بدون شک مترو بهترین و سریع‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی است که شهروندان می‌توانند با آن، در کمترین زمان به مقصد برسند.

مترو

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی: هزینه استفاده از این وسیله هم کمتر از دیگر وسایل حمل‌ونقل است و مسافران با خرید یک بلیت می‌توانند مسیر خود را با سوار شدن به قطارهای خطوط دیگر تغییر دهند. گسترش خطوط مترو در سال‌های اخیر هم به این موضوع کمک کرده و مسافران به راحتی می‌توانند از هر نقطه‌ای به بخش‌های مختلف پایتخت دسترسی پیدا کنند. خط ۸ مترو هم برای تکمیل این فرایند یعنی اتصال همه خطوط مترو پایتخت درحال ساخت است و مسئولان شهری و کارشناسان درحال بررسی و جانمایی مناسب ایستگاه‌ها هستند تا ساکنان تهران، در کمترین زمان به آنها دسترسی پیدا کنند. مسئولان شهری منطقه ۱۷ به دنبال ساخت یکی از ایستگاه‌های این خط در نزدیکی محور «باغ‌راه حضرت فاطمه(س)» هستند و درخواست اجرای این طرح را به متولیان امر داده‌اند. «سعید سراج» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۷ از مزایای این طرح می‌گوید.  

خط ۸ مترو تهران یکی از خطوط بسیار مهم پایتخت است که هسته مرکزی تهران را به شکل حلقه U مانند پوشش می‌دهد. این خط مترو با ۸ خط دیگر ایستگاه مشترک خواهد داشت. یعنی مسافران پس از سوار شدن به قطارهای این خط می‌توانند در طول مسیر به یکی از ایستگاه‌های ۸ خط دیگر مترو دسترسی پیدا کنند.

این خط مترو از خیابان ابومسلم خراسانی در جنوب محله افسریه شروع می‌شود و در ایستگاه دوم ضلع جنوب‌شرقی میدان بسیج (سه‌راه افسریه) با خط ۹ مترو دارای ایستگاه مشترک خواهد بود. سپس با خط ۶ در ایستگاه‌های مترو بعثت و شهرک آزمایش متقاطع خواهد شد. قطارهای این خط با ایستگاه‌های مترو پایانه جنوب و مصلای امام خمینی(ره) در خط یک دارای ایستگاه تبادلی خواهد بود و در خط ۳ به ایستگاه‌های شهرک شریعتی و خواجه عبدالله انصاری می‌رسد. این خط بعدها با خط ۱۱ مترو تهران در محدوده عبدل‌آباد ایستگاه تقاطع خواهد داشت و در خط ۴ با ایستگاه مترو دکتر حبیب‌الله و در خط ۲ با ایستگاه‌های مترو دانشگاه شریف و سرسبز متقاطع می‌شود. همچنین در ایستگاه مترو بوستان گفت‌وگو در خط ۷ تقاطع خواهد داشت.

اهالی منطقه ۱۷ | برای ما هم ایستگاه مترو احداث کنید
سعید سراج/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۱۷
  • ساخت ایستگاه مترو در غرب منطقه

با کمی تأمل در تقاطع‌هایی که خط ۸ با خطوط دیگر مترو دارد به راحتی می‌توان به اهمیت این مسیر پی برد؛ خطی که قرار است از جنوب‌شرق تهران آغاز شود و پس از عبور از جنوب هسته مرکزی شهر، به سمت غرب تهران رفته و از آنجا به سمت شمال غرب و دوباره پس از چرخش مجدد با عبور از شمال هسته مرکزی شهر، به سمت شمال شرق منتهی شود. بنابراین کافی است یکی از ایستگاه‌های این خط در نزدیکی محل سکونت‌مان باشد تا نیاز ما را به تمامی خطوط مترو پایتخت برطرف کند. همین موضوع باعث شده تا مسئولان شهرداری منطقه ۱۷ برای ساخت یکی از ایستگاه‌های این خط در این منطقه جنوبی شهر تلاش کنند.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۷ می‌گوید: «ساخت خط ۸ در فاز مطالعاتی قرار دارد و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار شده قطارهای این خط از بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی عبور کنند. از خیابان شمشیری (آذری) تا میدان شهید سروری، محدوده منطقه ۱۷ است و مقرر شد یک ایستگاه تبادلی در این محدوده ساخته شود تا ساکنان منطقه بتوانند از این طریق به خطوط دیگر مترو دسترسی پیدا کنند.پیشنهاد اولیه، ساخت ایستگاه در چهارراه یافت‌آباد بود، اما درخواست تغییر این محل را ارائه داده‌ایم.»
سعید سراج ادامه می‌دهد: «انتخاب چهارراه یافت‌آباد در بزرگراه شهید سعیدی به دلیل فعالیت بازار مبل یافت‌آباد در این محدوده است، اما پیشنهاد دادیم این ایستگاه کمی بالاتر در تقاطع بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی و باغ‌راه حضرت فاطمه(س) ساخته شود.» پیش از این از باغ‌راه حضرت فاطمه(س) به اسم «شارباغ» یاد می‌شد؛ همان محوری که خط آهن تهران‌ـ تبریز زیرزمینی شده و قطارها از طریق تونل از منطقه ۱۷ عبور می‌کنند. از آنجا که بام این تونل به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شده بود، مسئولان شهری با تعامل شرکت راه‌آهن درحال ساخت و ایجاد امکانات متنوع شهری در این مسیر هستند تا به باغ‌راه تبدیل شود.

اهالی منطقه ۱۷ | برای ما هم ایستگاه مترو احداث کنید

  • مزیت‌های یک طرح پیشنهادی

سراج با اعلام اینکه ساخت یکی از ایستگاه‌های مترو خط ۸ در چهارراه یافت‌آباد جزء پیشنهادهای اولیه شرکت مترو و کارشناسان بوده، می‌گوید: «به‌طور معمول برای ساخت ایستگاه‌های مترو و اجرای هر طرح شهری ابتدا پیشنهادهایی ارائه می‌شود، ولی به معنای قطعی بودن نیست و ممکن است تغییر کند. طرح‌ها ارائه می‌شود و در فاز مطالعاتی قرار می‌گیرد تا نظرات و تهدیدها و فرصت‌های آن بررسی شود. این اقدامات سبب می‌شود تا طرح‌های شهری بهترین کاربری را داشته باشد.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۷ درباره علت ارائه پیشنهاد برای تغییر در ساخت ایستگاه مترو در خط ۸ می‌گوید: «ساخت ایستگاه مترو در تقاطع بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی و باغ‌راه حضرت فاطمه(س) مزیت‌های زیادی دارد.

با ساخت این ایستگاه، دسترسی ساکنان قسمت‌های زیادی از محله‌های منطقه ۱۷ به این خط میسر خواهد شد. همچنین تبادل مسافر در این ۲ خط (قطارهای تهران‌ـ تبریز و مترو) سریع‌تر می‌شود و به ورود و خروج امن مسافران کمک شایانی خواهد کرد. یک ریل سرد (بلااستفاده) هم در تونل زیرزمینی خط آهن تهران‌ـ تبریز وجود دارد که گفته می‌شود به‌عنوان خط مترو حریم تهران اختصاص پیدا کند. درصورت اجرای این طرح، مسافران در این تقاطع می‌توانند از قطارهای شهری پیاده شده و سوار قطارهای حریم شهر شوند. گفتنی است فاصله این ایستگاه مترو تا چهارراه یافت‌آباد هم زیاد نخواهد بود و مسافران به راحتی می‌توانند از طریق این خط به بازار یافت‌آباد دسترسی پیدا کنند.»
وی ادامه می‌دهد: «مترو بهترین وسیله حمل‌ونقل عمومی است. خوشبختانه ۳ ایستگاه مترو در ضلع جنوبی منطقه داریم و با ساخت ایستگاه در تقاطع بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی و باغ‌راه حضرت فاطمه(س)، اهالی می‌توانند در غرب منطقه هم سوار قطارهای مترو شوند.» سراج در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهاد شهرداری منطقه مورد موافقت قرار گرفته یا خیر، می‌گوید: «بسیاری از مسئولان ذی‌ربط از جمله شرکت‌های مترو و راه‌آهن، همچنین مشاوران از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند و بدون شک با آن موافقت می‌شود.»  وی درباره زمان بهره‌برداری از این ایستگاه می‌گوید: «خط ۸ مترو از طرح‌های بزرگ و مهمی است که برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای آن درحال انجام است. اجرای این طرح به دلیل وسعت و حجم زیاد کار زمانبر است و نمی‌توان زمان مشخصی برای آن تعیین کرد.»

اهالی منطقه ۱۷ | برای ما هم ایستگاه مترو احداث کنید
سید محمد فیاض شهردار منطقه ۱۸
  • تجلی‌ هویت فرهنگی و اجتماعی شهر در «باغ‌راه فاطمه‌الزهرا(س)»

در گذشته ساکنان حریم خط راه‌آهن تهران‌ـ تبریز در ۲ بخش شرقی و غربی آنکه شامل مناطق ۱۷ و ۱۸ می‌شود با معضلات فراوانی مواجه بودند که با اجرای طرح زیرزمینی شدن مسیر عبور و مرور قطارها و ریل قطار، معضلات برطرف و آرزوی دیرینه شهروندان محقق شد.
اما اجرای پروژه زیرزمینی شدن خط راه‌آهن تهران ـ تبریز تازه ابتدای کار بود، چراکه اراضی و زمین‌های آزاد شده نیازمند ساماندهی و برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌هایی بود که خواسته و نیاز شهروندان را تأمین کند و سرانه‌های اجتماعی و فرهنگی ساکنان این بخش از پایتخت را افزایش دهد.
اکنون پس از یک دهه کش و قوس فراوان برای مشخص شدن متولی اصلی ساماندهی حریم خط راه‌آهن تهران – تبریز، مدیریت شهری توانست عهده‌دار این مهم شود و برای این محور استراتژیک و کاربردی تصمیم و راهکاری مناسب ارائه دهد و آن را با جدیت اجرایی کند. پروژه ساخت باغ‌راه فاطمه‌الزهرا(س) اکنون در ۲ جبهه شرقی و غربی و در مناطق ۱۷ و ۱۸ هر روز شاهد پیشرفت است تا هرچه زودتر به نتیجه برسد و کام شهروندان ساکن در این محدوده را شیرین‌کند.
باغ‌راه فاطمه‌الزهرا(س) که در منطقه ۱۸ از محله‌هایی همچون فردوس و تولیددارو می‌گذرد، بدون‌ تردید در آینده نزدیک به‌عنوان یکی از تجلی‌گاه‌های هویت فرهنگی و اجتماعی شهر در پایتخت شناخته خواهد شد.
باغ‌راه فاطمه‌الزهرا(س)، تنها یک مسیر سرسبز و با نشاط نخواهد بود، بلکه فضایی برای تعامل و ارتباطات اجتماعی شهروندان فراهم خواهد کرد که نقش ویژه‌ای در اعتلای فرهنگ جامعه و البته منطقه ما خواهد داشت.
اجرای این پروژه فرهنگی و اجتماعی در آینده محله‌های حریم خط راه‌آهن تهران – تبریز نیز تأثیرات مثبت فراوانی خواهد گذاشت که یکی از آنها ارزش افزوده‌ای است که برای املاک و خانه‌های حریم این باغ‌راه به وجود می‌آورد و وضعیت اقتصادی خانواده‌ها را بهبود می‌بخشد.

کد خبر 589702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha