معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که در هفته اخیر میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در ایران به ۶۰.۴ درصد کاهش یافته گفت: در شش استان میزان رعایت موارد بهداشتی کمتر از ۵۲ درصد است و تقریبا نیمی از دستورالعمل‌ها رعایت نمی‌شوند.

ايرج حريرچي

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در حاشیه نشست ستاد استانی مدیریت کرونا در استانداری خوزستان گفت: در آستانه عید هستیم و شرایط سخت است اما خوشبختانه اصناف همکاری بسیار خوبی داشته‌اند. مهم‌ترین نگرانی ما در چند هفته آینده از بابت سفر و دورهمی‌ها است. از مردم می‌خواهیم «نه به مراسمات عید و چهارشنبه‌سوری»، «نه به مراسم عید» و «نه به ۱۳ به در» را در دستور کار قرار دهند؛ انجام سفر و برگزاری دورهمی می‌تواند انتقال بیماری را شدیدا افزایش دهد.

وی افزود: متاسفانه در هفته اخیر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۶۰.۴ درصد کاهش یافته است در حالی که در چند هفته گذشته به ۸۳.۶ درصد رسیده بود. تا زمانی که میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تا حدود ۹۰ درصد نباشد، همچنان احتمال وقوع مشکلات وجود دارد.

حریرچی گفت: در شش استان، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر از ۵۲ درصد است و تقریبا نیمی از دستورالعمل‌ها رعایت نمی‌شوند.

وی افزود: خاصیت این ویروس پایداری در حمله و ایجاد بیماری و مرگ و میر است بنابراین می‌توان با تاخیر ابتلا و با حفظ جان مردم تا زمان واکسیناسیون وسیع مبتنی بر تولید داخل که از خردادماه و تیرماه سال آینده آغاز می‌شود، مقابله اصلی و ایجاد ایمنی جمعی هدفمند را به دست بیاوریم بنابراین باید سه ماه آینده، استقامت و صبر کرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: مهم‌ترین راه مقابله با مشکلات اقتصادی کرونا، کوتاه کردن دوره همه‌گیری این بیماری است و راه میانبری وجود ندارد.

وی در خصوص وضعیت بیماری در خوزستان نیز بیان کرد: استان خوزستان در یک سال اخیر نسبتا عملکرد مناسبی در کنترل بیماری کوویدـ۱۹ داشت اما در یک ماه اخیر دچار مشکلات شدیدی شد که با اقدامات جدید استاندار، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، بسیج، سپاه و هلال احمر خوشبختانه شرایط بیماری کنترل شده اما این موضوع به این معنی نیست که خوزستان از وضعیت قرمز خارج شده است.

وی افزود: چهار شهرستان خوزستان از وضعیت قرمز کرونایی به نارنجی و سه شهرستان از وضعیت نارنجی به زرد تبدیل شده‌اند و در دیگر شهرستان‌ها روند صعودی بیماری آهسته یا متوقف شده است. امیدواریم این روند کاهشی، به صورت نوسانی نباشد و ممتد به سمت پایین ادامه یابد. برای این‌که این کار عملیاتی شود، در حال خوف و رجا هستیم؛ خوف از برگشت بیماری زیرا ویروس غالب در خوزستان ویروس جهش‌یافته است که سرایت‌پذیری و قدرت انتقال بالایی دارد.

کد خبر 590503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha