شرکت داروسازی فایزر می‌گوید بر اساس داده‌های جهان واقعی واکسن کرونای تولیدی‌اش علاوه بر محافظت در برابر بیماری علامت‌دار کووید-۱۹، می‌تواند از سرایت کروناویروس هم جلوگیری کند.

Pfizer

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از یواس‌تودی شرکت فایزر در بیانیه‌ای خبری اعلام کرد داده‌های مقدماتی به دست آمده از اسرائیل - که بیش از نیمی از بزرگسالان آن اغلب با واکسن فایزر- بیونتک واکسینه شده‌اند- نشان می‌دهد افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند، نه دچار علائم بیماری شده‌اند و نه ویروس را به دیگران انتقال داده‌اند.

مقامات بهداشتی در سراسر جهان در  نبود داده‌های واضح درباره تاثیر واکسن‌های کرونا بر سرایت ویروس، از افراد واکسینه‌شده خواسته‌اند همچنان در تماس با افراد واکسن‌نزده به خصوص آنهایی که در معرض خطر عفونت شدید کووید-۱۹ هستند، مراقب باشند.

دکتر پیتر هوتز، معاون آموزشی دانشکده ملی بیماری‌های گرمسیری در کالج پزشکی بیلور در هوستون تگزاس در این باره گفت: «به نظر می‌رسد واکسیناسیون عمومی با واکسن فایزر باعث کاهش ۹۰ درصدی در موارد سرایت بی‌علامت بیماری شده باشد که نتیجه واقعا خوبی است.»

به گفته دکتر هوتز، این نتایج به معنای آن است که واکسن بدن افراد را به تولید آنتی‌بادی‌هایی واداشته است که میزان ویروس را در بینی و دهان کاهش می‌دهند و باعث کاهش  احتمال واگیری آن می‌شوند.

نتایج اعلام‌شده در این بیانیه خبری به داده‌های افزوده می‌شود که در این باره در نشریه معتبر «ژورنال پزشکی نیوانگلند» (NEJM) منتشر شد.

به نظر می‌رسد این داده‌ها آنچه را اغلب دانشمندان و  کارشناسان بهداشتی گمان می‌کردند و امید آن را داشتند، ثابت کند.

با توجه به این یافته‌ها است که «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا» (CDC) این هفته دستورالعمل جدیدی را برای آمریکایی‌هایی که کاملا واکسینه شده‌اند، منتشر کرد.

این دستورالعمل به افراد واکسن‌زده توصیه می‌کند همچنان در مجاورت افراد واکسن‌نزده‌ای که زمینه دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ را دارند، محتاط باشند.

 اما افرادی که دوره واکسیناسیونش را تکمیل کرده‌اند - یعنی دو هفته پس از دوز دوم واکسن مدرنا یا فایزر- بیونتک یا دوز واحد واکسن جانسون اند جانسون-  در صورت در تماس بودن با افراد دچار عفونت ویروس نیازی به قرنطینه شدن یا آزمایش دادن ندارند.

این راهنمای جدید می‌گوید این افراد کاملا ایمن‌شده می‌توانند با سایر افراد واکسن‌زده درون یک خانه بدون ماسک زدن یا حفظ فاصله اجتماعی گردهم آیند.این افراد همچنین می‌توانند با افراد واکسن‌نزده‌ای که در معرض خطر چندان دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ نیستند، در شرایط مشابه گرد آیند.

کد خبر 590258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha