لبخند صاحبخانه صورتش است و صحبت‌ها و پاسخ‌هایش آمیخته با طنز.

امير كربلايي زاده

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: شاید برای همین هم خوب توانسته در خنداندن مردم موفق عمل کند و سری در میان سرها برآورد و حالا برای خودش صاحب سبک شود. «امیر کربلایی‌زاده» استندآپ کمدین، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است که زندگی‌ حرفه‌اش از سکوی تئاتر شروع شده اما او را از قاب جادویی هم بسیار دیده‌ایم.

این کمدین جوان که این روزها مشغول تدریس و تألیف کتاب تخصصی استندآپ کمدی است، در محله اتابک قد کشیده و چند سالی هم در تهرانپارس سکونت داشته و حالا هم در حوالی بزرگراه شهید بابایی و شمال شرق پایتخت زندگی می‌کند. کربلایی‌زاده امیدوار است این ویروس چموش گریبان مردم جهان را رها کند و گشت‌وگذار عید هم بماند بعد از کرونا. در تکاپوی روزهای پایانی سال با او از آداب و رسوم نوروز و چیدن سفره هفت‌سین و عیدی دادن و گرفتن تا حس خوب پدرشدن گپ زدیم.  

  ‌سال ۱۳۹۹ را با کرونا چطور سپری کردید؟  
۱۳۹۹ برای من با بیکاری شروع شد. از اواخر بهمن سال ۹۸ که شیوع ویروس کرونا اعلام شد تقریباً تا اواسط تابستان فعالیت‌های هنری به‌ویژه نمایش و تئاتر و پروژه‌های سینمایی و کارهایی که من انجام می‌دهم و استیج‌های استند آپ کمدی همه تعطیل شده‌بود اما فرصت داشتم که از این ماجرا درس بگیرم. نقطه قوت کرونا درسی بود که به من داد تا بدانم و فراموش نکنم که بروز هیچ چیز بعید نیست و آدم باید خودش را برای همه لحظات مختلف که در زندگی به وجود می‌آید آماده کند. چون دنیا یک محل امتحان برای همه لحظات خوب و بدی است که برای ما به وجود می‌آید.  
‌  ‌شما مدتی هم به کرونا مبتلا شدید، آن دوران را چطور گذراندید؟  
بله در این اثنا من هم دچار کرونا شدم چون بعد از چند ماه بیکاری به محض اینکه وارد فضای‌کاری شدم، کرونا گرفتم. قرار گذاشتم ضمن مراقبت خودم، این بیماری را جدی نگیرم. به خاطر حضور فرزندم و همسرم خودم را در خانه قرنطینه کردم و در آن مدت مطالب کمدی خواندم و در زمینه استند آپ کمدی تحقیق و مطالعه داشتم. حتی کتاب‌های متفرقه‌ای که از مدت‌ها پیش می‌خواستم آنها را بخوانم، شروع کردم. مدتی از اخبار کرونایی دورماندم تا حالم روز به‌روز بهتر شود. در حقیقت با آماده‌سازی ذهن قبل از جسم توانستم این بیماری را شکست دهم. شکر خدا با مراقبت‌های ویژه همسرم و پرستاری او این اتفاق هم افتاد.  
‌  ‌باتوجه به شیوع ویروس کرونا امسال برای عید چه برنامه‌ای دارید؟  
بی‌ تردید مثل سال گذشته در ایام عید سفر نمی‌رویم و در خانه می‌مانیم تا به روند حفظ پروتکل‌های بهداشتی کمک کنیم. گشت‌وگذار بماند بعد از کرونا. نوروز امسال در چند برنامه تلویزیونی اجرا دارم و کمتر در کنار خانواده هستم اما تلاش می‌کنم در فرصت پیش‌رو فضایی را به وجود بیاورم که خانواده‌ها از طریق تلویزیون سرگرم شوند و کمتر از خانه بیرون بیایند. چون همه باید کمک کنیم. امیدوارم این ویروس گریبان مردم جهان را رها کند. آرزویم بربادرفتن  
کروناست.
 ‌برای سرنرفتن حوصله‌مان در این مدت در خانه چه پیشنهادی دارید؟  
خب کارهای مختلفی می‌توان انجام داد و افراد براساس فرهنگی که در خانه و خانواده خود دارند و متناسب با آن برنامه‌ریزی می‌کنند. اما من پیشنهاد می‌کنم غیر از استفاده از تلویزیون و رسانه، بر همین مبنا بازی‌های مختلفی که اعضای خانواده آن را بلد هستند به‌صورت گروهی انجام دهند. حتی می‌توانند با سر زدن به آلبوم و عکس‌های خانوادگی و نوستالژیک و از مرتب‌سازی عکس‌ها کمک بگیرند. خیلی از خانواده‌ها در ایام کرونا خودشان یاد گرفتند به کمک همدیگر در خانه سرگرم شوند.  
‌ ‌خرید هم می‌روید؟  
بله خرید هم انجام می‌دهم.  بیشتر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای چون همه چیز در آنجا و در یکجا وجود دارد، خرید می‌کنم.  
‌ ‌عیدنوروز برای امیر کربلایی‌زاده یادآور چیست؟  

آرزویم برباد رفتن کروناست


عید نوروز برای من یادآور عیدی‌هایی است که ما بچه‌بودیم و بزرگ‌ترها می‌دادند و پدر و مادرها آن را از ما می‌گرفتند تا برای ما نگه‌دارند اما هیچ‌وقت هم دیگر آنها را به ما نمی‌دادند چون برایمان نگه می‌داشتند!  
‌ ‌آن سال‌ها عید در خانه پدری شما چطور سپری می‌شد؟  
در خانه پدری من مثل همه خانه‌های سنتی و قدیمی، مادر همیشه چند روز جلوتر خانه‌تکانی را شروع می‌کرد و ما ۶ بچه ۴ خواهر و ۲برادر بودیم و کمک می‌کردیم. هر کسی در یک قسمتی کمک می‌کرد و بعد نزدیک عید همه پس از حمام رفتن و پوشیدن لباس نو آماده و دور سفره جمع می‌شدیم. دعای قشنگ می‌کردیم و روبوسی و تحویل سال نو. اما بعد از آن دوباره دعوای خواهر و برادری و زندگی روتین ادامه پیدا می‌کرد.  
‌ ‌عیدی می‌دهید یا بیشتر عیدی می‌گیرید؟  
کلا از عیدی دادن و عیدی گرفتن خاطره خوبی دارم و سعی می‌کنم حتماً عیدی بدهم و از عیدی گرفتن هم خیلی خوشحال می‌شوم اما امسال هم مثل پارسال کرونا هست و کمتر همدیگر را می‌بینیم.  
‌برای طرفداران استندآپ کمدی هم عیدی دارید؟  
سعی می‌کنم در اجرای استندآپ کمدی در برنامه‌های مختلف، لحظات خوبی را برای مردم به وجود بیاورم اما برای علاقه‌مندان به هنر و استندآپ کمدی هم کتاب «وایستا بخند بیندیش» را آماده دارم که ان‌شاءالله فروردین ماه یا اوایل اردیبهشت به دستشان می‌رسد و حاصل چند سال فعالیت، تحقیق و پژوهش و تولید علم در استندآپ کمدی است که مطالب مفیدی برای استندآپ کمدین شدن علاقه‌مندان دارد.  
‌ ‌هفت‌سین هم می‌چینید؟ کدام سین آن را بیشتر دوست دارید؟  
بله حتماً هفت‌سین می‌چینیم، سیب را خیلی دوست دارم و اساساً سیب زیاد می‌خورم اما سیب قرمز را به خاطر زیبایی و ظاهر و عطر و رنگش خیلی دوست دارم.  
‌ ‌کدام یک از آداب و رسوم نوروز برای شما خاطره انگیزتر است؟  
آداب و رسوم نوروز را خیلی دوست دارم. لحظه تحویل سال وقتی قرآن سر سفره هست و کلام خداوند خوانده می‌شود و از شنیدن دعای زیبای یا مقلب القلوب حس خوب پیدا می‌کنم. آن لحظاتی که انسان دعا می‌کند و از خداوند خواسته‌های یک سالش را می‌خواهد، درکنار تفألی که به دیوان حافظ می‌زنیم را خیلی دوست دارم و برایم جذاب است. حاجی فیروز و عمو نوروز و رسم قاشق زنی هم برایم جذاب هستند که البته قدیم بیشتر بودند و زودتر آمدن بهار را خبر می‌دادند.  

  • امیر کربلایی‌زاده

سال تولد: ۱۳۵۸
ویژگی: استندآپ کمدین، بازیگر تئاتر و سینما، نویسنده و مدرس

  • اولین کلمه‌ای که به ذهن‌ امیر کربلایی‌زاده می‌رسد: 

‌ماسک = بزنیم
‌پدر شدن= زیباست
‌اسکناس تا نخورده= می‌خواهم
‌تئاتر = خانه من
‌حاجی فیروز = سالی یک روز
‌خندوانه = حال خوب
‌کرونا= خر است
‌استندآپ کمدی= خنده همراه اندیشه
‌سبزه عید =سلامتی و صحت
‌شهره لرستانی = استاد

کد خبر 590763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha