دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد بالارفتن سن مردان به بالای 40 با کاهش میزان بارداری و افزایش میزان سقط جنین در همسرانشان همراهی دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مدت‌هاست که معلوم شده است بخت زنان برای تولیدمثل با افزایش سن پس از نیمه دهه 30 زندگی کاهش پیدا می‌کند، اما یافته‌های جدید قوی‌ترین شاهد تا به امروز در این مورد است که بالارفتن سن پدران هم می‌تواند اثر مشابهی داشته باشد.

پژوهشگران در فرانسه 21239 مورد داخل کردن مصنوعی اسپرم به درون رحم (IUI) برای باروری را در بیش از 12000 زوج تحت نظر گرفتند.

همانطور که انتظار می‌رفت، آنها مشاهده کردند که میزان بارداری در زنان بالای 35 سال به طور قابل توجهی از زنان جوانتر کمتر و میزان سقط جنین آنها هم بیشتر است.

 استفانی بلوک، پژوهشگر در "مرکز  کمک به تولید مثل ایلو" در پاریس که سرپرست این تحقیق بود، می‌گوید:"اما ما همچنین نشان دادیم که سن پدر هم در میزان بارداری اهمیت دارد و سن بالای 40 مرد بر باردارشدن زن اثر منفی دارد."

او می‌‌افزاید: "و حتی تعجب‌آورتر اینکه نسبت سقط جنین هم با بالا رفتن سن پدر افزایش می‌یافت."

نتایج این تحقیق در شماره آینده نشریه انگلیسی Reproductive Biomedicine منتشر خواهد شد.

در روش IUI اسپرم‌ها با استفاده از دستگاه گریزازمرکز از مایع منی جدا می‌شوند. این اسپرم‌های "شسته‌شده" سپس مستقیما به داخل رحم فرستاده می‌شوند تا بخت لقاح تخمک و بارداری افزایش یابد.

گرچه تحقیقات قبلی نشان داده بود که با افزایش سن مردان از تعداد و کیفیت‌ اسپرم‌های آنها کاسته می‌شود، این پژوهش برای اولین بار شاهدی بالینی در این باره ارائه می‌دهد که سن بالاتر مرد می‌تواند بر باروری همسرش تاثیر مستقیم داشته باشد.

کد خبر 57228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز