کشورها در سراسر اروپا روز جمعه واکسیناسیون با واکسن کرونای شرکت آسترازنکا را از سر گرفتند و رهبران آنها به مردم‌شان اطمینان دادند که این واکسن بی‌خطر است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این اقدام رهبران اروپایی پس از آن صورت می‌گیرد که تعلیق موقت استفاده از واکسن کرونای شرکت آسترازنکا به دنبال بروز مواردی از لخته شدن خون در رگ‌ها در دریافت‌کنندگان آن سایه تردید بر واکسنی افکند که برای پایان دادن به پاندمی کرونا ضروری شمرده می‌شود.

نخست‌وزیران بریتانیا و فرانسه و نیز شماری سیاستمداران ارشد دیگر در قاره اروپا آستین‌هایشان را بالا زدند و واکسن آسترازنکا را دریافت کردند تا به مردم اطمینان دهند و این در حالی است برنامه‌های واکسیناسیون‌ همگانی در  این قاره با تاخیرهای مکرر روبه‌رو شده است و چند کشور اروپایی با اوج‌گیری موارد عفونت دوباره قرنطینه برقرار کرده‌اند.

مشکلی جدید برای واکسیناسیون همگانی در اروپا

بریتانیا یک استثنا به شمار می‌رود: به نظر می‌رسد شیوع کرونا در این کشور در حال فروکش کردن است و به خاطر پیشرفت سریع کارزار واکسیناسیون همگانی‌اش ستوده شده است، اما حتی این کشور هم این هفته با کمبود عرضه واکسن مواجه شد. بریتانیا همچنین استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف نکرد. برعکس، کشورهای اتحادیه اروپا در عرضه واکسن با مشکل روبه‌رو شده‌اند، و وقفه واکسیناسیون در بسیاری از آنها در این هفته باعث افزایش مشکلات قبلی شده است.م

تعلیق موقت واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا پس از آن انجام شد که برخی دریافت‌کنندگان این واکسن دچار عوارض مربوط به لخته شدن خون در رگ‌ها شدند، گرچه سازمان‌های بین‌المللی بهداشتی دولت‌ها را ترغیب می‌کردند که به استفاده از این واکسن ادامه دهند و سودمندی‌های آن را بیشتر از خطرهای آن می‌دانستند.

«آژانس دارویی اروپا» روز پنج‌شنبه اعلام کرد واکسن آسترازنکا در مجموع میزان بروز لخته شدن خون در رگ‌ها را افزایش نمی‌دهد،‌ هرچند نمی‌تواند رابطه میان این واکسن و شمار اندکی از یک عارضه نادر و وخیم «لخته شدن خون در سینوس‌های وریدی مغز» (CVST) را رد کند.

این اعلام راه را برای شماری از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه و آلمان گشود تا استفاده از این واکسن را دوباره شروع کنند.

رهبران اروپایی آستین‌ها را بالا می‌زنند

ترزیق واکسن شرکت آسترازنکا در اروپا از سر گرفته شد| نخست‌وزیران انگلیس و فرانسه آستین‌ها را بالا زدند

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در میان این بحث‌ها روز جمعه در بیمارستان سنت‌ تامس در جنوب لندن که قبلا در ماه آوریل (اردیبهشت) برای درمان کووید-۱۹ بستری شده بود، واکسن آسترازنکا دریافت کرد.

ژان کاستکس (نخست‌وزیر فرانسه)، باروت پاهور (رئیس‌جمهوری اسلوونی) و جانز جانسا (نخست‌وزیر اسلوونی) و یک فرماندار ایالتی در آلمان از دیگر رهبران اروپایی بودند که روز جمعه واکسن کرونای آسترازنکا را دریافت کردند.

ترزیق واکسن شرکت آسترازنکا در اروپا از سر گرفته شد| نخست‌وزیران انگلیس و فرانسه آستین‌ها را بالا زدند
ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه واکسن کرونای آسترازنکا دریافت می‌کند

ژان کاستکس ۵۵ ساله گرچه هنوز بر اساس مقررات در فرانسه نوبت واکسیناسیونش فرا نرسیده بود، اما برای اطمینان خاطر دادن به مردم واکسن آسترازنکا را دریافت کرد. پاتریک برش (رئیس سابق انستیتو پاستور فرانسه) در مصاحبه‌ای با BFMTV این اقدام را «ژستی بسیار زیبا» خواند.

فرانسه استفاده از واکسن آسترازنکا را با برخی محدودیت‌ها شروع کرده است که به نظر می‌رسد به هدف کاهش هر چه بیشتر خطر عوارض جانبی بالقوه مربوط به لخته شدن خون باشد.

کشورهای شمال اروپا به تعلیق واکسن ادامه می‌دهند

اما همه کشورهای اروپایی به سرعت فرانسه دوباره واکسن آسترازنکا را به کار نمی‌گیرند؛ سوئد، نروژ و دانمارک (نخستین کشوری که مصرف آسترازنکا را متوقف کرد) اعلام کردند یک هفته دیگر پیش از تصمیم‌گیری درباره استفاده دوباره از این واکسن منتظر خواهند ماند.

فنلاند نیز تازه روز جمعه برای نخستین بار تصمیم گرفت استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کند و اعلام کرد در حالی که تحقیق درباره دو مورد لخته شدن خون مشکوک به ارتباط با واکسن در این کشور ادامه دارد، مصرف آن را معلق می‌کند.

موج سوم کرونا اروپا را فرا می‌گیرد

این تحولات در هنگامی که صورت می‌گیرد که شمار عفونت‌ها و بستری‌شدن‌های کووید-۱۹ در بسیاری از کشورهای اروپا به شدت در حال افزایش است و بسیاری از مقامات کشورها می‌گویند در حال ورود به «موج سوم» شیوع کرونا هستند یا از قبل وارد آن شده‌اند.

مقامات «انستیتو رابرت کخ» در آلمان اعلام کردند موارد عفونت کرونا «اکنون آشکارا به طور تصاعدی در حال افزایش است» و هشدار دادند که ممکن است لازم باشد این کشور در اوایل بهار محدودیت‌های سخت‌تری درباره مشاغل و تجمع مردم وضع کند.

دولت فرانسه با وجود وضعیت هشداردهنده در بیمارستان‌ها که با افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ روبه‌رو هستند، از تصمیم اولیه‌اش برای قرنطینه عمومی سخت‌گیرانه پاریس و چند منطقه دیگر منصرف شد و به جای آن مجموعه‌ای از محدودیت‌های جدید را اعلام کرد.

کد خبر 591376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha