در واپسین روزهای زمستان، صدای قدم‌های بهار و بوی نوروز شهر و محله‌مان را فرا گرفته. دیرگاهی است نوروز و خرید عیدانه ۲ واژه جدانشدنی بوده و سال‌ها بهارمان را با لذت خریدهای شیرین و جامه‌های نو به شیوه سنت‌های دیرینه جشن می‌گرفتیم.  

باغ قاجاري

اما این، دومین بهار است که کنار ویروسی چموش هستیم که‌گویی این روزها حساسیت کمتری را نسبت به آن قائل شده‌ایم و در میان روزمرگی‌هایمان کنار یک یک ما جا خوش کرده و اخبار تأثیرات مخربش چندان احساساتمان را تحریک نمی‌کند و هر روز راه را برای نفوذ و شیوع و انتقال ویروس کووید ۱۹ هموارتر می‌کنیم.  
امروز با تجمع مردم در بازارها و فروشگاه‌ها برای تهیه و خرید اقلام عید و توجه نکردن به دستورالعمل‌های بهداشتی در آستانه نوروز باید منتظر موج سنگین دیگری از شیوع بیماری باشیم. محله ستارخان و بازار سنتی ستارخان، بازاری که سال‌ها همراه لبخندهای بهاری ما بوده شاهد تجمع بدون رعایت فاصله اجتماعی است.  
در صورتی که می‌دانیم تنها راه انتخابی برای مبارزه با این ویروس منحوس تجمع نکردن، رعایت فاصله اجتماعی مناسب، رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک و حضور نیافتن طولانی در فضاهای سربسته و عادت به زندگی اجتماعی همراه با احتیاط است.  
هر ساله با نزدیک شدن به نوروز و به‌ویژه روزهای پایان سال بازارهای محلی و خیابان ستارخان شاهد تردد و تجمع دستفروشان و هم‌محله‌ای‌هاست.  
حال آنکه در این روزها با این رویه‌گویی با گرمی به استقبال مهمان ناخوانده و نه چندان محبوب می‌رویم و با ساده انگاری در رعایت بهداشت این ویروس کوچک که سایه سنگین آن تمام شهر را فراگرفته است در این بازارها دست به دست شده و این‌گونه با بی‌احتیاطی آب به آسیاب کرونا می‌ریزیم.  
‌ای کاش هرازگاهی نگاهی به آمار فوت‌شدگان و بیماران کرونایی بیندازیم و لحظه‌ای تأمل کنیم که می‌توان با انتخاب راه‌های محتاطانه‌تر برای خریدهای عید و با مدیریت و تغییر در سبک عادت‌ها و آداب و سنت‌ها این خطر را از خود و خانواده دور کنیم و در این مهم چه بسا نقش مادران و زنان در خانواده بسیار مؤثرتر است.  
زیرا آنان می‌توانند با توجه و آموزش به اعضای خانواده و مدیریت بهتر در چگونگی خریدهای خانه به قطع زنجیره انتقال کمک شایانی کنند.  
 بنابراین این روزها بیش از گذشته دقت کنیم که با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، توجه به خودمراقبتی، فاصله‌گذاری اجتماعی به‌ویژه در مکان‌هایی مانند فروشگاه‌ها و بازارهای خرید، استفاده از ماسک‌های استاندارد در فضاهای عمومی، دوری از تجمع، به تعویق انداختن خریدهای غیرضروری به دور از نگرانی درگیری با بیماری کرونا کنار خانواده و در سلامت به استقبال سال جدید و نوروز برویم.  

کد خبر 588519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha