آیین کاشت نهال دوستی با عنوان «با هم برای زمین» امروز، چهارشنبه (۲۰ اسفندماه) با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، و پیروز حناچی، شهردار تهران، در محل بوستان بهشت مادران برگزار شد.

ظریف

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف روز چهارشنبه در مراسم کاشت نهال با حضور همسران دیپلمات‌های مقیم ایران که در تهران برگزار شد، گفت: ما در هفته درختکاری هستیم و پاسداشت ارزش محیط زیست، منابع طبیعی و درختان به عنوان نماد حیات بشری است.

وی یادآور شد: ما زمین را مادر می‌دانیم و این اهمیت نقش مادری برای آینده نوع انسان است.

ظریف اظهار کرد: امروز مراسم کاشت نهال را با هم داریم و شعر زیبای حافظ که می‌گوید «درخت دوستی بنشان»، باید نمونه‌ای در رفتار بین‌المللی کشورها باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز همراه با هم درخت می‌کاریم و یک تجربه در زندگی مشترک را نشان می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست مربوط به یک شهر و کشور نیست و محیط زیست جهان به هم پیوسته است.

ظریف ادامه داد: نمی‌توان در گوشه‌ای زندگی و فکر کرد سلامت دیگر نقاط جهان به ما مربوط نیست.

ظریف افزود: محیط زیست میراث بشری است و همه ما باید در نگهداری از آن مراقبت کنیم؛ هیچ کسی نمی‌تواند با آلودگی اطراف خود محیط زیست دیگران را بهبود بخشد.

وی با بیان اینکه اگر درخت دوستی بکاریم به دوستی در عالم کمک کرده‌ایم، تاکید کرد: همان‌طور که مسخره است بگوییم دور خودمان دیوار می‌کشیم که برای خودمان محیط زیست آلوده نداشته باشیم، به همان میزان هم مسخره است که بگوییم برای خودمان صلح درست می‌کنیم در حالی که کشور همسایه درگیر جنگ و ناامنی است.

ظریف اظهار کرد: صلح و امنیت هم مانند محیط زیست میراث بشری است و بدانیم که در دنیای ناامن، زندگی امن وجود نخواهد داشت و باید باور کنیم بدون همدیگر و مشترکات فراوان میان ما امکان زیست همگانی در جهان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید صلح و محیط زیست و همکاری بین‌المللی را پاس داشت و تروریست و فشار اقتصادی به مردم را کنار گذاشت، تاکید کرد: وجدان بشری خواهان صلح است و وظیفه ما است که در این زمینه همکاری کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: کاشت درخت صلح و دوستی ۲ هدف فرهنگ پاسداری از محیط زیست و ترویج فرهنگ همکاری را به دنبال دارد.

ظریف ادامه داد: باید با فرا رسیدن سال نو دشمنی‌ها را کنار گذاشت تا در محیطی امن‌تر و سالم‌تر زندگی کنیم.

پیشنهاد حناچی: برنامه صدساله برای تهران نوشته شود

پیروز حناچی، شهردار تهران، هم در آیین کاشت نهال دوستی گفت: در آستانه تغییر قرن، عملکرد یک ساله مدیریت شهری بررسی و برای صد سال آینده برنامه‌ریزی شود.

وی در آغاز سخنانش، با اشاره به قرارگیری در هفته منابع طبیعی، بیت «درخت دوستی بنشان که کام دل ببار آرد / درخت دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد» از حافظ را یادآوری کرد و گفت: این شعر نشان می‌دهد بسیاری از آموزه‌ها در فرهنگ و آیین و ادبیات ما وجود دارد که می‌توانیم از آنها در جهان امروز بهره ببریم.

حناچی با اشاره به آموزه‌های دین مبین اسلام برای حفاظت از محیط زیست، گفت: پیامبر اسلام(ص) اعتقاد داشت که شکستن شاخه درخت مانند شکستن بال پرندگان است و این جایگاه و ارزش حفاظت از محیط زیست در دین اسلام را نشان می‌دهد. ‌

شهردار تهران با اشاره به آغاز فصل بهار، افزود: به سوی اعتدال طبیعت می‌رویم و تهران هر روز زیبایی‌های بیشتری پیدا می‌کند. امسال از جهتی، سالی نادر است چراکه در آستانه تغییر قرن چهاردهم به پانزدهم هستیم. با وجود این که برخی دانشمندان ستاره‌شناسی می‌گویند این قرن امسال تمام نمی‌شود اما ما سال جدید را با نام ۱۴۰۰ شروع می‌کنیم؛ به همین مناسبت هم عملکرد یک ساله مدیریت شهری را بررسی می‌کنیم و برای صد سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود.

حناچی به پاندمی کرونا اشاره کرد و گفت: جهان در حال حاضر برای مقابله با کرونا مبارزه می‌کند. اتفاقی که در آینده زندگی بشریت تاثیر زیادی خواهد داشت و یکی از نقاط عطف تاریخ خواهد بود. البته ما در ایران علاوه بر پاندمی کرونا، با تحریم‌ها هم درگیر بودیم و شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم. 

کد خبر 589969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha