طیبه سیاوشی یکی از ۱۷زن مجلس دهم بود که در کنار مسائل سیاسی به‌عنوان چهره پیگیر مسائل حوزه اجتماعی، زنان و کودکان شناخته می‌شود.

طیبه سیاوشی

به گزارش همشهری آنلاین او در انتخابات سال۹۴ با فهرست امید در قامت نماینده تهران وارد مجلس شد و توانست در تصویب لایحه «تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی» در کنار دیگر زنان مجلس، نقش مهمی را ایفا کند. با او در رابطه با روز ۱۲فروردین که به واسطه همه‌پرسی سال۵۸ به‌عنوان روز جمهوری اسلامی ثبت شده است، صحبت کردیم، سیاوشی نیز پیشنهاد داد؛ «مطالعه روند همه‌پرسی می‌تواند دید روشن‌تری نسبت به ۱۲فروردین سال۵۸ به ما بدهد. مردم به بهانه این روز می‌توانند اطلاعات خود را از اهمیت همه‌پرسی در موضوعات مختلف افزایش دهند.»

کتاب

کتاب «کافه اروپا» اسلاونکا دراکولیچ برای افرادی که به موضوعات سیاسی و اجتماعی علاقه دارند، کتاب خوبی است. کافه اروپا مانند دیگر کتاب‌های این نویسنده به موضوع زندگی در کشورهای اروپای شرقی پس از فروپاشی شوروی می‌پردازد. این کتاب شامل بخش‌هایی است که خواننده با آن همذات‌پنداری می‌کند. کتاب «خاطرات دکتر ابتهاج» که در دوران پهلوی مدیرعامل سازمان برنامه و بودجه بود و همچنین کتاب «شصت سال عاشقی»، زندگی پوری سلطانی را به‌شدت توصیه می‌کنم. این کتاب‌های خاطرات می‌تواند تجربه گذشته‌ها را برای ما مرور کنند و حتی با خواندن این کتاب‌ها می‌توانیم برای زمانی هر چند کوتاه از زمانه خود فاصله بگیریم.

موضوع فکر کردن

تلاش برای قرارگرفتن در مسیر گفت‌وگو یکی از نیازهای امروز جامعه است و هر فردی برای حل مشکلات در سطح خانواده و جامعه نیاز دارد که به این موضوع فکر کند و دریابد که برای گفت‌وگو با اعضای خانواده و جامعه چه راهی درست است.

گردش مجازی

تورهای مجازی از سال قبل ایجاد شده‌اند و امسال هم می‌توان از این فضا استفاده کرد. هر چند کرونا ما را از تماشای دنیا محروم کرد اما شاید بتوان با جست‌وجو در اینترنت از زیبایی‌های کلوت شهداد کرمان و دشت سوسن خوزستان لذت برد.

فیلم

فیلم‌های «ابلق»، «شنای پروانه» و «انگل» به‌دلیل نگاه خاصشان به مسائل اجتماعی، می‌توانند در دسته برنامه‌های نوروزی افراد جای بگیرند. سریال «در چشم باد» نیز می‌تواند به‌عنوان بخشی از برنامه افراد در تعطیلات نوروز جای بگیرد. از نظر من خیلی خوب می‌شود که افراد در کنار تماشای فیلم‌های شناخته‌شده، به فیلم‌های طنز نیز توجه داشته باشند، شاید نیاز باشد که در این روزهای سخت فیلم‌هایی مانند «مارمولک» را بارها و بارها تماشا کنیم.

بازی

کوهنوردی و پیاده‌روی را می‌توان به‌عنوان یک تفریح خانوادگی پیشنهاد داد و اگر هم بنا باشد در خانه بازی‌ای را انجام دهیم، بازی «چه‌کسی طرف مقابلش را بیشتر می‌شناسد؟» برای خانواده‌ها جالب خواهد بود. مدل این بازی اینگونه است که ۲عضو از خانواده با چشم‌های بسته کنار یکدیگر می‌نشینند و به‌عنوان مثال از آنها پرسیده می‌شود که «چه‌کسی کمتر به حرف‌ها گوش می‌دهد؟»، ۲نفر باید بدون حرف زدن با اشاره انگشت، خود یا طرف مقابل را به‌عنوان پاسخ جواب معرفی کنند. این بازی نشاط خاصی را به خانه می‌آورد و یادآوری می‌کند که تا چه حد از یکدیگر شناخت داریم.

فعالیت اجتماعی

عضویت در کمپین‌های مختلف برای حفاظت از محیط‌زیست و انجام کارهایی مانند پاک‌سازی طبیعت بسیار مفید است. هر فردی با توجه به توانایی‌هایی که دارد، می‌تواند به واسطه مؤسسات خیریه، چند ساعت در ماه را برای آموزش این مهارت‌ها به افراد نیازمند اختصاص دهد.

گذراندن تعطیلات در نوروز کرونازده

در این ایام که زمان بیشتری در اختیارمان است، بهتر است که فرصت بیشتری را برای خودمان صرف کنیم. در تمام سال به‌دلیل مشغله‌های مختلف فرصت برای تنهاشدن با خودمان نداریم اما شاید این تعطیلات زمان مناسبی باشد.

موسیقی

خواننده‌هایی مانند مرحوم استاد شجریان، علیرضا قربانی، همایون شجریان و شهرام ناظری به‌عنوان افرادی که در حوزه موسیقی سنتی سرآمد هستند، می‌توانند با صدایشان روح ما را جلا بدهند. این سبک موسیقی باعث می‌شود تا در کنار حال خوب، روحمان نیز غنی شود. از میان تمام آهنگ‌ها بیش از همه تصنیف« قلاب» همایون شجریان، تک‌آهنگ علیرضا قربانی و عالیم قاسم‌اف با نام «رَبابی» و همچنین آهنگ هم‌گناه علیرضا قربانی بسیار برای من جذاب است.

هدیه چه بدهیم؟

خرید کارت‌های هدیه از کتابفروشی‌های مختلف تا افراد بر اساس سلیقه خودشان خرید کنند.

کد خبر 590652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha