره ۱.۲ میلیون زایمان در ۷۳۶ بیمارستان در سراسر این کشور در فاصله مارس ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ را منتشر کرد.

مرده‌زایی به طور کلی عارضه نادری در بارداری‌ها است و در مجموع این زایمان‌ها در ۸۱۵۴ مورد رخ داده بود. اما این پژوهشگران دریافتند که در زنان مبتلا به کووید-۱۹ از هر ۸۰ زایمان یک مورد به مرده‌زایی ختم می‌شود، در حالیکه در زنان غیرمبتلا به کرونا این رقم یک در ۱۵۵ است.

این بررسی نشان داد که در میان زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ مرده‌زایی در زنانی که به فشار خون بالای مزمن و عوارض دیگر  مبتلا هستند، از جمله آنهایی به مراقبت در بخش مراقبت‌های ویژه یا تنفس مصنوعی نیاز پیدا کرده‌اند، شایع‌تر است.

پژوهشگران CDC می‌گویند این یافته‌ها  اهمیت به کار بستن راهبردهایی برای پیشگیری از کووید-۱۹ از جمله واکسیناسیون پیش از بارداری یا در حین بارداری را نشان می‌دهند.

گرچه در این گزارش اطلاعی درباره شمار زنان باردار واکسینه‌شده نیامده است، اما نویسندگان آن می‌گویند میزان واکسیناسیون در میان زنان باردار پس از ظهور سویه‌ی دلتا در تابستان اخیر در آمریکا ۳۰ درصد بوده است.

زنان باردار مبتلا به عفونت کرونا با احتمال بیشتری ممکن است دچار بیماری شدید کووید-۱۹ شوند و جان خود را از دست بدهند، همچنین در معرض خطر بیشتر زایمان زودرس و سایر عوارض بارداری هستند. 

برخی از کارشناسان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که این کروناویروس ممکن است باعث التهاب در جفت یا سایر ناهنجاری‌های در آن شود که به جنین آسیب برسانند.

کارشناسان می‌گویند گرچه این بررسی ثابت نمی‌کند که کووید-۱۹ باعث مرده‌زایی می‌شود، اما ممکن است بیماری کووید-۱۹ در زن باردار آنقدر شدید باشد که پزشکان نتوانند همزمان مادر و جنین را زنده نگهدارند.

کد خبر 638469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha