آژانس دارویی اروپا (EMA) روز جمعه اجازه استفاده از واکسن کرونای شرکت‌های فایزر و بیونتک را به کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله گسترش داد و به این ترتیب افراد کم‌سن‌تر و کمتر در معرض خطر بیماری کووید-۱۹ هم در سراسر این قاره برای نخستین بار می‌توانند واکسن کرونا بزنند.

Pfizer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس واکسن فایزر-بیونتک در ابتدا در ماه دسامبر (آذر) برای نخستین بار در اتحادیه اروپا برای افراد ۱۶ ساله و بالاتر مجوز گرفت. از آن هنگام به بعد ۱۷۳ میلیون نفر در اتحادیه اروپا، یعنی سه چهارم کل واکسن‌های کرونای تزریق‌شده در این اتحادیه ۲۷ کشوری، واکسن فایزر دریافت کرده‌اند.

مارکو کالوری، رئیس بخش تهدیدهای بهداشتی و راهبرد واکسن در EMA مستقر در آمستردام پایتخت هلند گفت: «گسترش دادن حفاظت با یک واکسن بی‌خطر و موثر به جمعیت جوانتر گام مهمی به جلو برای مبارزه با این پاندمی است.»

این سازمان ناظر اتحادیه اروپا پس از دریافت داده‌ها به دست آمده در آمریکا درباره اثربخشی بسیار بالای واکسن فایزر در نوجوانان کم‌سن‌تر این مجوز را اعطا کرد. به گفته کاولری، در یک بررسی شامل ۲۰۰۰ نوجوان، هیچکدام از آنهایی که واکسن زده بودند، بیماری کووید-۱۹ نگرفتند، در حالیکه در گروه شاهد که واکسن‌نما (پلاسبو) تزریق کرده بودند، ۱۶ نفر مبتلا به بیماری شدند.

او گفت: «این واکسن به خوبی تحمل می‌شود و عوارض جانبی آن در این گروه سنی بسیار شبیبه به عوارضی است که در بزرگسالان جوان دیده می‌شود و در حال حاضر هیچ نگرانی عمده‌ای را برنمی‌انگیزد.»

تصمیم EMA باید به طور صوری بوسیله «کمیسیون اروپا» هم تایید شود و سازمان‌های ملی ناظر بر داروها در کشورهای اروپایی نیز می‌توانند تصمیم بگیرند که این واکسن را به نوجوانان زیر ۱۶ سال ارائه کنند یا نه.

این توصیه به دنبال تصمیم مشابه در کانادا و آمریکا در ماه پیش گرفته می‌شود، چرا کشورهای ثروتمند به آهستگی در حال رسیدن به اهداف واکسیناسیون‌شان برای بزرگسالان هستند و به دنبال ایمن‌کردن شمار هر چه بیشتری از افراد تا حد ممکن هستند.

پژوهشگران همچنین به پایش محافظت درازمدت ناشی از واکسن فایزر-بیونتک و بی‌خطربودن آن در بررسی شرکت‌کنندگان در کارآزمایی بالینی آن برای دو سال دیگر ادامه خواهند داد. کاولری تایید کرد که عوارض جانبی ناشی از واکسن‌ها ممکن است در بررسی‌ها بر روی شمار نسبتا کوچک افراد که مبنای دادن مجوز بوده‌اند، کشف نشوند.

او گفت: «هنگامی که واکسن مورد استفاده عمومی قرار بگیرد، همچنان باید به پایش کارکرد واکسن ادامه داد و هر نوع عارضه جانبی احتمالی را تعیین کرد.» و افزود در چند ماه اخیر نشان داده شده است که نظام گزارش‌دهی اروپا توانایی شناسایی مشکلات احتمالی واکسن‌ها را دارد.

EMA ماه پیش پس از گزارش موارد معدوی از عارضه لخته شدن خون نادر در میلیون‌ّ‌ها نفری که یک دوز واکسن آستراززنکا یا جانسون‌اندجانسون را دریافت کرده بودند، دستور درج هشدار روی بسته‌های آن ها را داد.

اغلب واکسن کرونا در جان برای بزرگسالان تایید شده‌اند که در معرض خطر بیشتر بیماری شدید و مرگ ناشی از عفونت کروناویروس هستند. اما واکسیناسیون کودکام در همه سنین می‌تواند نقش مهمی در توقف شیوع ویروس داشته باشد، چرا برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که نوجوانان حتی هنگامی که دچار بیماری شدید کووید-۱۹ نمی‌شوند، ممکن است در انتشار ویروس نقش داشته باشند.

بر اساس گزارش انجمن متخصصان کودکان آمریکا، در آمریکا کودکان ۱۴ درصد موارد عفونت کروناویروس را تشکیل می‌دهند و دست کم ۳۱۶ کودک به علت کووید-۱۹ مرده‌اند. پزشکان همچنین یک نشانگان نادر التهابی را در شمار بسیار اندکی از کودکان مبتلا به کووید-۱۹ یافته‌اند.

ایمن کردن کودکان در برابر کووید-۱۹ اطمینان بیشتری به مقامات کشورها برای بازگشایی مدارس می‌دهند، چرا که مجبور کردن کودکان به ماسک زدن و فاصله‌گیری در مواردی مشکل بوده است.

اما سازمان جهانی بهداشت از تصمیم کشورهای ثروتمند برای رفن به سوی واکسیناسیون کودکان و نوجوانان و افراد کمتر در معرض خطر بیماری شدید کرونا را انتقاد کرده است و می‌گوید به جای این کار شمار بسیار محدود واکسن‌های کووید-۱۹ باید به کشورهای فقیر رسانده شود تا آنها هم بتواند کارکنان بهداشتی و افراد اسیب‌پذیرتر را حفاظت کنند.

شرکت‌های دیگر واکسن‌سازی نیز در حال بررسی بی‌خطر و موثربودن واکسن‌هایشان در کودکان هستند. شرکت مدرنا این هفته اعلام کرد که واکسنش باعث ایجاد حفاظت قدرتمند در کودکان تا ۱۲ سال می‌شود و تقاضا برای گرفتن مجوز مصرف اضطراری واکسن برای نوجوانان بالای ۱۲ سال را ماه بعد به سازمان غذا و داروی آمریکا می‌دهد. یک شرکت آمریکایی دیگر به نام «نواواکس» نیز که یک واکسن کرونا در دست بررسی در مرحله نهایی دارد، بررسی آن را در افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله شروع کرده است.

هم مدرنا و هم فایزر-بیونتک در حال آزمایش کردن واکسن‌هایش در کودکان ۶ ماهه تا ۱۱ ساله هم هستند؛ این کودکان دوز کمتری از واکسن نسبت به نوجوانان و بزرگسالان دریافت می‌کنند. شرکت چینی سینوواک هم داده‌های اولیه درباره ازمایش واکسن کرونایش در کودکان را به سازمان‌های ناظر در این کشور داده است و امیدوار است که بی‌خطر بودن این واکسن برای کودکان تا ۳ سال را ثابت کند.

کد خبر 604226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha