چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین نوزاد حاصل از تلقیح مصنوعی می‌خواهد سی‌امین زادروزش را به دور از دیدگان مردم برگزار کند.

تولد لوئیس براون، اولین نوزاد حاصل از تلقیح مصنوعی (IVF)، سه دهه قبل سرخط اخبار در سراسر جهان شد- اما او اکنون ازدواج کرده و صاحب یک فرزند است می‌خواهد سی‌امین زادروزش را به دور از دیدگان مردم برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه براون که با شوهرش وسلی مولیندر و پسر 18 ماهه‌اش در بریستول در جنوب غرب انگلیس زندگی می‌کند  مدیر یک شرکت کشتی‌‌سازی است- با وجود سبک زندگی متعادلش از ظاهر شدن در مقابل عموم اکراه داشته است.

گرچه تولد براون راه برای میلیون‌ها زوج نابارور در سراسر جهان گشود تا از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) بچه‌دار شوند، اما او قصد ندارد که این تاریخ شاخص را جشن بگیرد.

لوئیس براون اولین نوزاد آزمایشگاهی جهان در سال 1978- AFP

او می‌گوید:"من معتقد هستم که این زادروزی عادی است. ممکن است با دوستانم بیرون برویم یا ممکن است با اعضای خانواده غذایی بخوریم. می‌خواهم جشن تولد آرامی داشته باشم. "

لوئیس جوی براون در 25 جولای 1978 در اولدهام در بیمارستان عمومی منطقه‌ای در شمال غرب انگلیس با عمل سزارین به دنیا آمد، و هنگام تولد 2.61 کیلوگرم وزن داشت.

والدین او،لسلی و جان، نه سال بود که به دنبال بچه‌دار شدن بودند، اما نمی‌توانستند زیرا لوله‌های تخمدانی او مسدود بودند.

این زوج هنگامی که درباره پژوهشی شنیدند که بوسیله فیزیولوژیست دانشگاه کمبریج، رابرت ادواردز و متخصص زنان پاتریک استپتو در حال انجام بود، برای درمان بوسیله آنها داوطلب شدند.

این پژوهشگران یک رویان لقاح‌یافته را از تخمک و اسپرم زوج در آزمایشگاه ایجاد کردند و سپس آن را در رحم لسلی براون کاشتند.

نوزادی که به این ترتیب به دنیا آمد، لوئیس بود، و تنها هنگامی که به سن مدرسه رسید، والدینش در مورد نحوه غیرمعمول لقاحش به او توضیح دادند.

 براون اصرار دارد که دوران مدرسه را به طور عادی گذرانده است. او دست کم در خانواده‌اش وجهه غیرمعمولی نداشت، زیرا خواهر کوچکتر او ناتالی، که چهار سال بعد متولد شد، نیز از طریق IVF به دنیا آمد که چهلمین مورد لقاح آزمایشگاهی محسوب می‌‌شد.

ناتالی براون همچنین به اولین کودک آزمایشگاهی شد که بعدها در سال 1999 به طورطبیعی بچه‌دار شد. لوئیس براون در سال 2004 با مولیندر ازدواج کرد و در سال 2006 به طور طبیعی دخترش کامرون را به دنیا آورد.  [اولین نوزاد آزمایشگاهی جهان مادر شد]

لوئیس براون و فرزندش کامرون و مادرش لسلی در کنار رابرت ادواردز - AFP

براون با وجود خجالتی بودن در مورد اینکه اولین کودک آزمایشگاهی دنیا خوانده شود، همچنان با رابرت ادواردز،پژوهشگر برجسته‌ای که کار او تولد او را امکان‌پذیر کرد، رابطه‌ای نزدیک دارد.

 همکار ادواردز، استپتو در سال 1988 درگذشت، اما ادواردز رابطه‌اش با خانواده براون را حفظ کرد و حتی در جشن عروسی لوئیس براون شرکت کرد.

آنها اخیرا در مراسمی که در ابتدای این ماه در مراسمی در کلینیک بورن هیل، یک مرکز باروری در شرق انگلیس که ادواردز و استپتو بنیانگذاری کردند، به مناسبت سی‌امین سالگرد IVF دوباره با یکدیگر دیدار کردند.

کد خبر 58919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز