جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

سامیا سولهو در سال ۱۹۶۰ در سلطان نشین زنگبار (تانزانیای کنونی) بدنیا آمد. وی هم اکنون ششمین رئیس جمهور تانزانیا است.

سامیا سولهو حسن

به گزارش همشهری آنلاین،  سامیا سولهو حسن،  زادهٔ ۲۷ ژانویهٔ ۱۹۶۰ سیاست‌مدار مسلمان اهل تانزانیا است. وی از ۱۹ مارس ۲۰۲۱ در پی مرگ جان ماگوفولی رئیس‌جمهور تانزانیا شد. وی پیش از این به عنوان دهمین معاون رئیس جمهوری تانزانیا از نوامبر ۲۰۱۵ تا زمان فوت ماگوفولی در این منصب قرار داشت.  

با درگذشت ماگوفولی بدلیل ابتلا در به کرونا در ۱۸ مارس ۲۰۱۹ وی از ۱۹ مارس به عنوان  ششمین رئیس جمهور تانزانیا مسئولیت  ریاست جمهوری این کشور را به عهده گرفت. وی یکی از اعضای حزب حاکم چما چا ماپیندوزی یا حزب انقلاب (CCM) است. وی دومین رئیس جمهور زن در جامعه آفریقای شرقی است.

سولوهو در زمان دولت رئیس جمهور امانی کارومه به عنوان وزیر در منطقه نیمه خودمختار خدمت کرد. وی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵  نماینده پارلمان حوزه انتخابیه ماکوندوچی بود و همچنین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ وزیر امور خارجه در دفتر معاون اتحادیه رئیس جمهور بود. در سال ۲۰۱۴، وی به عنوان نایب رئیس مجلس موسسان انتخاب شد که مأمور تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید کشور بود.

وی  فارغ التحصیل رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه منچستر انگلیس در سال ۱۹۹۴ است.

در سال ۱۹۷۸ وی با یک کارشناس کشاورزی به نام حفید عمیر ازدواج کرد.  آنها چهار فرزند دارند.  مووانو حفید عمیر (متولد ۱۹۸۲)، فرزند دوم این زوج، یکی از اعضای ویژه مجلس نمایندگان زنگبار است.

زندگینامه: سامیا سولهو حسن (۱۹۶۰-)
سامیا سولهو حسن ششمین رئیس جمهور تانزانیا

سیاست در تانزانیا

رئیس جمهور در این کشور هم رئیس حکومت است و هم رئیس دولت. او با رای مردم هر پنج سال یک بار انتخاب می‌شود. در این رای‌گیری مردم معاون رئیس جمهور را هم تعیین می‌کنند.

مجلس ملی این کشور ۲۷۴ کرسی دارد که ۲۳۲ نماینده آن با رای مستقیم مردم تعیین می‌شوند؛ ۳۷ نماینده زن به انتخاب رئیس جمهور و ۷ نماینده از هم مجلس زنگبار در آن حضور دارند.

کد خبر 591413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha