در روز پنجم فروردین چه بخوانیم، چه گوش بدهیم و چه کارهایی نکنیم.

آشپزی

هدیه: یک عیدی خاص برای روزهای کرونایی، اکسیژن‌سنج

کرونا رسم و رسوم زیادی را تغییر داد. خیلی از مراسم‌ در سال گذشته اجرا نشدند. خیلی از مراسم متفاوت و مجازی اجرا شدند. عادت‌های رفتاری‌مان تحت‌تأثیر کرونا تغییر کرد؛ شیوه احوالپرسی، ‌ابراز محبت، ابراز تسلیت و حتی هدیه‌دادن‌مان. پس اگر برخلاف هرسال که برای عیدی گل و پول و وسایل متفرقه می‌خریدید، ‌امسال تغییری در روند عیدی دادن‌تان ایجاد شود، آب از آب تکان نخواهد خورد. امروز اگر خواستید با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی سری به بزرگ‌ترهای فامیل بزنید، بهترین عیدی متناسب با شرایط همه‌گیری کرونا برای آنها یک دستگاه سنجش اکسیژن خون است. حضور این دستگاه در خانه نوعی قوت قلب برای همه خواهد بود. دستگاه اکسیژن‌سنج با برندها و مدل‌های مختلف در بازه قیمتی ۹۰هزار تومان تا ۳۰۰هزار تومان موجود است. البته مدل‌های گران‌قیمت‌تر هم قابل خریداری هستند، اما اگر بخواهید چند عیدی مشابه برای بزرگ‌ترها بخرید، از همین بازه قیمت خریداری کنید تا مقرون به‌صرفه‌تر باشد.

فعالیت ذهنی: شیوه‌ای متفاوت برای گردگیری کتابخانه، خاک‌گیری

 پیشنهادهایی برای پنجم فروردین | فرصتی برای تماشای معروف‌ترین بازیکن‌های فوتبال

خاک‌گیری از کتابخانه توصیه‌ای کلیشه‌ای و حتی مسخره به ‌نظر می‌رسد. با این حال امروز که یک هفته از تعطیلات نوروز گذشته و احتمالا دنبال راهی برای فرار از حوصله‌سررفتگی می‌گردیم، می‌توانیم به بهانه خاکبرداری از کتاب‌ها، سراغ کتابخانه برویم و سرگرم شویم. ماجرا معمولا از اشیا و کاغذهای فرورفته لابه‌لای کتاب‌ها یا از آنهایی که روی کتاب‌ها پخش و پلا شده‌اند شروع می‌شود.
آدم یک کتاب خاک‌گرفته را می‌گیرد جلوی چشم و فوتتتتتتتتت... خاکش در چشم می‌نشیند و آدم ناچار می‌شود برای مالیدن چشم با پشت‌دست، کتاب را رها کند و کتاب که روی زمین می‌افتد، روی صفحه‌ای باز می‌ماند که وقتی شروع می‌کنی به خواندن، یادت می‌اندازد این خطوط را وقتی خواندی که ... زمان می‌گذرد، با خاک و کتاب و خاطره ...
 زمان این‌چنین در هفتمین روز می‌گذرد و وقتی مجبورت کنند از کتابخانه جدا شوی، یک جلد کتاب هم برای آذوقه روزهای بعد با خودت برداشته‌ای. برگردیم سروقت سوژه کتابخانه...

فیلم:شیرینی شانس «بیلی وایلدر ۱۹۶۶»، غرامت مضاعف

 پیشنهادهایی برای پنجم فروردین | فرصتی برای تماشای معروف‌ترین بازیکن‌های فوتبال

تماشای فیلمی متوسط از وایلدر هم خودش ضیافتی است، چه رسد به اینکه با یکی از بهترین‌های او سروکار داشته باشیم. وایلدر در بهترین فیلم‌هایش قصه گوی درجه یکی است و در روزگاری که شعبده جای روایت و حرکت‌های عجیب و غریب دوربین و جلوه‌های ویژه جای داستان تعریف‌کردن را گرفته، تماشای فیلم‌های وایلدر و بازخوانی آثارش هم طعم دلپذیر سینمای کلاسیک را به همراه می‌آورد. در «شیرینی شانس» هری هینکل (جک لمون) که فیلمبردار تلویزیون است، هنگام ضبط یک مسابقه فوتبال آمریکایی، توسط یکی از بازیکنان مصدوم می‌شود. موضوع خیلی جدی نیست ولی پای ویلی گینگریچ (والتر ماتئو) به میان می‌آید که وکیل هفت‌خطی است و از هری می‌خواهد ادعا کند بر اثر ضربه دچار شوک عصبی و فلج شده است تا از بیمه غرامت سنگینی بگیرند. زوج دوست داشتنی جک لمون و والتر ماتئو در شیرینی شانس در اوج هستند و وایلدر هم کمدی موقعیت درجه یکی ساخته و طبق معمول هنرش را در پیشبرد داستان، دیالوگ‌نویسی و خلق شخصیت‌های جذاب نمایان کرده است. شیرینی شانس جزو شاهکارهای وایلدر نیست ولی فیلم خوب و دلپذیری است که تماشای نسخه دوبله‌اش لذتی مضاعف دارد. صداپیشگی مرحوم منوچهر نوذری به جای جک لمون و منوچهر اسماعیلی به‌جای والتر ماتئو حکم ارزش‌افزوده شیرینی شانس را دارد.

خرید:یک روز در جشنواره فروش نوروزی، کاهش سود برای جذب مشتری

 پیشنهادهایی برای پنجم فروردین | فرصتی برای تماشای معروف‌ترین بازیکن‌های فوتبال

کرونا شکل همه‌چیز را تغییر داده و الان دیگر همه به این وضعیت عادت کرده‌اند. آخرین دستاورد کرونا در انتهای سال۹۹ این بود که جشنواره فروش فوق‌العاده نوروزی را جایگزین نمایشگاه‌های بهاره کرد. در این طرح واحدهای صنفی دارای پروانه کسب، محصولات را با تخفیف و حداقل سود به فروش گذاشته‌اند. این طرح با تمرکز روی آجیل، میوه، شیرینی و پوشاک، کیف و کفش آغاز شد، ولی در ادامه، سایر اصناف هم به جشنواره فروش فوق‌العاده نوروزی پیوستند. الان که چند روزی از شروع سال جدید گذشته، فرصت خوبی برای استفاده از تخفیف‌های این جشنواره است. جشنواره فروش فوق‌العاده نورزی تا نیمه فروردین۱۴۰۰ برقرار است. این جشنواره کمیته نظارت و بازرسی هم دارد و درصورتی که مشکلی پیش بیاید، واحدهای بازرسی مکلف شده‌اند در کمترین زمان به شکایات مردمی رسیدگی کنند.

تقویم:بهانه‌ای برای یک تحقیق تاریخی، روز دارابگِرد

 پیشنهادهایی برای پنجم فروردین | فرصتی برای تماشای معروف‌ترین بازیکن‌های فوتبال

مناسبت امروز را شاید چندان نشناسید. اگر در شهرستان داراب در استان فارس زندگی می‌کنید یا به هر دلیلی در این شهر هستید، همین امروز سری به شهر دارابگِرد بزنید و با رعایت پروتکل‌ها گپ و گفتی با مردم شهر داشته باشید تا اطلاعات بیشتری درباره روز دارابگِرد به‌دست آورید. از آنجاکه تولد زرتشت در روایت‌های موجود، روز پنجم فروردین است، در ایران باستان این روز جشن گرفته می‌شده است. بقایای این جشن و بزرگداشت را هنوز می‌توان در گوشه و کنار این شهر تاریخی مشاهده کرد. البته سنت‌های این روز باستانی اکنون متحول شده‌اند و مردم شهر بیشتر با آن شبیه به روز سیزده به‌در برخورد می‌کنند.نامگذاری روز دارابگِرد به همت انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی دارابگِرد انجام شده است. حتی اگر به‌خاطر همه‌گیری کرونا مراسم خاصی برگزار نشود، دست‌کم یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران باستان را از نزدیک می‌بینید.

فوتبال: فرصتی برای تماشای معروف‌ترین بازیکن‌های فوتبال، شب پرستاره

 پیشنهادهایی برای پنجم فروردین | فرصتی برای تماشای معروف‌ترین بازیکن‌های فوتبال

رقابت برای راهیابی به جام‌جهانی ۲۰۲۲ امشب در آمریکای جنوبی وارد مرحله پنجم می‌شود. برزیل که هر ۴بازی قبلی را برنده از زمین بیرون آمده، امشب برای ادامه صدرنشینی دنبال شکست‌دادن کلمبیاست، ولی میزبان که پس از باخت تحقیرآمیز برابر اکوادور (۶بر یک) کارلوس کی‌روش را از کار برکنار کرد، برای ساکت کردن مردم کلمبیا چاره‌ای جز به‌دست‌آوردن نتیجه‌ای آبرومندانه برابر برزیل ندارد. این کار را برای نیمار و دوستان سخت می‌کند و کسی چه می‌داند، شاید آرژانتین امشب با درخشش مسی، مسابقه خانگی را از اوروگوئه ببرد و فاصله ۲امتیازی با برزیل را جبران کند. البته علاوه بر این دو بازی، می‌توانید ستاره‌های اروپایی فوتبال را هم در شب دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در اروپا تماشا کنید: آلمان - ایسلند/ ایتالیا -ایرلند شمالی/ اسپانیا -یونان.

کتاب:قصه‌های کوتاه برای بچه‌های ریش‌دار

 پیشنهادهایی برای پنجم فروردین | فرصتی برای تماشای معروف‌ترین بازیکن‌های فوتبال

کمتر از ۱۰ نام در تاریخ داستان‌نویسی ایران وجود دارد که اگر بخواهید داستان‌نویس شوید، حتما خواندن آثارشان برایتان تجویز می‌شود. اولین نام محمدعلی‌جمال‌زاده است. او کسی بود که نوشتن داستان کوتاه به شیوه مدرن را در ادبیات ایران باب کرد. همین موضوع می‌تواند بهانه‌ای باشد برای دوباره ورق‌زدن «فارسی شکر است»؛ اولین داستان کوتاه به زبان فارسی که به سبک مدرن نوشته شد. پیشنهاد وسوسه‌انگیز دیگر برای چنین روزی، بدون تردید «قصه‌های کوتاه برای بچه‌های ریش‌دار» است که در سال ۱۳۵۲ برای نخستین‌بار منتشر شد. در این کتاب هم می‌توانید ۱۲ داستان از نخستین داستان‌نویس واقعی تاریخ ادبیات ایران بخوانید. پیشنهادهای دیگر، البته اگر بتوانید پیدایشان کنید: یکی بود، یکی نبود (۱۳۰۰)، سروته یه کرباس (۱۳۲۳)، قصه‌های کوتاه قنبرعلی (۱۳۳۸) و غیر از خدا هیچ‌کس نبود (۱۳۴۰).

آشپزی: شیرینی درست کنید و آرد به هوا بپاشید

 پیشنهادهایی برای پنجم فروردین | فرصتی برای تماشای معروف‌ترین بازیکن‌های فوتبال

امروز شیرنی بپزید و لذت ببرید. شیرینی خانگی هزار برابر عزیزتر از شیرینی قنادی است، حتی اگر به آن دلبری نباشد. مثلا شیرینی زنجبیلی بپزید مثل همان آدمک زنجبیلی معروف در کارتون‌ها که وقتی سینی شیرینی از فر بیرون می‌آید عطر و بویش را طوری به تصویر می‌کشند که در همان لحظه آب دهن را قورت می‌دهیم و دل‌مان می‌خواهد حتی شده یک گاز از آن بخوریم. خیلی زود دست به‌کار شوید. آرد، شکر، کره، شیر و تخم‌مرغ را بیاورید روی میز بچینید و حتی از بقیه کمک بگیرید تا لحظه‌های شیرینی را با هم تجربه کنید. گاهی هم آرد را بر سرو صورت کودکان بمالید و حتی در هوا بپاشید. حتما با این کار آشپزخانه را به فنا می‌دهید اما خاطره یک روز خوب و شیرین تا مدت‌ها در ذهنتان می‌ماند.

کد خبر 590636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha